Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua niin kiukuttaa..! (atooppisesta ihosta)

Vierailija
18.10.2006 |

Minä olen atoopikko. 1-vuotiskuvassa naamassani on ihottumaa, ja lapsuudestani muistan lääkärikäyntejä, reseptivoiteita, perusvoiteita, puhetta valohoidosta (jota en koskaan sitten saanut), hanskat kädessä nukkumista (etten raapisi itseäni), kavereiden kauhistelut kun he näkivät ihottumani sekä yökyläillessä kun kuulivat miten raavin itseäni öisin. Nuoruudessani sain vielä hengenahdistuskohtauksia, eli lievää astmaa tms, johon sain astmapiipun. Avioliittoni ensimmäiset vuodet mieheni heräsi joka yö siihen, että raavin itseäni. Niskani oli aina niin ihottumainen, etten voinut kuvitellakaan leikkaavani lyhyitä hiuksia. Uimahallissakaan en voinut käydä lapsena enkä nuorena.

Nyt olen terve. En syö lääkkeitä, en rasvaa itseäni, enkä raavi itseäni. Löysin helpon, halvan ja mukavan keinon pysyä oireettomana.

Nyt ottaa aivan äärettömästi päähän lukea äitien foorumeilta keskusteluja atooppisesta ihottumasta, lasten kärsimisestä, rasvaamisesta ja märkivistä taipeista. Lapsiraukat joutuvat käymään saman helvetin läpi jonka minä kävin. Jos yritän vihjata heidän äideilleen, millä keinolla itse paranin, kukaan ei halua kuunnella.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin kun ei tepsi samat jutut, sen varmaan tiesit?

Vierailija
2/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa ois kuulla paranitko samalla konstilla kuin minä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kaikkiin kun ei tepsi samat jutut, sen varmaan tiesit?

Enkä ole ainoa, jota tämä on auttanut. Mutta ei paljon huvita ketään neuvoa, kun vastaus on aina tyrmäävä. ap

Vierailija
4/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen atoopikko, joskus verille raavittuna ja kutisevana on ollut koko yläkroppa, valohoidolla pahin kierre taittuu ja antihistamiin/kortisoni alkaa purra.

Nyt on ollut hyvää jaksoa kymmenisen vuotta. En ole tehnyt mitään radikaalia elämänmuutosta, mutta syön paremmin (hyviä rasvoja) ja olen laihtunut kymmenisen kiloa (nyt BMI 22).

Vierailija
5/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä ja mieheni olemme molemmat atoopikkoja ja lääkärin mukaan on lähes varmaa, että lapsetkin tulevat olemaan. Meillä ei tosin ehkä ihan noin hankalaa kuin sinulla.

Vierailija
6/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mikä pelle olet, ei ihme että kukaan ei ota tosissaan sua.

Vierailija
7/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minut sai täysin oireettomaksi totaalinen ruokavaliomuutos. Pois kaikki sokerit ja viljatuotteet ja tilalle reilusti rasvaa (normaalirasvaiset, mahdollisimman prosessoimattomat tuotteet, erilaisia öljyjä salaatteihin) ja kartan kaikkia lisäaineita ja teollisesti muokattuja tuotteita (kuten esim. ruokakermat yms). Eli siis tämän palstan kirosana KARPPAUS auttoi minua (ja monia muita, kuten karppipalstalta saa lukea).

Näin on atopia vaan pysynyt poissa jo kohta 2,5 vuotta ja nykyisin rasvaan itseni ehkä kerran kahdessa viikossa suihkun jälkeen. Ja takana siis todella vaikea lapsuus/nuoruus atooppisen ihon kanssa.

T.4

Vierailija
8/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeimpänä viljat, hapattamaton maito, sokeri, prosessoidut ruuat pois. Käsittelemätöntä ruokaa, luonnollisia rasvoja, paljon kasviksia.

ap

Vierailija
9/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään tyrnejä päivittäin. Se on auttanut ihan mukavasti, kortisonivoiteita ei tarvitse enää käyttää. Hyväksi olen havainnut myös repair-nimisen voiteen, jota olen apteekista ostanut.

Vierailija
10/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toiset ihmiset hoitaa mieluummin oiretta kuin kaivaa esiin syyn ja poistaa sen. Ajattele siten, että raapikoot ja läträtköön rasvoineen sitten!

Vierailija
11/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkitys. Ajattelen kuitenkin aina että tämä on kuitenkin pientä sen rinnalla mitä voisi olla, joku muu elinikäinen sairaus joka haittaa elämää enemmän kuin psoriasis. Tuntuu että muut ihmiset surevat ihoni puolesta enemmän kuin minä itse. Ja onhan niitä välillä hyviäkin aikoja, mutta kertaakan tämän 20 vuoden aikana ihoni ei ole ollut täysin läiskätön. Mutta nämä " ihottumat" kuitenkin ovat vielä suht helppoja sairauksia, rasvailuineen ja hoitoineen.

Vierailija
12/19 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta nämä " ihottumat" kuitenkin ovat vielä suht helppoja sairauksia, rasvailuineen ja hoitoineen.

Mutta silti minua harmittaa: sairastin yli 20 vuotta sairautta, joka haittasi jokapäiväistä elämääni, ja joka olisi ollut parannettavissa äärimmäisen yksinkertaisella tavalla. Toki mielummin ihottuma kuin syöpä, mutta silti.

ap

Vierailija
13/19 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olisiko teilläkin karppaus tiputtanut pois jonkin allergisoivan ruoka-aineen, ehkä vehnän tms?

Huomasin, että olen allerginen vehnälle ja rukiille. Mutta sen lisäksi ihottumaa ja kutinaa aiheuttaa liiallinen nopea hiilari, oli se sitten perunaa, riisiä tai sokeria. Etenkin, jos nopean hiilarin syö paljaaltaan, eikä rasvan kanssa. Näin esimerkiksi maitosuklaa on ok toisinaan, mutta rasvattomat karkit aiheuttavat kutinaa.

ap

Vierailija
14/19 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenettuhannet sairastavat keliakiaa tietämättään

Julkaistu: 19.10.2006 17:45

Päivi Repo

helsingin sanomat

Keliakia on ilmeisesti paljon yleisempi kuin uskotaan. Jo 24 000 suomalaista on saanut diagnoosin, mutta ilman diagnoosia on todennäköisesti kaksin- tai ehkä peräti kolminkertainen joukko.

Niin arvioivat tautia Tampereella tutkivat professori Markku Mäki ja dosentti Pekka Collin. He ovat havainneet, että keliakia on yleinen tautia sairastavan lähisukulaisilla.

Suuri osa ei edes aavista vaaraa. Se on kuitenkin tuntuva: keliakiaa sairastaa keskimäärin prosentti väestöstä, mutta sairastuneiden lapsilla on 15 prosentin todennäköisyys sairastua.

" Suuri osa elää tietämättä tautiaan" , Collin sanoo.

Harmia voi silti tulla: " Jos käy huono tuuri, voi saada luunmurtumia tai jopa ohutsuolen pahanlaatuisen imusolmukesyövän."

Oireeton keliakia voi tuoda mukanaan lapsettomuutta, luukatoa, pitkäaikaisia maksasairauksia ja niveltulehduksia. Keliakiaan liittyy myös muita sairauksia, jotka joskus johdattavat epäilemään keliakiaa. Hammaskiillevaurio, monihermotulehdus, ataksia eli lihasten toimintahäiriö, autoimmuunitaudit, Collin luettelee.

Autoimmuunitaudit ovat kehon puolustusreaktioita, jotka kääntyivätkin kehoa vastaan. Keliakiaan niistä liittyvät kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta, lapsuuden diabetes sekä Sjögrenin syndrooma. Niitä sairastavilta pitäisi etsiä keliakian vasta-aineita, Collin suosittelee.

Vasta-aineita pitäisi etsiä myös sairastuneiden lapsilta. Se käy nykyään helposti, sillä apteekeissa myydään kotona tehtävää pikatestiä. " Suomalainen innovaatio" , Markku Mäki kehuu.

Keliakia näyttää yleistyvän nopeasti. Kansanterveyslaitoksen Terveys 2000 -tutkimuksessa löydettiin kaksinkertainen joukko tautia sairastavia verrattuna 1970-luvun Mini-Suomi -tutkimukseen.

Osa johtuu tehostuneesta diagnosoinnista, mutta ei kaikki. Syyksi epäillään elinympäristön muutosta.

Tauti puhkeaa tietyn perityn kudostyypin omaaville. Tällainen kudostyyppi on joka kolmannella suomalaisella. Lisäksi tarvitaan muita altistavia tekijöitä.

" Se voi olla ravitsemus tietyssä iässä tai raskauden aikainen tulehdus" , Mäki arvelee. " Italiassa kerrottiin viime viikolla, että laukaiseva tekijä on rotavirus. Suomessa sitä ei ole vielä tutkittu."

" Tupakoivilla on vähemmän keliakiaa. Tupakoimattomuuskin voi vaikuttaa" , Collin huomauttaa.

Vierailija
15/19 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen allergiat aiheuttavat ihan riittävästi ruokarajoituksia ja on tosi vaativaa varmistaa lapselle terveellinen ja riittävän monipuolinen ravinto.

aikuinen saa elää vaikka pelkällä vedellä mun puolesta...

Vierailija
16/19 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taipumus ahmimiseen... Mieliala tasaantui, masennus-euforia -sykli kaikkosi. Ihosta haihtuivat näpyt. Paino putosi.

En tajua, miten elin sillä perussuomalaisella perunatärkkelysdieetillä.

Vierailija
17/19 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokavalio aiheuttaa monia ikäviä sairauksia. Minullakin karppaus paransi erittäin pahan aknen. Kun kerron aknesta kärsiville kokemuksestani saan vain paskaa niskaani. Masentukoot sitten kotiinsa.

Vierailija
18/19 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotakin luontaisvalmistetta vai tuoreita marjoja - mistä niitä saa, mitä maksaa?

kertokaahan ihmeessä te jotka tyrnihoidosta tiedätte..

Vierailija
19/19 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikuinen, jolla on useita perusruoka-aineisiin liittyviä allergioita. Allergiat ovat hitaita, joten reaktio tulee 1 vrk kuluessa ja mitä enemmän syön allergisoivaa ainetta, sitä enemmän iho oireilee.

Allergiaa ei siis voi testeillä todeta, ja ainoa tapa löytää oireiden aiheuttaja on ruokavaliolla kokeilut.

Olisiko teilläkin karppaus tiputtanut pois jonkin allergisoivan ruoka-aineen, ehkä vehnän tms?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan