Miksi teiniltä kysytään oletko hakenut kesätöitä ?
Käytiin sukulaisissa niin melkein ensin teiniltä kysyttiin, menetkö kesätöihin ? En nyt kerro tässä, että menikö tai meneekö. Ihmettelen vain tätä tiukkaa ajatusmaailmaa, koska mun mielestä teinilläkin on lupa kesällä levätä opiskelustaan eli työstään.
Ylipäätänsäkin yhteiskunnassa on painostava asenne, sellainen boomerimainen tiukka linja, että kun minä olin lapsi, niin kyllä minä jo kesätöissä olin ja nyt minä olenkin sitten kunnollisena ihmisenä tehnyt töitä koko elämäni. Että tällaisesta puusta minut on veistetty.
Aina ihaillaan ja mainostaan kuinka kovia työmiehiä ja naisia ollaan. Kuitenkin työtä on monenlaista, ja moni on töissä jossa ollaan tekevinään töitä. Palaveerataan tuon tuosta ja pyöritellään papereita. Työhön ollaan päästy suhteilla ja esim. vanhempien suurella avustuksella tai sitten ihan vanhempien firmaan.
Moni työ Suomessa on ihan turhaa, ja jopa sen työpaikan itsessään maksaa Suomen yhteiskunta. On keksittyjä innovaatiokeskuksia, jossa keksitään kalliita innovaatioita, jotka eivät ole mitään muuta kun veronmaksajien rahan tuhlausta.
Nuori ihminen, jonka aivot ovat vasta kehittymässä ei tarvitse jatkuvaa piikitteyä kesätöistä ja suorituksistaan. Hän ei tarvitse myöskään punnustelua ihmisarvostaan sukulaisten , jopa aivan läheistensä silmistä.
Tunnen erittäin monta nuorta ihmistä, jolla on päässä kajahtanut juuri tämän syyn vuoksi. Ja juuri uutisoitiin esim. kasvavien itsemurhien määrästä Ruotsissa ja Suomessa, nuorten ihmisten.
Poliittisissa puheissa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen jaksetaan kyllä mainita ja määrärahoja erilaisiin tähän liittyviin projekteihin myönnetään tuon tuosta. Mutta väitän että yhteiskunnasta puuttuu oikea välittäminen ja rakastaminen. Ei se auta, jos olet koko ajan auttamisen kohde, suuri projekti, jonka takia on joku sossu taas työllistynyt ja saanut työpaikan ja elannon itselleen. Kyllä nuori tajuaa tilanteensa. Hänkin tarvisi sitä tukiRAHAA. Sillä raha ratkaisee elämässä todella paljon.
Sitten on vielä vähävaraiset perheet. jos sellaisen perheen lapsi menee kesätöihin, se palkka vähennetään perheen toimeentulosta. Mutta miltä tuntuu nuoresta, jos hän joutuu antamaan rahat perheen siskonmakkarasoppaan ja maitoon ? Samaan aikaan rikkaan perheen lapsi ostelee ittelleen kaikkea kivaa kesätyörahoilla tai sijoittelee osakkeisiin.
Annetaan nuorten lepuuttaa aivojaan, rakastetaan heitä sellaisenaan, ei painosteta ja viestitetä hyväksymättömyyttä. Aika harva suomalainen voi kuitenkaan kutsua itseään työn sankariksi. Vaikka paikallisbaarissa rintaansa röyhistelevätkin ja juovat itseään ja maksaansa ennenaikaiseen hautaan.
Ei työnteko sinänsä ole mikään hieno arvo. Monesti duunarin selkänahasta halutaankin herrojen toimesta raastaa viimeinenkin murunen. Semmoinen on orjuuttamista ja nyt yritetään oikeiston toimesta romuuttaa sitäkin vähää , mitä duunariorja saa elantoa vuosikymmenienkin työnteostaan.
Moni nuori pakenee päihteisiin, tai tietty osa ainakin. Kaverien kanssa on rentoa ja kaveripiiri viestii, sinä olet ok tyyppi. Tehdään kaikkea hauskaa ja paineetonta. Kokeillaan kokeilunhalusta ja paikalle sattunut huumediileri tuleekin ja sinetöi nuoren kohtalon. Jos pystyt rakastamaan nuortasi ehdoitta, tekemään hänen kanssaan asioita, olemaan kuunteleva ja tuomitsematon aikuinen, jota vielä kiinnostaa missä nuori viettää aikaansa, vältätte paljon pahoja asioita.
Viestini on : Nuori kerkeää kyllä. Mutta pidä sinä aikuinen huoli, ettet puheillasi ja teoillasi piinaa henkisesti nuorta ennenaikaiseen eläköitymiseen. Me synnymme tänne elämään, emmekä suorittamaan orjana, emme janoamaan hyväksyntää ja rakkautta boomereilta. Jotka pitää kitkeä samalla tavalla kuin kurtturuusut ja lupiinit.
Kommentit (33)
Mun teini haki ja pääsi kesätyöhön joka kiinnostaa harrastuksen kautta. Hän menee sinnw into piukeana ja on onnellinen.
Sen lisäksi halusi leirille, matkalle ja jatkuvasti on puuhaamassa jotain.
Ei se pelkkä löhöäminen ketään virkistä.
Mun syksyllä 14v täyttävä ei ole vielä kesätöissä. Jos ensi kesänä jonkun pienen työpätkän saisi.
Ihan normaalia small talkia, johon voi myös vastata, että tänä kesänä ei onnistanut, ja kaikki ymmärtävät kyllä.
Itse en ymmärrä tätä joidenkin suurta pakkoa saada alaikäisetkin kesäksi töihin. Itsekään en ollut kunnon töissä koskaan alaikäisenä mutta silti nykyään korkeakoulutettu ja vaativissa asiantuntijatehtävissä, ei päivääkään työttömänä.
En jaksa lukea kokonaan vuodatustasi. Mutta ehkä sille teinille ei keksitä mitään muuta puhuttavaakaan.
Mun toinen teini on kesätöissä, toinen ei. En loukkaannu, eikä loukkaannu teinitkään kun sukulaiset kysyy kesätöistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä tätä joidenkin suurta pakkoa saada alaikäisetkin kesäksi töihin. Itsekään en ollut kunnon töissä koskaan alaikäisenä mutta silti nykyään korkeakoulutettu ja vaativissa asiantuntijatehtävissä, ei päivääkään työttömänä.
Saako mennä jos teini itse haluaa hakea töihin ja pääseekin vielä. Sulla ei taida lapsia kyllä ollakaan kun et tiedä ettei teinejä ihan kauhean helposti töihin pakoteta. Mun teini itse haki, pääsi ja on nyt erittäin onnellinen ja ylpeä kesätyöstään.
Voitko sitten ystävällisesti kertoa mitä siltä teiniltä saa kysyä? Onko koulu ok aihe? Harrastukset? Minkälaisia vaatteita tykkää käyttää? Varmaan mistään noista ei uskalla keskustella ilman että joku kaltaisesi pahoittaa mielensä, parempi kai olla siis hiljaa. Toki sittenkin tulee avaus miten joku törkeä ihminen ei suostunut edes puhumaan sinun armon teinillesi.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä vaativissa asiantuntijatöissä olevia. Tämä palsta on täynnä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Oikein lämmöllä muistelen kesiä kun olin 15-16-17v, viimeisiä kesiä joita sai viettää stressittömästi ja rentoutuen. Olishan sitä hitusen arvokkaamman ensiauton vaikka voinut osta rahoilla mutta jälkeenpäin ajateltuna se vapaus ja rentoutuminen oli parasta.
Sen jälkeen olen silti pärjännyt hyvin opinnoissa ja työelämässä, jo 30 vuotiaana suuryrityksessä päällikkötehtävisssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Oikein lämmöllä muistelen kesiä kun olin 15-16-17v, viimeisiä kesiä joita sai viettää stressittömästi ja rentoutuen. Olishan sitä hitusen arvokkaamman ensiauton vaikka voinut osta rahoilla mutta jälkeenpäin ajateltuna se vapaus ja rentoutuminen oli parasta.
Sen jälkeen olen silti pärjännyt hyvin opinnoissa ja työelämässä, jo 30 vuotiaana suuryrityksessä päällikkötehtävisssä.
Ja heti seuraava päällikkö kommentoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja heti seuraava päällikkö kommentoimassa.
On vaan hauska kun alin yhteiskuntaluokka ärsyyntyy noista käsitteistä vaativa asiantuntija ja päällikkö :)
Chillailijat jää jalkoihin myöhemmin työmarkkinoilla kun CV on muita ikätovereita huomattavasti lyhyempi.
Teinin lomailu kostautuu myöhemmin.
Luin vain otsikon, Ihmiset kysy tahdittomasti kun eivät osaa teinin kanssa keskutella. Olisiko parempi kysyvät: Dokaatko,käytkö pailaamassa,onko sulhasta,morsianta,ehkäsy kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä vaativissa asiantuntijatöissä olevia. Tämä palsta on täynnä niitä.
Niinpä. Ja todennäköisesti tuo vaativa asiantuntija -itsekehu on keksitty omassa päässä eli tekee jotain rutiinityötä.
Oli ihana hetki tänään lounasruokalassa kun tiskin takana oli ihan nuori tyttö varmasti ekoja päiviä työelämässä, ja ihan täpinässä ja paniikissa yhtä aikaa 😂 Niin tärkeää ja merkityksellistä ja varmaan muistaa lopun elämäänsä tuon työkokemuksen. Kyllä se työ vaan kasvattaa tosi paljon.
Koska kaikilta edellytetään aktiivisuutta ja oman rahan ansaitsemista.
Ei minulta koskaan kysytty, en ikinä hakenut kesätöihin.
Ohis mutta miten muka nuori ei ehdi levätä jos 9 viikon kesälomasta on kaksi viikkoa helpoissa kesätöissä? Aika runsaasti on siinä jäljelle jäävässä 7 viikossa lepoaikaa.
Ymmärrän kyllä, että kesätyöpaikat on kiven alla eikä niitä ole kaikille nuorille tarjolla mutta onko se nyt noin iso asia, että joku sukulainen yrittää saada pientä keskustelua nuorenkin kanssa aikaan? Tuo nyt vaan on hyvin montaa nuorta koskeva asia ja siitä saa helposti jutusteltua jonkin aikaa. Kaikesta sitä pitää nykyään pahoittaa mielensä.
Peruskoulun jälkeen olisi hyvä kyllä hankkia jotain työkokemusta.