Onko normaalia, että keuhkokuumetta hoidetaan kotona?
CRP 138, ja keuhkokuvasta diagnoosi keuhkokuume, pneumonia. Ja kymmenen päivän antibioottilääkitys ja 10 päivää sairaslomaa. Eikö tää tartu muihin perheenjäseniin?Pelottaaa lasten puolesta, mies vielä tästä selviää, mutta lapset?
Kommentit (19)
Ap edelleen jatkaa.. Miten tarttuvia tällaiset bakteerin aiheuttamat keuhkokuumeet oikein on ? Ilmeisesti eivät, koska lääkäri ei ainakaan ollut huolissaan, vaikka molemmat lapset yskivät ja ovat räkäisiä, eivät vielä ainakaan kuumeessa.
Lääkäri väitti ettei tartu. Eikä lapseni saanut sitä.
ja koska kotiin annetut antibiootit eivät alkaneet tepsiä, jouduin suonensisäiseen antibioottiin sairaalaan kolmeksi päiväksi. Sitten alkoi paraneminen. Lapset, joista nuorin oli vielä vauva, olivat myös räkäisiä ja köhiseviä. Lääkärissä niihin ei kommentoitu mitenkään, sanottiin vain ettei helposti tartu. Oman mielenrauhan takia käytin ne kuitenkin 2 kertaa terveyskeskuksessa otattamassa crp arvon, kun tauti tuntui kestävän niin pitkään. Molemmilla kerroilla oli alhaiset tulehdusarvot, eli ei ollut tarttunut. Ja tuo sun yli 100 crp on kyllä korkea. Itselläni oli samaa luokkaa sairaalaan joutuessani. Jos ei ala antibiootti auttamaan oloasi nyt pian tai vähänkin olo vielä heikkenee, marssit terkkariin uudelleen ja pyydät lähetteen sairaalaan.
totesi, että olen hyvässä kunnossa, pärjään hyvin kotihoidossa ja passitti labraan eri rakennukseen ja keuhkoröntgeniin kilsan päässä olevaan sairaalaan - siis bussilla menemään. Kävelin huoneesta muutaman metrin käytävälle ajanvaraukseen ja pyörryin siihen.
Ihmetyttää, ettei lääkäri tajunnut tilannetta tuon paremmin - itse olin niin kanttuvei, etten jaksanut puhua kuin välttämättömän ja siitä hän sai kuvan, että olen hyvässä kunnossa.
yh tuosta muutaman viestin takaa
Kun olin pyörtymisen jälkeen lepäillyt terveyskeskuksen sängyllä jonkin aikaa, piti vaan lähteä labraan eri taloon. Ovi oli niin raskas, etten meinannut jaksaa sitä avata.
Nyt voin sanoa tietäväni miltä tuntuu olla todella voimaton. Ja ihmettelen todella ko. terveyskeskuksen esteettömyyspolitiikkaa, miten siellä vanhukset ja sairaat jaksavat käydä, kun koko sairaala-alue on mäkisellä pihalla ja talot kaukana toisistaan. Ja sitten vielä pitää laukata eri sairaaloissa toimenpiteissä - organisoitu kyllä niin kehnosti täällä Helsingissä - ei sitä tajuakaan, ennen kuin on tosi kyseessä.
NO joo, ap:lle tsemppiä - keuhkokuumeesta palautumiseen menee yllättävästi aikaa, anna kehollesi aikaa palautua, kunhan alat parantua. Lepää huolellisesti, olet oikeasti sairas. Mies ja lapset pärjäävät kyllä!
Tärkeää kontrollit aikanaan. Tietysti jos olo huononee niin uudestaan lääkäriin. Lääkkeet täytyy syödä tunnollisesti loppuun.
Naapurin pojalla on keuhkokuume ollut ainakin kaksi kertaa ja kotona on hoidettu.
8 unohti vielä mainita, että keuhkojen kontrolliröntgen on tärkeä käydä noin kk kuluttua lääkekuurin loppumisesta.
Ja ihan oikein on hoitaa se kotona. Miksi ette luota lääkäreihin?
Älä missään nimessä ikinä mene " VAATIMAAN" mitään, silloin ainakin teet asiat vaikeiksi. Vaatimattomuus kaunistaa tässäkin, kyllä ne tietää mitä yehdä. CRP yli 100 ei ole erityisen korkea eikä se aina korreloi vointiin.
se cpr on liian korkea nimittäis sehän pitäis olla alle kaheksan minä kotiuduin juuri sairaalasta kun mulla cpr oli 153 terveel ihmisellä se pitää olla alle kaheksan
se crp on liian korkea nimittäis sehän pitäis olla alle kaheksan minä kotiuduin juuri sairaalasta kun mulla crp oli 153 terveel ihmisellä se pitää olla alle kaheksan
Eihän se olisi keuhkokuume jos ei nostaisi tulehdusarvoa. Usein keuhkokuumeessa crp puolet enemmän, siksi varmaan saatkin olla kotihoidossa. Jos tulee hengenahdistusta tai kuume kestää korkeana vielä monta päivää, ota uudelleen yhteyttä lääkäriin. Tai tietysti jos vointi äkillisesti huononee.
Hänellä oli crp 250. Oltiin sairaalassa antibioottitipassa ja kotiin saatiin vielä mukaan viikon kuuri. Kuume oli korkea, yli 41, oksenteli, keuhkokuvissa näky muutoksia. Päästivät kotiin 2 päivän hoidon jälkeen ku antibiootit tehosivat nopeasti!
Päiväkodista piti olla viikko pois!
EIkä tarttunut mieheen.
Ei ollut mun kohdalla kovin ihmeellinen tauti, aika paljon muistutti tavallista flunssaa.
Ei keuhkokuume sinänsä tartu, sehän tulee usein flunssan jälkitautina. Se flunnsa siis tarttuu ja on huonoa tuuria, että tulee sitten keuhkokuume. Yleensä hoidetaan kotona, mutta tietenkin, vauvat, vanhukset ja muuten heikkokuntoiset tarvitsevat sairaalahoitoa.
Keuhkokuume ei ole sellaisenaan tarttuva. Se ei läheskään aina vaadi sairaalahoitoa. Sairaalahoitoiset keuhkokuumeet vaativat ylensä tiputusta, keuhkokuume on hyvin ärhäkkä tai potilaalla jokin erityinen syy,miksi hyvä tarkkailla (pieni lapsi, perussairaus tms.)
Keuhkokuume on hyvin tavallinen esim. flunssan jälkitautina. Johan olisi sairaalat pullollaan, jos antibiootikuuri ja keuhkokuume tarkoittaisivat automaattisesti osastolla oloa;)
Ekat antibiootit sain 10pvää + 8pvää sairaslomaa. Nyt menossa toinen 10pvän satsi, mutta ei lomaa kun sattu just syysloma.