Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin niin muuttaa Espanjan Aurinkorannikolle

Vierailija
30.06.2022 |

Minulla on jo pidempään ollut haaveena muuttaa asumaan Espanjan Aurinkorannikolle. En kestä Suomen talvea ja pimeyttä ja tuolla kuitenkin olisi Euroopassa ja lapset saisi Suomikouluun, muutenkin jotenkin olisi kiva ajatus, että alueen runsaat suomalaisten määrät eivät toisi samalla tavalla kulttuurishokkia.
Mutta, olenko ihan hullu kun tällaista haaveilen, onko käytännössä hankalaa lasten kanssa ainoana aikuisena? Miten pärjää rahallisesti ja muuten? Onko jollain käytännön kokemusta?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää siis juuri tuo, että kun minulla on ihan hyvä työ täällä ja elämä muutenkin järjestyksessä, lasten isä kuitenkin jäisi Suomeen, meneekö kauhean hankalaksi ihan jo byrokratiankin puolesta. Palkka olisi todennäköisesti ainakin alkuun jonkin verran pienempi kuin Suomessa, toki osa kuluistakin pienemmät. Jännittää ajatuksena noin iso muutos, ja miten lapset sopeutuisivat.

Ap

Hyväksyykö lasten isä muuton? Ellei niin muutosta ei tule mitään.

Vierailija
82/87 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää siis juuri tuo, että kun minulla on ihan hyvä työ täällä ja elämä muutenkin järjestyksessä, lasten isä kuitenkin jäisi Suomeen, meneekö kauhean hankalaksi ihan jo byrokratiankin puolesta. Palkka olisi todennäköisesti ainakin alkuun jonkin verran pienempi kuin Suomessa, toki osa kuluistakin pienemmät. Jännittää ajatuksena noin iso muutos, ja miten lapset sopeutuisivat.

Ap

Hyväksyykö lasten isä muuton? Ellei niin muutosta ei tule mitään.

Jos AP:llä ja isällä on yhteishuoltajuus ja mies tätä vastustaisi, niin tuskin olisi tehnyt tätä avausta? Eiköhän kaikki tiedä ettei se silloin onnistu kovin helposti.

Jos ei vastusta, niin loistavaa. Jos AP on yksinhuoltaja, niin silloin sillä ei ole kauheasti väliä. Mies voi halutessaan käydä tapaamassa lapsiaan joiden huoltaja ei ole sit vaikka Fugessa. Useimmat käy kyllä ainakin lomalla tapaamassa sukua Suomessa, joten ei ole edes tarvetta itse matkustaa välttämättä.

T. mies (lapsensa huoltaja)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihminen kadu sitä, mitä tekee, vaan sitä, minkä jättää tekemättä. Eli matkaan vaan!

Mutta laita lapset espanjalaiseen kouluun (tai kansainväliseen, jos on varaa), ajattele minkä kielipääoman he saavat!

Omat lapsemme laitoimme kansainväliseen kouluun ulkomaille muuttaessamme, koska tiesimme, että maa tulee vielä vaihtumaan ja sen systeemin mukaan on helppo opiskella missä tahansa.

Emme myöskään ole hakeneet mitään suomiyhteisöä, vaan sulautuneet paikalliseen joukkoon paremmin kuin hyvin. Niin hyvin, että jos lyhyet viikon lomat Suomessa alkavat ahdistaa ja pitää päästä pois. Ja näin on jo jatkunut vuosikymmeniä, joten ei todellakaan ole kyse alun huumasta.

Vierailija
84/87 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muuta

Vierailija
85/87 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Aurinkorannikolle? Koska siellä on paljon suomalaisia? Fugeenko muuttaisin?

Hyhhyh. Voisin mielelläni muuttaa Espanjaan mutta sellaiselle alueelle mikä ei ole täynnä muita suomalaisia. Ei siis sillä että heissä mitään vikaa olisi, mutta jos muuttaisin ulkomaille niin en heti etsisi mitään suurta suomalaisyhteisöä. Totta kai ulkosuomalaisiin olisi kiva tutustua mutta en mä haluaisi mihinkään Suomi-kuplaan ulkomaille.

Tämä on tyypillinen turistin kommentti. Todellisuudessa juuri silloin kun teet yhden elämäsi suurimmista muutoksista ja vaihdat toisenlaiseen kulttuuriin on tukiverkosto todella tärkeä auttamassa niin käytännön ongelmissa kuin myös sosiaalisessa elämässä. Kokeile elää nykyistä elämääsi vaikka vain kuukausi niin, että et tapaa ketään suomalaista. Jos puhut sujuvaa espanjaa, niin tätä ongelmaa ei tietenkään ole.

Vierailija
86/87 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Aurinkorannikolle? Koska siellä on paljon suomalaisia? Fugeenko muuttaisin?

Hyhhyh. Voisin mielelläni muuttaa Espanjaan mutta sellaiselle alueelle mikä ei ole täynnä muita suomalaisia. Ei siis sillä että heissä mitään vikaa olisi, mutta jos muuttaisin ulkomaille niin en heti etsisi mitään suurta suomalaisyhteisöä. Totta kai ulkosuomalaisiin olisi kiva tutustua mutta en mä haluaisi mihinkään Suomi-kuplaan ulkomaille.

Tämä on tyypillinen turistin kommentti. Todellisuudessa juuri silloin kun teet yhden elämäsi suurimmista muutoksista ja vaihdat toisenlaiseen kulttuuriin on tukiverkosto todella tärkeä auttamassa niin käytännön ongelmissa kuin myös sosiaalisessa elämässä. Kokeile elää nykyistä elämääsi vaikka vain kuukausi niin, että et tapaa ketään suomalaista. Jos puhut sujuvaa espanjaa, niin tätä ongelmaa ei tietenkään ole.

Olen muuttanut kolme kertaa ummikkona. Enkä todellakaan mihinkään suomalaisyhteisön keskelle. Halusin Suomesta pois, enkä kaivannut suomalaisia ympärilleni uudessa maassa. Asiat hoituivat ja joka kerran opin kielen nopeasti.

Vierailija
87/87 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tyypillisestä turistista tiedä, tuo oli mun näkemys ja pohjautuu pitkälti omiin ulkomaille muuttoihin (2 kertaa). Tukea käytännön asioihin voi saada muutakin kautta kuin suuresta yhteisöstä suomalaisia ihmisiä. Esim työpaikan kautta. Tai selvittää itse. Sosiaalisia verkostoja on myös mahdollista löytää, varsinkin jos on muuta kielitaitoa, mutta myös vaikka osaisi vain englantia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi