Me ostettiin talo ja nyt tuli ihan järkyttävä ostokatumus
Äsken vielä suunnittelin innoissani sisustusta ja pihanlaittoa ja sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta tuli sellainen mitä me ollaan menty tekemään-tunne. Voi luoja🥶
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono ostos, korot taivaissa ja hometta tulee löytymään. Voi voi.
Viimeisin 12 kk:n euribor noteeraus 1,068. Oijoi, miten taivaissa. Kaukana on 8-13% taso, joka joskus on ollut ihan normi.
3% nousemassa korot eli 200 000 lainassa 200 euroa kuukaudessa lisää. Ja sähkölasku muuttumassa 3 kertaiseksi. Ruoan hinta nousee syksyllä.
Kaupan alalla ja palvelualalla tulossa irtisanomisia, kun ihmiset vähentävät muusta kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin 12 kk:n euribor noteeraus 1,068. Oijoi, miten taivaissa. Kaukana on 8-13% taso, joka joskus on ollut ihan normi.
3% nousemassa korot eli 200 000 lainassa 200 euroa kuukaudessa lisää. Ja sähkölasku muuttumassa 3 kertaiseksi. Ruoan hinta nousee syksyllä.
Kaupan alalla ja palvelualalla tulossa irtisanomisia, kun ihmiset vähentävät muusta kulutuksesta.
Ostin eilen kirpputorilta paidan 3,50 ja verhot 2,50
Ensinnäkin onnea! Sellainen olo tosiaan tulee, kun ostaa jotain niinkin kallista kuin oman talon. Mutta kun pääsette muuttamaan ja heräät ensimmäisenä aamuna omasta kodista, niin se on sellainen tunne, että vau!
Ostin itse täysin remontoitavan omakotitalon melkein 10 vuotta sitten. Asuin vuokralla samaan aikaan, kun remontoin ison porukan kanssa taloa viisi kuukautta. Se tunne, kun vihdoin pääsi muuttamaan omaan taloon, oli jotain niin huikeaa. En tästä enää mihinkään muutttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin onnea! Sellainen olo tosiaan tulee, kun ostaa jotain niinkin kallista kuin oman talon. Mutta kun pääsette muuttamaan ja heräät ensimmäisenä aamuna omasta kodista, niin se on sellainen tunne, että vau!
Ostin itse täysin remontoitavan omakotitalon melkein 10 vuotta sitten. Asuin vuokralla samaan aikaan, kun remontoin ison porukan kanssa taloa viisi kuukautta. Se tunne, kun vihdoin pääsi muuttamaan omaan taloon, oli jotain niin huikeaa. En tästä enää mihinkään muutttaisi.
Jep, kunhan et sairastu tai menetä työtä. Kelan 540 netto ei ole iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, varmaan riittää käytettyä tavaraa myyntiin tulevina vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ihan sama kesämökin oston jälkeen. Oliko järkeä ottaa iso laina. Mutta ai että se on vaan ihanaa mennä mökille, enää ei kaduta pätkääkään.
Jos irtisanotaan ja on mökki niin ei saa toimeentulotukea.
Tiedän lapsiperheen, jossa molemmat vanhemmat työttömiä. Eivät saa toimeentulotukea, koska perivät sähköttömän kuivan maan mökin, arvo noin 40 000, vaikea myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut rahaa olohuoneen verhoihin, mutta sitten onneksi löysin kirpputorilta verhot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ihan sama kesämökin oston jälkeen. Oliko järkeä ottaa iso laina. Mutta ai että se on vaan ihanaa mennä mökille, enää ei kaduta pätkääkään.
Tiedän lapsiperheen, jossa molemmat vanhemmat työttömiä. Eivät saa toimeentulotukea, koska perivät sähköttömän kuivan maan mökin, arvo noin 40 000, vaikea myydä.
Vakuutus ei korvaa 1970-luvun putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Monella eläkeläisellä on vanha talo, toivottavasti rahat putkiremonttiin ja kattoremonttiin on säästössä.
Se just oli se pahin, kun säästöt meni käsirahaan ja tilillä ei ole sitä puskuria enää turvana! Mutta mitä varten sitä säästää, jos ei just talon tai auton hankkimista varten?! Itse nautin tilasta ja kunnon asuinneliöistä, rivarikaksio oli vaan niin ahdistavan pieni naapureineen. Täällä saa olla itsekseen ja mulle se tuo niin paljon lisäarvoa elämään! Ihan erilaista tulla töistä kotiin, kun ei ahdista. Ok-talossa on myös paljon helpompi pihistää budjetista, kun kaikki ei mene taloyhtiön kautta. Paljon pystyy tekemään itse eikä aina tarvitse tilata sitä kaupungin kalleinta putkimiestä, kuten taloyhtiöissä on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Se just oli se pahin, kun säästöt meni käsirahaan ja tilillä ei ole sitä puskuria enää turvana! Mutta mitä varten sitä säästää, jos ei just talon tai auton hankkimista varten?! Itse nautin tilasta ja kunnon asuinneliöistä, rivarikaksio oli vaan niin ahdistavan pieni naapureineen. Täällä saa olla itsekseen ja mulle se tuo niin paljon lisäarvoa elämään! Ihan erilaista tulla töistä kotiin, kun ei ahdista. Ok-talossa on myös paljon helpompi pihistää budjetista, kun kaikki ei mene taloyhtiön kautta. Paljon pystyy tekemään itse eikä aina tarvitse tilata sitä kaupungin kalleinta putkimiestä, kuten taloyhtiöissä on tapana.
Itse asun vuokralla, mutta yleensä aina vuoden pari työttömänä ja sitten 6 - 12 kuukautta palkkatukityössä ja taas kotona.
Vierailija kirjoitti:
Se tulee aina kun ostaa jotain kalliimpaa.
Se menee ohi.
Eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan normaalia, kun on iso päätös, niin tottakai se pelottaa. Eka talon kohdalla olin yhtä kauhuissani.
Mutta mitään pahaa ei tapahtunut, ja me tehtiin siitä kiva koti. Sama teillä, kaikki menee hyvin, ja muutaman viikon päästä et edes tiedä, mikä niin jännitti..Kerro meille, millainen teidän uusi koti on, niin ehkä helpottaa😊 ja voithan samalla kertoa myös, mikä siinä pelottaa
En mä oikein tiedä mikä pelottaa. Rahanmeno ainakin. Säästöistä lohkesi iso osa tuohon taloon. Jotenkin oli turvallista kun oli tilillä rahaa.
Osta loppurahoilla kerros tai rivitalosta huoneisto, tai jätä vielä pieni osa säästöön. Ainahan voi sitten alkaa reilummin säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä kannattaakin elää niin, että toimeentulotuen mahdollinen saaminen on päällimmäisenä mielessä.
Mekin ostettiin aikoinaan omakotitalo, joka osoittautui virheeksi. Olisin halunnut modernisoida tontin rajat puuaidalla. Molemmat naapurit olivat viherpeukaloita ja halusivat säilyttää ruusupuskat, joita inhosin. Mitään en saanut kasvamaan kukkapenkeissä ja tontin vaahterat roskasivat piha-alueen joka syksy. Rakennettiin helkkarin iso terassi ja uima-allas ja kohta oli oman muksun kaverien lisäksi tuntematonta muksua jonossa pyyhe olalla.
Vaihdettiin sitten rivariin, jossa hyvin naapureilta suojattu piha ja ollaan tyytyväisiä. Naapuritkin ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy noin 20 000 niin menee kaupaksi. Voihan toimeentulotuet.
Jos yhtään lohduttaa niin tulossa oleva hyperinflaatio olisi ne sun käsirahamassit syönyt. Inflaation laskemiseen on muitakin tapoja kuin massojen hallintaa varten manipuloitu CPI ja ne on kaikki olleet jenkeissä kaksinumeroisia jo pitkään. "Ei koske Suomea"?
Toivottavasti edes sijainti on hyvä, että sen saa kaupaksi. No ,joka tapauksessa ihmisen pitää jossain asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Varsinkaan, jos mökki on todella laitettu myyntiin eikä siitä pyydetä kiskurihintaa.
Sitäpaitsi, voisivat lahjoittaa sen lapsilleen, ja kas! Mökki ei enää kuulu heidän varoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin sen mökin, en toimeentulotukea.