Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi teiniltä kysytään oletko hakenut kesätöitä ?

Chillaillaan ou jee :) !
30.06.2022 |

Käytiin sukulaisissa niin melkein ensin teiniltä kysyttiin, menetkö kesätöihin ? En nyt kerro tässä, että menikö tai meneekö. Ihmettelen vain tätä tiukkaa ajatusmaailmaa, koska mun mielestä teinilläkin on lupa kesällä levätä opiskelustaan eli työstään.
Ylipäätänsäkin yhteiskunnassa on painostava asenne, sellainen boomerimainen tiukka linja, että kun minä olin lapsi, niin kyllä minä jo kesätöissä olin ja nyt minä olenkin sitten kunnollisena ihmisenä tehnyt töitä koko elämäni. Että tällaisesta puusta minut on veistetty.
Aina ihaillaan ja mainostaan kuinka kovia työmiehiä ja naisia ollaan. Kuitenkin työtä on monenlaista, ja moni on töissä jossa ollaan tekevinään töitä. Palaveerataan tuon tuosta ja pyöritellään papereita. Työhön ollaan päästy suhteilla ja esim. vanhempien suurella avustuksella tai sitten ihan vanhempien firmaan.
Moni työ Suomessa on ihan turhaa, ja jopa sen työpaikan itsessään maksaa Suomen yhteiskunta. On keksittyjä innovaatiokeskuksia, jossa keksitään kalliita innovaatioita, jotka eivät ole mitään muuta kun veronmaksajien rahan tuhlausta.
Nuori ihminen, jonka aivot ovat vasta kehittymässä ei tarvitse jatkuvaa piikitteyä kesätöistä ja suorituksistaan. Hän ei tarvitse myöskään punnustelua ihmisarvostaan sukulaisten , jopa aivan läheistensä silmistä.
Tunnen erittäin monta nuorta ihmistä, jolla on päässä kajahtanut juuri tämän syyn vuoksi. Ja juuri uutisoitiin esim. kasvavien itsemurhien määrästä Ruotsissa ja Suomessa, nuorten ihmisten.
Poliittisissa puheissa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen jaksetaan kyllä mainita ja määrärahoja erilaisiin tähän liittyviin projekteihin myönnetään tuon tuosta. Mutta väitän että yhteiskunnasta puuttuu oikea välittäminen ja rakastaminen. Ei se auta, jos olet koko ajan auttamisen kohde, suuri projekti, jonka takia on joku sossu taas työllistynyt ja saanut työpaikan ja elannon itselleen. Kyllä nuori tajuaa tilanteensa. Hänkin tarvisi sitä tukiRAHAA. Sillä raha ratkaisee elämässä todella paljon.
Sitten on vielä vähävaraiset perheet. jos sellaisen perheen lapsi menee kesätöihin, se palkka vähennetään perheen toimeentulosta. Mutta miltä tuntuu nuoresta, jos hän joutuu antamaan rahat perheen siskonmakkarasoppaan ja maitoon ? Samaan aikaan rikkaan perheen lapsi ostelee ittelleen kaikkea kivaa kesätyörahoilla tai sijoittelee osakkeisiin.
Annetaan nuorten lepuuttaa aivojaan, rakastetaan heitä sellaisenaan, ei painosteta ja viestitetä hyväksymättömyyttä. Aika harva suomalainen voi kuitenkaan kutsua itseään työn sankariksi. Vaikka paikallisbaarissa rintaansa röyhistelevätkin ja juovat itseään ja maksaansa ennenaikaiseen hautaan.
Ei työnteko sinänsä ole mikään hieno arvo. Monesti duunarin selkänahasta halutaankin herrojen toimesta raastaa viimeinenkin murunen. Semmoinen on orjuuttamista ja nyt yritetään oikeiston toimesta romuuttaa sitäkin vähää , mitä duunariorja saa elantoa vuosikymmenienkin työnteostaan.
Moni nuori pakenee päihteisiin, tai tietty osa ainakin. Kaverien kanssa on rentoa ja kaveripiiri viestii, sinä olet ok tyyppi. Tehdään kaikkea hauskaa ja paineetonta. Kokeillaan kokeilunhalusta ja paikalle sattunut huumediileri tuleekin ja sinetöi nuoren kohtalon. Jos pystyt rakastamaan nuortasi ehdoitta, tekemään hänen kanssaan asioita, olemaan kuunteleva ja tuomitsematon aikuinen, jota vielä kiinnostaa missä nuori viettää aikaansa, vältätte paljon pahoja asioita.
Viestini on : Nuori kerkeää kyllä. Mutta pidä sinä aikuinen huoli, ettet puheillasi ja teoillasi piinaa henkisesti nuorta ennenaikaiseen eläköitymiseen. Me synnymme tänne elämään, emmekä suorittamaan orjana, emme janoamaan hyväksyntää ja rakkautta boomereilta. Jotka pitää kitkeä samalla tavalla kuin kurtturuusut ja lupiinit.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kukaan boomeri ei saisi kysyä mitään tältä arvon teiniltä.

Vierailija
22/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chillailijat jää jalkoihin myöhemmin työmarkkinoilla kun CV on muita ikätovereita huomattavasti lyhyempi.

Teinin lomailu kostautuu myöhemmin.

Se mansikoiden poimiminen tai ruohonleikkuu ei kyllä vaikuta työllistymiseen mitenkään. Rekrytoinnissa katsotaan työhön liittyvää kokemusta.

En sano ettei kannata mennä kesätöihin jos teini haluaa, saahan siitä rahaa, mutta ei se mikään pakko ole alaikäiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nuorille halutaan välittää se ikiaikainen suomalainen asenne, että vain töitä tekemällä olet jotain ja työ määrittää kuka olet. Näin on ollut ja näin on oleva. Vaikka sitten risusavottaan tai aurauskeppejä vuolemaan, jos ei muuta. Nih.

Vierailija
24/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipahan taas ihme jorinaa. Jos ei tarvi mennä töihin, niin mitäs menee ja kyselijöille ihan sama.

Vierailija
25/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun teini haki ja pääsi kesätyöhön joka kiinnostaa harrastuksen kautta. Hän menee sinnw into piukeana ja on onnellinen.

Sen lisäksi halusi leirille, matkalle ja jatkuvasti on puuhaamassa jotain.

Ei se pelkkä löhöäminen ketään virkistä.

Ei kaikkien tarvitse olla tuollaisia tuli perseen alla -tyyppejä. Ei se silti tarkoita, että vain löhöää koko ajan.

Vierailija
26/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä tätä joidenkin suurta pakkoa saada alaikäisetkin kesäksi töihin. Itsekään en ollut kunnon töissä koskaan alaikäisenä mutta silti nykyään korkeakoulutettu ja vaativissa asiantuntijatehtävissä, ei päivääkään työttömänä.

Taas näitä vaativissa asiantuntijatöissä olevia. Tämä palsta on täynnä niitä.

Joo naurettavaa!!! Lehmätkin nauraa!!!

Vierailija
27/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chillailijat jää jalkoihin myöhemmin työmarkkinoilla kun CV on muita ikätovereita huomattavasti lyhyempi.

Teinin lomailu kostautuu myöhemmin.

Se mansikoiden poimiminen tai ruohonleikkuu ei kyllä vaikuta työllistymiseen mitenkään. Rekrytoinnissa katsotaan työhön liittyvää kokemusta.

En sano ettei kannata mennä kesätöihin jos teini haluaa, saahan siitä rahaa, mutta ei se mikään pakko ole alaikäiselle.

Jos vaikka parikymppisenä haet sitä ensimmäistä kunnon työpaikkaa niin todellakin mansikanpoimintaa edes joskus tehnyt on vahvemmalla pohjalla kuin joku joka ei ole tehnyt päivääkään mitään töitä.

Vierailija
28/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun teini haki ja pääsi kesätyöhön joka kiinnostaa harrastuksen kautta. Hän menee sinnw into piukeana ja on onnellinen.

Sen lisäksi halusi leirille, matkalle ja jatkuvasti on puuhaamassa jotain.

Ei se pelkkä löhöäminen ketään virkistä.

Ei kaikkien tarvitse olla tuollaisia tuli perseen alla -tyyppejä. Ei se silti tarkoita, että vain löhöää koko ajan.

Ap nimenomaan haluaa että löhöävät vain. Jo töiden mainitseminen uuvuttaa.

Vierailija
29/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se nuori voi vastata kyselijöille ihan chillisti, että me sovittiin vanhempien kanssa että lomailen nyt vain tämän kesän. Siihen ne sukulaiset varmaan vastaisi että OK ja keksisivät sitten muun puheenaiheen.

Tarvitseeko sitä nyt ihan tavallisista kysymyksistä niin loukkaantua?

Ymmärtäisin, jos olisivat kysyneet jotakin seksuaalisuuteen tms. viittaavaa tai kommentoineet ulkonäköä jotenkin, että sen voisi kokeakin tökeröksi. Mutta tuo nyt on ihan kevyttä jutustelua vain. Normaali osa useimpien nuorten elämää tässä vaiheessa vuotta.

Vierailija
30/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ihana hetki tänään lounasruokalassa kun tiskin takana oli ihan nuori tyttö varmasti ekoja päiviä työelämässä, ja ihan täpinässä ja paniikissa yhtä aikaa 😂 Niin tärkeää ja merkityksellistä ja varmaan muistaa lopun elämäänsä tuon työkokemuksen. Kyllä se työ vaan kasvattaa tosi paljon.

Siinä sitä oppii! Eka kerta on aina vaikea, mutta ihminen saa minäpystyvyyden tunnetta juuri siitä, että uskaltautuu vaikeaan tilanteeseen ja myöhemmin huomaa oppineensa ja pärjäävänsä sittenkin.

Vierailija
31/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä tätä joidenkin suurta pakkoa saada alaikäisetkin kesäksi töihin. Itsekään en ollut kunnon töissä koskaan alaikäisenä mutta silti nykyään korkeakoulutettu ja vaativissa asiantuntijatehtävissä, ei päivääkään työttömänä.

Sama. Oikein lämmöllä muistelen kesiä kun olin 15-16-17v, viimeisiä kesiä joita sai viettää stressittömästi ja rentoutuen. Olishan sitä hitusen arvokkaamman ensiauton vaikka voinut osta rahoilla mutta jälkeenpäin ajateltuna se vapaus ja rentoutuminen oli parasta.

Sen jälkeen olen silti pärjännyt hyvin opinnoissa ja työelämässä, jo 30 vuotiaana suuryrityksessä päällikkötehtävisssä.

Ja heti seuraava päällikkö kommentoimassa.

On vaan hauska kun alin yhteiskuntaluokka ärsyyntyy noista käsitteistä vaativa asiantuntija ja päällikkö :)

Miksi haluat ärsyttää heitä, jotka mahdollistavat suurimmalta osin myös oman elämisesi: hoitajat, kuljettajat, sähkömiehet, siivoojat?

Miksi et kunnioittaisi heidän ammattiaan ja osaamistaan. Et voi pyytää itse kunnioitusta, jos et itse kunnioita muita.

Terveisin toinen koulutettu asiantuntija, jonka työn mahdollistaa kovat ammattilaiset asiakaspalvelussa. Ilman heitä ei olisi minua ja paria kolleegaani järjestelmätehtävissä, ja ilman meitä ei heidän työnsä ei olisi mahdollista.

Kyllä erityisesti päällikön esimiestehtävissä tulisi ymmärtää kunnioittamisen merkitys. Sinä et ole yksin tässä yhteiskunnassa mitään.

Vierailija
32/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas loukkaannutaan että eikö mitää saa enää kysyä :D Mitä jos kysyisitte teiniltä vaikka, että millaisia kesäsuunnitelmia hänellä on? Varmaan sitten kertoo, jos on kesätöihin menossa ja siitä innoissaan, ja jos ei ole menossa, niin kertoo sitten muista suunnitelmistaan.

Vierailija
33/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä vaativissa asiantuntijatöissä olevia. Tämä palsta on täynnä niitä.

Täällä on yksi vaatimattomissa asiantuntijatöissä oleva. Kyllä alemmuuskompleksi aina iskee palstalla ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi