Herran jestas, miten likaisissa vaatteissa lapset viedään hoitoon!
Lasten ollessa omassa ja varahoitopaikoissa olen kauhulla huomioinut hoitokavereiden likaiset vaatteet. Jo aamulla on edellisen päivän ruokalistat rinnuksilla, yök. Miten hoitajat voivat edes ottaa syliin tuollaisia lapsia. Jos vaatteita ei jakseta vaihtaa, niin miten on muun hygienian kanssa? Ihan lapset on työssä käyvien siistien vanhempien jälkeläisiä, eivätkä minkään laitapuolen olijoiden lapsia.
Kommentit (56)
Miten voi olla mahdollista? Eivätkö vanhemmat välitä vai eivätkö vain viitsi katsoa sen tarkemmin? Eikö lapsilla ole tarpeeksi vaatteita, että voisi vaihtaa aina tarvittaessa puhtaat? Kai se nyt lapsiparalle itselleenkin on epämiellyttävää, kun koko ajan haisee pahalle.
Meillä myös vaihdetaan joka päivä vaatteet. Ja myös heti, jos (pahasti) likaantuvat päivän aikana. Repussa aina puhtaat varavaatteet mukana.
EI kai ihan oikeesti kukaan lapsi ole haisevissa vaatteissa? En ole itse moiseen törmännyt, joten en ihan helpolla usko tuota.
Itse olen suorastaan neuroottinen puhtauden kanssa ja todella tarkka että lapsilla on puhdasta päällä. Kotonakin, hetimiten vaihdetaan puhtaat jos vähänkään paidan rinnuksella on likaa.
Meillä vaihdetaan joka päiväksi puhtaat vaatteet mutta on aikamoista tuhlausta vaihtaa kotonakin vaatteet pienestä likatahrasta :(. Luonto kiittää ja niin edelleen....
erästä poikaa kiusattiin kavereiden kesken, koska hän haisi :( Toki asiaan puutuin, mutta oli surullista kuulla kun kuiskuttelivat pojan hajusta....
En oman lapsen päivähoito- ja eskariuran aikana ikinä ole nähnyt yhtäkään lasta joka puoliksikaan vastaisi tämän viestiketjun kuvauksia.
Jollain saattaa olla viikonkin sama paita, jossa juuri ruokatahroja. Kun olin päiväkodissa töissä, siellä oli pari sellaista lasta, joilla oli siis niin likaiset pikkuhousut jalassa, että meinasi oksennus tulla. Vesileikit olivat siinä ryhmässä yleisiä.
samaa olen kauhistellut.
Meidän tytär saa joka aamu puhtaat vaatteet.
Ulkohousuja on sen verran monet, että joka päivä saa puhtaat naulakkoonsa.
Kurikset pesen pari kertaa viikossa.
itse aina ihmettelen, kun lasten koulukavereita tulee käymään, että eiko joku neljäs-tai viideluokkalainen itse jo tajua vaihtaa vaatteita, jos haisee aivan kauhealle tai vaatteet ovat järkyttävän likaiset.
miksi ulkohousut pitää pestä joka päivä? Kestää kai jonkun viisi minuuttia, kun ne ovat yhtä likaiset kuin edellisenä päivänä kun mennään ulos.
samaa olen kauhistellut.
Meidän tytär saa joka aamu puhtaat vaatteet.Ulkohousuja on sen verran monet, että joka päivä saa puhtaat naulakkoonsa.
Kurikset pesen pari kertaa viikossa.
Meillä ei todellakaan ulkohousuja riitä (kolme lasta) joka päivälle enkä usko, että se olisi tarpeellistakaan. Sisävaatteet ovat eri asia enkä todellakaan vie lapsia likaisissa vaatteissa päiväkotiin. Alusvaatteet vaihdetaan joka päivä, samoin sukat. Yleensä myös paita, ksoka se harvemmin pysyy täysin puhtaana.
että myös kuravaatteita voi pestä. Ihan hirveälle haisee likaiset kurikset :/
Mun mielestä lapsen on mukavampi pukea puhtaat vaatteet päälleen.
Mä en mitenkään rasitu pesemisestä. mulle on tärkeää, että lapsi on siististi puettu. Koskaan en myöskään naputa lapselle siitä, että vaatteet ovat kuraantuneet. Ne ovat käyttöä varten ja niiden kuuluukin sotkeentua.
Lapsen ollessa pienempi, ajattelin myös päiväkodin tätejä. Onhan heidän paljon mukavampi auttaa lasta pukemaan päälleen puhtaat kurikset, kuin kuraiset, mahdollisesti haisevat kurikset.
Kyllä meillä pseulla käydään joka ilta, mutta en vaihda vaatteita lapselle jatkuasti. En tietenkään päällepäin likaisia ja haisevia vaatteita laita, mutta vaatteet vaihdetaan vasta kun likaantuvat. Alusvaatteet tietty useammin.
En omiakaan vaateita vaihda joka päivä, vaan sama paita voi olla pari päivää jos ei likaannu. Eihän kukaan normaali ihminen jatkuvati vaihda vaatetta. ?!?
mies saattaa laittaa esim. pojalle vanhat pikkuhousut jalkaan (edellispäiväiset, jos eivät ole päätyneet pyykkikoriin illalla), sukista, paidoista ja housuista puhumattakaan. Välillä on oteltu tästä, nimittäin minusta se on ikävää, varsinkin kun kyse ei ole siitä, ettei puhtaita vaatteita olisi!!! Mies kun ei ikinä, ei siis vahingossakaan koskaan, tule haistaneeksi onko joku vaate käyttökelpoinen vai ei. Eipä kyllä juuri katsokaan. Tämä on kotoa perittyä... Ulkovaatteiden suhteen olen lepsumpi, niitä ei tule jatkuvasti pestyä ja likaantuvat joka päivä uudelleen. Molemmat ollaan korkeakoulutettuja ja töissäkäyviä. Kouluttamista vaan on miehen tavoissakin, hän ei esim. välitä laittaa lakanoita sänkyyn jos ne eivät illalla ole sinne vielä ehtineet silloin kun hän on menossa nukkumaan - siinä ei kuulemma ole mitään ihmeellistä! minusta kyllä on...
Vaatteet voivat olla likaiset, pissaiset ja jopa kakkaiset. Inhottaa myös eläintenkarvat (kissan tai koiran) vaatteissa. Huomaa, että vaatteet kulkevat sitten lapsen kotona lattialla :/ Hoidettava on samanarvoisesti, mutta kyllä välilllä on nenästä kiinni pideltävä :-x
No kyllä ymmärrän, että pissaiset ja kakkaiset tai todella haisevat vaatteet häiritsevät hoitajan nenää, mutta että eläinten karvat. Hohhoijaa, hiukan neuroottiselta kuulostaa, varsinkin jos et ole allerginen (miten voisitkaan olla, jos olet pph).
Lapselleni laitetaan joka ilta puhtaat vaatteet valmiiksi seuraavaa päivää varten, mutta meillä on koira ja sen karvoja nyt valitettavasti tarttuu vaatteisiin ilman että vaatteita kuljetellaan lattioilla...
Minä muuten otan lapsen (3 vuotias) joka ilta mukaan valitsemaan vaatteita ja pakkaamaan seuraavaksi päiväksi tarharepun. Mielestäni lapsi oppii näin toimien vaatehuoltoa ja siisteyttä itsekin. Ja tietysti lapsi auttaa myös viemällä likaiset vaatteensa pyykkiin.
On surullista, että lapset joutuvat kärsimään vanhempien epäsiisteydestä, mutta toivottavasti tämä ei vaikuta hoitajien suhtautumisessa heihin.[
Itse olen kyllä vissiin aika tarkka lasten vaatteiden puhtauden suhteen. Ja niin ovat kyllä lapset itsekin.