Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivitalonaapurien ihanat ja kamalat tavat/tapaukset: miten teillä muilla?

Pirkko-pälpättäjä
30.06.2022 |

Tässä kuuntelen juuri pari pihaa oikealla möykkääviä kännibileitä. Olohuoneen ovi raollaan ja kuulee kaiken mölinän ja just ja just loogisesti etenevät keskustelut, eli tässä on känninaapurin ja minun välissä yksi asunto. Luojan kiitos en asu aivan vieressä.

Tässä oli pitkään ainoana haittana tupakoiva naapuri, tosin niin mukava ja harvoin poltti että oli ihan ok sietää. Samoin toisella puolella vieressä asui mukava naapuri, koko meidän rivitalo oli pitkään tosi rauhallinen ja kunnollinen, kunnes tänne muutti yksi usein juopotteleva nainen, jolla on noin 3-5 päivää viikosta "festarit". Porukka näyttää vaihtuvan spurgusta vähemmän spurgun näköiseksi. Aina riittää porukkaa.

Joukkoon on myös ajautunut meidän rivitalosta viistossa olevasta toisesta rivitalosta sen talon känniläiset jotka ramppaa edestakaisin pienen metikön läpi sen luo, kenen luona mikäkin päivä ryypätään. Mietin usein että miten he on löytäneet toisensa: eksyneet kännissä toistensa pihoille ja löytäneet ihania ystäviä???

Yksi yö kuulin kun joku heistä oli niin kännissä ettei meinannut löytää metikön läpi reittiään naapurini luo kun siellä hoiperteli, joten naapurini huuteli kännissä toisen talon ystävälleen "tule ääntä kohti niin löydät perille". Näitä on välillä ihan viihdyttävää seurata, paitsi jos musiikki on ihan täysillä, jumputusta ei jaksa. Vain luoja tietää mitä tämän känniasunnon ihan viereiset asukkaat tuumaa. Kukaan ei tästä naapurista pidä, mutta häätöäkään ei saada aikaan tähän mennessä.

Miten teillä muilla rivitaloasuminen sujuu? Aloin pohtia että aika riskiä tää on ostaa rivitaloasunto, kun sit jos viereen muuttaa paska naapuri, se on aivan liian lähellä, itse nyt olen äärimmäisen kiitollinen ettei festari-asunto ole ihan vieressä. Mutta äänet kantautuu, olen oppinut suodattaa suurimman osan mutta aina ei osaa olla kuuntelematta. En ymmärrä tätä asukkia, eikö hän millään ymmärrä miten ärsyttävä on, onko juopot tosiaan noin kujalla???

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kohta 30 vuotta rivitalossa eikä ole yksiäkään kännibileitä osunut kohdalle. Mukavat naapurit, perheitä ja eläkeläisiä.

Vierailija
2/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: kannattaa muuttaa sellaiseen taloon missä vain perhekokoisia asuntoja. Yksiöt ja kaksiot on niitä, missä biletetään todennäköisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käyn usein hyvän ystäväni luona ja hän asuu rivitalossa. Olemme viettäneet takapihalla aikaa ja oikeastaan aina naapurin kaikki puheet kuulee hyvin. Jos joku ei tajua puhua edes hiukan hiljempaa niin jotain naapurin yksityisasioitakin saattaa kuulla.

Ja onhan se aina riski kenet saa naapurikseen jos rivitalossa asuu. Minä asun omakotitalossa jossa ei ole naapureita ihan vieressä ja ihanaa kun on yksityisyyttä. Voi jutella rauhassa ja viettää aikaa takapihalla niin että ei tarvi pelätä kuunteleeko joku kokoajan meidän puheita tai töllääkö meidän tekemisiä.

Vierailija
4/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalot on oikeestaan ihan kivoja mutta ahdistavia ainakin jos sattuu asumaan keskellä eli molemmilla puolilla naapurit. Tykkään enemmän jos saa pääty asunnon niin silloin vain toisella puolella on naapuri.

Vierailija
5/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä rivarissa meno on niin rauhallista, että ainoa "häiriötekijä" ovat parin asunnon päässä olevat esiteinipojat, joista lähtee välillä vähän kovaa ääntä, kun heittelevät frisbeetä koriin tai pelaavat jotain muuta. Mutta kun niistäkin lähtee ääntä vain päiväsaikaan, eikä sekään ole sellaista päätöntä älämölöä, vaan ihan tokullista ja peliin liittyvää, ja eilenkin siirtyivät illala sisälle yhdeksän maissa, niin paha valittaa kyllä mistään tai kestään. Lapsuuden kodissa hetken aikaa naapurissa asui eronnut rouva poikansa kanssa ja rouva uuden miesystävänsä kanssa piti sitten vähän vauhdikkaampia bileitä kesäaikaan - muutamankin kerran tuli aamuyöllä varmaan koko lähinaapuruston voimin kuunneltua kymmenen kertaa putkeen kuurankukkaa moniäänisesti hoilattuna. Mutta tuotakin kesti vain muutamia vuosia, kunnes muuttivat pois. Muuten ei tuollakaan ollut koskaan mitään häiriöitä. Aika lintukodossa olen siis asustellut aina, kun olen rivarissa asunut.

Vierailija
6/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas täällä yllättävän hyviä kokemuksia :D Olen yllättynyt.

Niin tuo on loistava vinkki asunnon ostajille että ostaa semmosesta talosta missä isoja asuntoja. 

Kerrostalossa varmaan eniten möykkää kun naapureita joka puolella.

Vierailija
7/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukseksi lopun kysymykseesi, kyllä, juopot ovat todellakin noin kujalla. Ja jos joku uskaltaa heille sanoakin, että on muuten tosi rasittavaa muiden mielestä tuo älämölö, niin juoppojen tulkinnan mukaan vika on siinä, että tylsät kukkahattunipot vain kadehtivat, kun niillä ei itsellään ole koskaan hauskaa. Kun pitäähän sitä hei saada omalla pihalla vähän juhlia.

Vierailija
8/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuo on loistava vinkki asunnon ostajille että ostaa semmosesta talosta missä isoja asuntoja. 

Sekin riippuu ihan kerrostalosta. Olen asunut myös kerrostalossa kahden rivarissa asumisen lisäksi ja sielläkin kyllä valtaosin on ollut todella hiljaisia ja rauhallisia naapureita. Riippuu siis paljon tuurista sekä tietysti asuinpaikasta ja taloyhtiöstä. 

T. kommentoija nro 5

Vierailija
9/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinaapurit ovat aika kovia puhumaan, mutta minulla on päätyasunto, joten voin mennä päätyyn jos haluan täydellistä hiljaisuutta.

Vierailija
10/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: kannattaa muuttaa sellaiseen taloon missä vain perhekokoisia asuntoja. Yksiöt ja kaksiot on niitä, missä biletetään todennäköisemmin.

Kannattaa muuttaa sen hintaiseen rivitaloon, jonne ei junteilla ole varaa

Vierailija
11/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kun oma naapuri on normaali ja hiljainen, näiltä melupettereiltä hämärtyy täysin se, kuinka paljon asioita kuuluu seinästä läpi. Vaikka normaali keskustelu ei kuulu, huutamalla käydyt riidat kuuluvat.

Toki jo siitä riitelystä kykenee käsittämään, että parisuhde ei ole kauhean hyvällä tolalla, mutta kun tarpeeksi huutaa, sanatkin erottuvat. Vai ei teillä ole rahaa, jaa pitäisi vaimonkin mennä töihin, vaikka on pieni vauva, ai isäntä ei tullut eilen kotiin, kun oli sussunsa kanssa, nyt turrpa kiinni lapset s%%tana, mene hakemaan se v...n reppu nyt sieltä yläkerrasta jnejnejne.

Tai on ostettu hieno ja kallis vahvari, joten saahan sitä nyt käyttää? Eikä mitään käsitystä siitä, että runkoäänet kuuluvat koko riviin ja koko talo tärähtelee teidän basson tahdissa, vaikka "mä katoin desibelimittarilla, että oli vaan 80 dB". Ei se ole niistä kiinni kun siitä bassosta. Mutku musan pitää hei tuntua vatsanpohjassa!

Vierailija
12/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan 6 vuotta asuttu semmosessa "kolhoosissa" et yhteinen iso piha + sauna naapurin kaa. Neljäs naapuri menossa. Ihan ok sujunut tähän asti. Eestiläisiä tilapäisasujia noin 10/v muutama viikko. Nyt tulossa 15 kiinalaista viikoksi.

Hyvä sopu sijaa antaa😊

Vierailija
13/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivariasuminen on isoissa kaupungeissa arvostettua ja keskiluokkaista, jolloin niissä on pääasiassa keskiluokkaisia asukkaitakin.

Vähän pienemmillä paikkakunnilla rivarit ovat kaupungin vuokrataloja tai muuten vähän alemman luokan asuntoja.

Siinä ero.

Vierailija
14/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi häirikkönaapureita, mutta itse en viihdy juurikaan terassilla osittain sen vuoksi, että käytännössä kaikki kuulevat kaiken. Kun. vielä naapurien kanssa ei löydy oikeastaan mitään yhteistä, en toivo myöskään väkinäistä kuulumisten vaihtamista.

Vierailija
15/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivitaloyhtiössä jossa kaikki asunnot vähintään kolmioita. Ei mitään ongelmaa biletyksen yms. kanssa. Naapureina perheitä, vanhuksia ja rauhallisia pariskuntia jotka ovat luultavasti piakkoin hekin lapsiperheitä. 

Vierailija
16/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta, siis aivan kaikesta valittava naapuri löytyy. Paikallinen Ulla Taalasmaa, joka päivystää näin kesällä pihallaan aamusta iltaan vahtimassa naapurien touhuja.

Vierailija
17/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurelta osin totta, mutta meidän taloyhtiön pahin häirikköporukka on nelihenkinen perhe, missä kaksi lasta, esimurkkuiässä. Päivät ne lapset rääkyy ja heiluvat muiden ikkunoiden edessä jalkapallo- tai jääkiekkokamppeissa mailojensa kanssa niin, että kukkapurkit kalisee ja ikkunat helisee. Hommasivat sitten paljun jossa ne mukulat melskaa joinain päivinä aamusta iltaan ja kun ne painuvat nukkumaan, alkaa vanhempien örvellysilta, jatkuen aamukuuteen. Heidän seinän takana asunut vanhempi rouva myi kämppänsä ja muutti pois. Kertoi olevansa överikypsä.

Kysyin häneltä eikö valittanut, niin sanoi, että viittasivat vaan kintaalla, ja tosiaankin kehottivat muuttamaan. Hallituksen jäsen tämä lasten isä. Mä ajoin ne just äskettäin fillareineen häiriköimästä meidän ikkunan edestä. Pysyvästi. Oli aika kova riita. Huusin sen yli ;D

Isukki luovutti ja sanoi kersoilleen: Annetaan sen olla, kun on muka noin iso asia. Huusin perään, että mä en kuule muuta mihinkään täältä ja mun kotirauha on mulle tosi iso asia. Nyt on rauhallista. Mainittakoon, että hyväkuntoinen  jalkapallokenttä on melkein vieressä ja pyöräilyteitä silmänkantamattomiin. 

Vierailija
18/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan 6 vuotta asuttu semmosessa "kolhoosissa" et yhteinen iso piha + sauna naapurin kaa. Neljäs naapuri menossa. Ihan ok sujunut tähän asti. Eestiläisiä tilapäisasujia noin 10/v muutama viikko. Nyt tulossa 15 kiinalaista viikoksi.

Hyvä sopu sijaa antaa😊

Mihin ne kaikki kiinalaiset mahtuu siis?????? Vai meneekö pienempään tilaan kun yleensä ovat pieniä ja hoikkia????

Vierailija
19/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pienessä taloyhtiössä päätykolmio, yhden kerran olen näitten 20 v aikana naapurille sanonut kun klo 22 jälkeen alkoivat grillata terassilla, minulla oli työpäivä eli aamulla aikainen nousu. Olen tiukka ihminen, kävin äkäisesti mutta kiroilematta sanomassa, että hiljaisuus alkaa klo 21.00. Uskoivat kerrasta, sen jälkeen eivät ole edes kokeilleet. Minun makkari on naapurin terassin lähellä. Muutoin pihani on porrastettu niin paljon, ettei normi puhe naapurin terassilta kuulu terassilleni, enkä minä aiheuta muille häiriötä.

Sisälle ei äänet kuulu huoneistosta toiseen, hyvin tehty talo. Tässä ei ole lapsiperheitä joten hiljaista onneksi on. Jokaisella on oma ilmanvaihtokone senkään kautta ei siis ääni kanna.

Naapureitten kanssa pihalla juttelen, kotiini en pyydä. Lopetin käytännön yhtiökokousten pidosta vuorotellen jokaisen kotona, ilmoitin suoraan, etten minä kotonani pidä.

Vierailija
20/27 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurelta osin totta, mutta meidän taloyhtiön pahin häirikköporukka on nelihenkinen perhe, missä kaksi lasta, esimurkkuiässä. Päivät ne lapset rääkyy ja heiluvat muiden ikkunoiden edessä jalkapallo- tai jääkiekkokamppeissa mailojensa kanssa niin, että kukkapurkit kalisee ja ikkunat helisee. Hommasivat sitten paljun jossa ne mukulat melskaa joinain päivinä aamusta iltaan ja kun ne painuvat nukkumaan, alkaa vanhempien örvellysilta, jatkuen aamukuuteen. Heidän seinän takana asunut vanhempi rouva myi kämppänsä ja muutti pois. Kertoi olevansa överikypsä.

Kysyin häneltä eikö valittanut, niin sanoi, että viittasivat vaan kintaalla, ja tosiaankin kehottivat muuttamaan. Hallituksen jäsen tämä lasten isä. Mä ajoin ne just äskettäin fillareineen häiriköimästä meidän ikkunan edestä. Pysyvästi. Oli aika kova riita. Huusin sen yli ;D

Isukki luovutti ja sanoi kersoilleen: Annetaan sen olla, kun on muka noin iso asia. Huusin perään, että mä en kuule muuta mihinkään täältä ja mun kotirauha on mulle tosi iso asia. Nyt on rauhallista. Mainittakoon, että hyväkuntoinen  jalkapallokenttä on melkein vieressä ja pyöräilyteitä silmänkantamattomiin. 

Onkohan isä sarjaa "pojat on poikia" ja "jos asuu ihmisten keskellä pitää kestää ääniä". Aika typerää touhua jos on harrastuspaikat vieressä, onhan ne parempia kuin pihat. Mutta, idiootit lapset heijastaa vaan sitä että idiootit on vanhemmatkin. Onneksi sait hiljaisuuden.