Herran jestas, miten likaisissa vaatteissa lapset viedään hoitoon!
Lasten ollessa omassa ja varahoitopaikoissa olen kauhulla huomioinut hoitokavereiden likaiset vaatteet. Jo aamulla on edellisen päivän ruokalistat rinnuksilla, yök. Miten hoitajat voivat edes ottaa syliin tuollaisia lapsia. Jos vaatteita ei jakseta vaihtaa, niin miten on muun hygienian kanssa? Ihan lapset on työssä käyvien siistien vanhempien jälkeläisiä, eivätkä minkään laitapuolen olijoiden lapsia.
Kommentit (56)
vähän päinvastainen ongelma oli meidän pph paikassa :D. Pph totesi kerran, että voi kamala kun lapsillani on aina niin hienot vaatteet päällä! MInä rupesin nauramaan ja totesin, että ihan on tavallisia HM, Lindex, KappAhl vaatteita, jotka tosiaankin saavat sotkeutua ruokaan, kuraan, hiekkaan, liituihin. Sitä varten on pesukoneet keksitty.
Pph totesi, että se on hyvä tietää, kun kuulemma monet vanhemmat laittavat lapsille hienoja vaatteita tarhaan/pphlle päälle, ja ovat vihaisia kun ne menevät likaisiksi.
niin haukutaan sitten että ovat likaisia ja haisevia : (
Mutta kun se on niin ihana tänne kehuskella suu vaahdossa ja melkein tippa linssissä,kuinka meidän lasten vaatteet hehkuvat puhtauttaan.
lapsi tarvitsee puhtaita vaatteita?
Eikö jokainen vanhempi voi itse katsoa lokeroonsa, tarvitaanko sinne jotain.
Täytyy olla tosi avuton, jos ei osaa pitää huolta siitä ja katsoa, onko siinä lokerossa yksi ylimääräinen vaatekerta. Pitääkö sitä varten ihan kirjoittaa lappu?!
Ihan kuin hoitajilla ei olisi muuta tekemistä kuin hyysätä vanhempia - aikuisia!
kuin etsiä tahroja naapurin kakaroiden vaatteista.
Jos ei osaa katsoa lokeroon, osaako sitä lappujakaan lukea?
Tai ymmärtää lukemaansa?
On tuo lappukäytäntö käytössä ihan kaikille vanhemmille, myös meille on laitettu lappu "lisää vaihtovaatetta" ja hyvä niin, muuten olisi mieheltä huomaamatta asia.
Hoitajat laittavat myös usein kaapin ovessa olevaan muovitaskuun sellaiset tärkeät tiedotteet, joista lasten vanhempien tulee olla tietoisia, esim. tiedotteet retkistä tms.
Lapsemme menee aina puhtaissa vaatteissa tarhaan ja vaihtovaatetta viedään joka viikon alussa kassillinen, mutta silti joskus loppuvat kesken viikkoa, jolloin hoitajat laittavat laput ja me sitten tuomme lisää vaatetta. Eli sisälukutaitoa ja ymmärrystä löytyy kyllä.
Näin toimien hoitajan, joka vaatteiden loppumisen huomaa tai jolla on tärkeä tiedote vanhemmille, ei tarvitse meille henk.koht. asiasta muistaa kertoa ja me saamme tiedon ja toimimme heidän toiveidensa mukaan.
Joskus sitä vaan on niin kiire iltapäivällä hakea lapsi, ettei ala kovin tarkkaan lapsen kaappia penkoa vaan katsoo onko jotain tärkeää (esim. se lappu jossa lukee "lisää vaihtovaatetta") ja sitten lähdetään kotiin.
ihmetytti ettei varavaatteista vaihdettu puhdasta päälle vaikka lapsi oli kaatanut kiisseliä kaulasta napaan asti tai keittoa tms. todella rumasti (juu tohelo oli;)) Itse ajattelin, että puoliksi märkä paita jo olisi voitu vaihtaa vaikka tyttö sanoisikin ettei tarvitse..
Osaamme kyllä lukea ja pyrimme huolehtimaan puhdasta päälle, mutta kun sama ihminen ei aina vie ja hae niin ei sitä pysty niin tarkkaan pitämään lukua että monetkohan puhtaat sukat ja montako paitaa päiväkodilla nyt mahtaa olla. Aamuisin on kiire, ja iltapäivällä lapsi haetaan ulkoa, niin ei ole aina mitään asiaa kaapille varavaatteita tarkistamaan. Ilman erityistä syytä kaapille ei tule iltapäivällä mentyä, koska hoitajan pitäisi tulla erikseen avaamaan ovi, ja hoitajalla voi olla sillä hetkellä paljon muuta tekemistä.
Olen pph. Lapset ovat joskus todella likaisissa, jopa pissasissa vaatteissa. Joskus vaihdatan aamulla puhtaa hoitokassista, mutta sieläkin saattaa olla vain niitä aikasemmin pesuun laitettuja vaatteita. rakkaus lapsiin ei ole rinnastettavissa vaatteiden puhtauteen. Sylissä pidän, mutta sohvalle ei saa mennä jos vaatteet haisee pissalle. Jos lapsella on puhtaita vaatteita kassissa vaihdatan päiväksi ne puhtaat ja kun lähdetään ulos iltapaivällä vaihdetaan ne likaiset takaisin.
Joka aamu vaihdetaan puhtaat vaatteet.
olevan likaisissa aamulla kun päästään hoitopaikkaan. Ei olla mitenkään syrjäytyneitä, mutta se johtuu yleensä siitä, että lapset ovat itse pukeneet ja aamulla on ollut sitten sen verran kiire ja hämärää, etten ole havainnut vaatteiden olevan likaisia. Vaatekaapistakin on joskus löytynyt likaisia jotka lapset on kiikuttaneet sinne pyykkikorin sijaan.
tiukkaa ottaa lähelle lapsi, jolla on jopa viikon-kaksi vanhat ruokatahrat vaatteissa. Sen yli on kuitenkin päästävä, eihän sotku ole lapsen vika. Mutta omat vaatteet vaihdankin sitten jopa kesken työpäivän ja joka ikinen ilta on käytävä suihkussa!
Jos alpsella on likaiset vaatteet, vaihdan kyllä varavaatteet hänelle, jos sellaiset on. Yleensä ei ole. Joskus tällainen lapsi pääsee myös vesileikkiin muita useammin, koska saattaa haiskahtaakin.
Pyydämme tietysti vanhemmilta vaatteita likaisten tilalle, mutta aina niitä ei tule. Päiväkodin varavaatteet jäävät yleensä palauttamatta.
Ja tosiaankin, vanhempien varallisuus ei vaikuta likaisissa vaatteissa kulkemiseen, nistä ei siis voi päätellä mitään...
t. Lastentarhanope
Itse olen suorastaan neuroottinen puhtauden kanssa ja todella tarkka että lapsilla on puhdasta päällä. Kotonakin, hetimiten vaihdetaan puhtaat jos vähänkään paidan rinnuksella on likaa.
Itse olen suorastaan neuroottinen puhtauden kanssa ja todella tarkka että lapsilla on puhdasta päällä. Kotonakin, hetimiten vaihdetaan puhtaat jos vähänkään paidan rinnuksella on likaa.
[Kotonakin, hetimiten vaihdetaan puhtaat jos vähänkään paidan rinnuksella on likaa.
[/quote]
lapsi joka haisee aivan kammottavalle,on ihan oksettavaa kun hän on kylässä,muttei raaskita kotiinkaan lähettää. Kerran on ollut meillä yökylässä ja silloin mun oli pakko pestä pojan vaatteet,olivat menneet pihalla aivan kuraan ja sain siitä oivan tekosyyn. vanhemmat ovat korkeita valtion virkamiehiä,että silleen--niin ja vaatteet ovat myös yleensä aivan liian pieniä ja varmaan 20v vanhoja,mutta kun olisivat edes puhtaita.
Johan itselläkin on mukavampi olo, kun on puhdasta päällä. Ajattelen usein juuri tätejä, että miten iljettävää on ottaa syliin toisten likaisia muksuja :/ En itsekään haluaisi.
Puhdas vaatekerta joka päivä päiväkotiin, ja varavaatteet hyllyyn.
Olen ollut itse päiväkodissa töissä ja valitettavasti niitä likavaatteita ja likalapsia tuli aina tietyillä ihmisillä vastaan.
Vaikka vanhemmat olisi työssäkäyviä ei se tarkoita suoraan että perheessä on kaikki ok. Voi silti olla väsynyt tai masentunut tms. jolloin ei jaksa sellaisiin asioihin kiinnittää huomiota.
Tai sitten on niin että itselleen on pienenä vaihdettu puhtaat sukat tyyliin kerran viikossa niin ei välttämättä osaa ajatella oman lapsensa kohdalla yhtään sen erilaisemmin.
Kiitos silti kaikille jotka huolehtivat siitä että lapset ja niiden vaatteet ovat puhtaita.
Päiväkodissa tosiaan oli niitä vesileikkejä osaksi juuri sen vuoksi että toiset lapset olivat kertakaikkiaan niiiiiin likaisia.
Itse vaihdoin vaatteet joka päivä ja kävin aina töiden jälkeen pesulla.
Osalla lapsista on ihanat, puhtaat, tuoksuvat ja mahdollisesti silitetyt vaatteet päällään. Samoiten osalla on hoitoreputkin järjestyksessä, täynnä PUHTAITA vaatteita. Osa taas ei viitsi katsoa reppua läpi vaan samat likapyykit ja mahdollisesti pissaiset pyykit kulkeutuvat vain meille takaisin. Ja samalla lapselle toki on sitten vielä likaiset vaatteet päällään eikä vaihtovaatteita juuri nimeksikään... Vaatteet voivat olla likaiset, pissaiset ja jopa kakkaiset. Inhottaa myös eläintenkarvat (kissan tai koiran) vaatteissa. Huomaa, että vaatteet kulkevat sitten lapsen kotona lattialla :/ Hoidettava on samanarvoisesti, mutta kyllä välilllä on nenästä kiinni pideltävä :-x
Jos ei osaa katsoa lokeroon, osaako sitä lappujakaan lukea?
Tai ymmärtää lukemaansa?