Mikä lintu laulaa iltaisin fii fyy fii fyy
Sävel menee jotenkin näin: fiii fyyy fii fyy fiii fyyy tilililili tilililili tililillili fiiifyy fii fyy
Kommentit (302)
Kyllä veikkaisin (99 % varmuudella) punakylkirastasta.
Kyllä vahva veikkaus on että se oli homotiainen, vislailee jo et lauantaina juna kulkee taas.
Naapurin Reiska siellä pumppaa ilmaa vanhaan polkupyöräänsä, että pääsis iltakaljalle.
Vierailija kirjoitti:
Tintti se kyllä on. Tinttien suvun joku edustaja.
Niden laulu on muuttunut elämän ja liikenteen äänien myötä nopeatempoisemmaksi. 50 v sitten esim. talitintti lauloi ti-ti-tyy, nykyään kaupungeissa tii-tyy tii-tyy...
Jep. Saattavat laulaa kaupungeissa jopa sitä Nokian tunnaria.
Erkki Nimim. Merkki kirjoitti:
Kyllä veikkaisin (99 % varmuudella) punakylkirastasta.
Niin bongari mulle sanoi viime keväänä, kun soitin hänelle tallennetta mutta tallenteesta ei oikein saanut selvää, siinä lauloi joku toinenkin lintu ja tauisi sen tunnistaa. Sillä kun netistä hain, ei ole punakylkirastas.
Huom. minä en ole ap mutta luulen, että meillä on sama lintu tunnistettavana.
Linnun ääni on sellainen hyvin "venyttävä", ensin vähän laskeva ja sitten pari nousua, lopuksi jotain siltä väliltä...
siis venytetty (ei venyttävä) ääni.
Ttsjuuu... tsi-tsi tsjää!
Tsjuu...
Tsjuuit!
No niin. Se on leppälintu. Niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin melodinen, JOS on se mitä minä etsin...
Se huutaa nytkin jossain kaukaa, mysteerilintu. Iltaisin laulaa ja ääni on laiska.
Fy fittan fy fy fittan fittan fyffe fyffe fan!
Vierailija kirjoitti:
Ttsjuuu... tsi-tsi tsjää!
Tsjuu...
Tsjuuit!
Viherpeippo
Monet lintulajit ei laula enää kesäkuun lopulla.
Linnun ääntä voi kuvailla sanoilla innostunut, särisevä, vieno, surumielinen, venyttävä, nouseva tai aleneva loppua kohden.
Jonkin verran voi päätellä millaisessa paikassa lintu laulaa, esim puun latvassa, pensaassa, lennossa ym.
Mutta eipä se nyt ainakaan harakka, varis eikä sepelkyyhky ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on näävä.
Puskapöllö, vaihtaa puskaa joka yö tarkkaillen ympäristöään.
Kyseinen yksitoikkoinen kovaääninen lintu on myös meille tuttu. Laulaa läpi yön jossakin ikkunan edessä ja pitää hereillä.
Ja kuulostaa ihan sähkömopolta