Mitä hyödyttää mennä lentokentälle monta tuntia ennen lennonlähtöä?
Jos on siis lähdössä valmismatkalle. Lähtöselvitys kuitenkin on tiettyyn aikaan. Kai sen voi jotenkin tehdä etukäteenkin, jos osaa, mutta täytyyhän ne matkalaukutkin jättää siinä lähtöselvitystiskillä? Vai mihin ne voi viedä etukäteen? En ole paljon matkustanut, joten voisiko joku neuvoa miten kannattaa toimia kun nyt kuulemma on kentällä niin ruuhkaista.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lentokentälle on matkaa, pitää varautua siihen, että joku matkan varrelle sattunut liikenneonnettomuus ei aiheuta lennolta myöhästymistä. Jos matkustaa junalla tai bussilla, niin kentällä on siihen aikaan, milloin ne aikataulun mukaan on.
Järjestän kyllä itseni sinne kentälle hyvissä ajoin, mutta tarkoitan että enhän mitenkään pääse tekemään lähtöselvitystä ja jättämään ruumaan meneviä laukkuja ennen kuin oman lennon lähtöselvityspiste aukeaa. En vaikka olisin vuorokautta aikaisemmin kentällä. Tähän toivoisin apua. Voiko jotenkin hoitaa etukäteen nämä ja mennä suoraan turvatarkastukseen hyvissä ajoin?
Lähtöselvityksen voi tehdä yleensä 24-36 h ennen lennon lähtöä netissä tai heti kentälle saapuessa automaatissa. Bag drop avautuu pari tuntia ennen lennon lähtöä eli sieltä heti turvatarkastukseen.
Ok. Eli ei sitten voi nopeuttaa mitenkään ruumaan menevien matkatavaroiden vuoksi. No, sama se on muillakin. Täytyy vaan toivoa että aika riittää.
Oikein inhottaa ne tollot jotka menevät kentälle etuajassa poseeraamaan kun luulevat olevansa fiksumpia kuin muut! YÖKS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lentokentälle on matkaa, pitää varautua siihen, että joku matkan varrelle sattunut liikenneonnettomuus ei aiheuta lennolta myöhästymistä. Jos matkustaa junalla tai bussilla, niin kentällä on siihen aikaan, milloin ne aikataulun mukaan on.
Järjestän kyllä itseni sinne kentälle hyvissä ajoin, mutta tarkoitan että enhän mitenkään pääse tekemään lähtöselvitystä ja jättämään ruumaan meneviä laukkuja ennen kuin oman lennon lähtöselvityspiste aukeaa. En vaikka olisin vuorokautta aikaisemmin kentällä. Tähän toivoisin apua. Voiko jotenkin hoitaa etukäteen nämä ja mennä suoraan turvatarkastukseen hyvissä ajoin?
Lähtöselvityksen voi tehdä yleensä 24-36 h ennen lennon lähtöä netissä tai heti kentälle saapuessa automaatissa. Bag drop avautuu pari tuntia ennen lennon lähtöä eli sieltä heti turvatarkastukseen.
Ok. Eli ei sitten voi nopeuttaa mitenkään ruumaan menevien matkatavaroiden vuoksi. No, sama se on muillakin. Täytyy vaan toivoa että aika riittää.
Tarkista lentoyhtiön sivuilta koska se droppi avautuu, tuo kaksi tuntia on siis vähimmäisaika koska se avautuu. Voi avautua jo paljon aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on! Kokenut matkustaja saapuu kentälle aikaisintaan 20 minuuttia ennen lennon lähtöaikaa. Silloin ei tarvitse seisoskella, jonottaa ja tehdä itseään naurunalaiseksi, vaan asiat sujuvat rutinoituneen maailmanmatkaajan varmuudella.
Toivottavasti kukaan kokematon ei lankea tähän trolliin.
Mä olen tässä kevään ja kesän rullannut Arlanda - München väliä 6 kertaa edes-takas ja voin sanoa että viimeisin Arlandassa aiheutti mun myöhästymisen koneeseen. Jonotin fast track turvatarkastukseen 3 tuntia. Jono ilmeisesti ei fast trackissa oli 5 h. Jouduin ostamaan uuden lipun.
15 pitkää ykösellä barrelissa niin ei jännitä !
Maalaistollot ne liian aikaisin menevät jännittämään ja hössöttämään. Kokenut Reissu-Riitta tietää miten homma toimii ja menee vasta kun on aika.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on! Kokenut matkustaja saapuu kentälle aikaisintaan 20 minuuttia ennen lennon lähtöaikaa. Silloin ei tarvitse seisoskella, jonottaa ja tehdä itseään naurunalaiseksi, vaan asiat sujuvat rutinoituneen maailmanmatkaajan varmuudella.
En kyllä ajatellut näin tiukille vetää. Vaikka en olekaan paljoa matkustanut, niin tiedän kyllä että ennen lähtöselvityksen avautumista siihen tiskille kertyy hurja jono. Siinä sitten jonotetaan helposti se ensimmäinen tunti, ja sitten voi toivoa että aika riittää vielä ehkä pidempään jonottamiseen turvatarkastuksessa. Aijon kyllä mennä niin ajoissa että olen varmasti ensimmäisten joukossa lähtöselvitystiskillä/ bag dropissa, mutta sen enempää ilmeisesti en sitten voi ennakoida ruuhkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista lentoyhtiön sivuilta koska se droppi avautuu, tuo kaksi tuntia on siis vähimmäisaika koska se avautuu. Voi avautua jo paljon aiemmin.
Joo, kaksi tuntia aiemmin avautuu. Olen tarkistanut. Kiitos silti vinkistä.
Ainakin muutama vuosi sitten aamulähdöille pystyi tekemään lähtöselvityksen edellisenä iltana. Olin varannut meille hotellihuoneen lentoasemalta ja teimme lähtöselvityksen illalla. Aamulla ei tarvinnut kuin lompsia suoraan turvatarkastukseen. Sinne piti mennä juoksulla, tuo oli ainoa kerta, kun oltiin myöhästyä koneesta. Aamulla oli vain, että eihän meillä mikään kiire ole.
Jos menet hyvissä ajoin niin pääset paremmalle paikalle siinä baggage drop jonossa.
Eikö enää saa valmismatkalle viedä laukkuja bag dropiin 24h aikaisemmin?
Mä olen aina vienyt lentoa edeltävänä iltana (asutaan 10min automatkan päässä kentältä), tosin edellisestä kerrasta on yli 3 vuotta. TUIn matka oli silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän luotan kyllä omaan autoon kuin VR aikatauluihin.
Mun veli perheineen oli Pirkanmaalta matkalla Hki-Vantaalle ja oli sattunut lumipyryssä onnettomuus, jossa rekka oli kaatunut tielle ja katkaissut koko liikenteen. Melkein 3h liikenne seisoi siellä. Onneksi heillä oli lento vasta seuraavana päivänä ja olivat menossa vasta lentokenttähotelliin.
Kaikenlaista voi tapahtua, kyllä sinne kannattaa mennä ajoissa.
Mä en osaa auttaa tuossa matkatavara-asiassa kun kuljen nykyään käsimatkatavaroiden kanssa. Yksi lentolaukku ja pieni reppu, kätevää.
Mä meen aina hyvissä ajoin, koska olen stressaaja. Hermot lepää, kun saavun lentokentälle. On sitten pelivaraa jos tulisi joku yllättävä viivytys matkalla sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ulkomailta on kokemusta tältä kesältä, että kentällä kannattaa olla ajoissa. Matkustin pelkillä käsimatkatavaroilla, mutta Manchesterissa oli turvatarkastuksen jono valtavan pitkä. Katsoin, että 1h 50 min meni siinä jonottaessa, ennen kuin pääsin tarkastukseen. Siellä oli vain pari linjaa auki turvatarkastuksessa ja paljon matkustajia.
Jos olisin tullut kentälle vain pari tuntia ennen lennon lähtöä, en olisi ehtinyt lennolle. Nyt ehti sentään käydä vielä vessassa ja ostaa pientä purtavaa mukaan lennolle.
Käsimatkatavaroilla voikin ennakoida kun lähtöselvityksen voi tehdä netissä hyvissä ajoin. Jos on ruumaan meneviä laukkuja ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toivoa että ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtöselvityksen voi tehdä netissä. Kun on valmismatka, eikös siellä matkatoimiston sivuilla neuvota tässä asiassa?
Juttua on pakko välillä keksiä vaikka väkisin. Vrt. small talk. Kirjoittelevat vain lämpimikseen että tulkaa hyvissä ajoin. Ei auta mitään jos palvelut eivät aukea yhtään aikaisemmin kuin ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö enää saa valmismatkalle viedä laukkuja bag dropiin 24h aikaisemmin?
Mä olen aina vienyt lentoa edeltävänä iltana (asutaan 10min automatkan päässä kentältä), tosin edellisestä kerrasta on yli 3 vuotta. TUIn matka oli silloin.
Voiko näin tehdä? Mihin tarkalleen ottaen ne laukut sitten viedään? Aina kun olen ne muutamat kerrat matkustanut, on laukku nostettu siinä lähtöselvitystiskillä hihnalle ja siitä sitten mennyt eteenpäin. Sinnehän en voi viedä laukkua muuten kuin lähtöselvityksen yhteydessä. Onko jossain siis erillinen paikka pelkille laukuille? Ja samaan paikkaan viedään kaikille lennoille menevät laukut?
Vierailija kirjoitti:
Oikein inhottaa ne tollot jotka menevät kentälle etuajassa poseeraamaan kun luulevat olevansa fiksumpia kuin muut! YÖKS!
Poseeraamaan? Mä menen ihan itseni vuoksi ajoissa. En kestä sitä stressiä, että tuijotan kelloa paniikissa, milloin se kone lähtee. Mun mies on tollanen, joka jättää kaikki viime hetkeen. On sitten kerran jäänytkin koneesta.