HS: Sopiva lämpötila suomalaiselle on +14 astetta
Niin kuolleisuus lähtee sen jälkeen nousuun.
Suomalainen elimistö ei ole tottunut lämpöön.
Vai onko eroa mihin ihminen kuolee? Missä paniikki nyt?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Alkukesä oli niin täydellinen, nyt tämä kamala pätsi, ei jaksa tehdä mitään ulkona.
Tatskamamma on hyvä ja laittaa valkoisia tatskia niien mustien päälle, eivät ihme hellettä itseensä sillen kö mustat
Tämä 30 astetta om juuri hyvä. Vain silloin ei tee mieli pois Suomesta.
Mulla sopis -5. Sopiva ulkoilukeli ilman että paleltuu eikä tule heti hikikään.
Tarkoittaa varmaankin asuntojen lämpötilaa vihreän siirtymän jälkeen.
kyllä lämpöön mielistyy kun sitä on tarpeeksi kauan, ihanniinku apkkaseenkin. Eka helle tuntuu joskus pahalta, mutta vika helteestä ei tahtoisi millään päästää enää edes irti.
Sisätiloissa suomalainen kuitenkin tarvitsee sen +24, varsinkin talvella. Muuten hirveä valitus siitä, että jäätyy ja paska taloyhtiö ei tee asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sisätiloissa suomalainen kuitenkin tarvitsee sen +24, varsinkin talvella. Muuten hirveä valitus siitä, että jäätyy ja paska taloyhtiö ei tee asialle mitään.
Ai. Mä pidän talvella sisälämpötilan noin 20 asteessa, makuuhuoneessa vähemmän. Usein nukun talvetkin ikkuna auki. 15 astetta kelpaisi nyt kyllä enemmän kuin hyvin!
Tämä uutinen vahvisti käsitystäni siitä, etten ole pohjimmiltani suomalainen. Mulle paras lämpötila on 25-35 astetta, sitä kylmemmässä palelen helposti ja lihaksia ja niveliä särkee. Viime viikon alussa +21 asteessa pukeuduin vielä villaneuleeseen ja pitkiin housuihin.
Ja mitenköhän kaikki kesätekemiset lasten kanssa onnistuis? Kuka menee esim. rannalle, kun lämpötila on +14?
Mä tykkään eniten n. +22 - +27 säästä.
Koko vuoden keskilämpö vois olla 15 jep.
Eiköhän tuo ole esim Rooman keskilämpö.
14 on semmonen hyvä t paita keli. Kelpaisi mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet on keksitty siksi, että pysyy lämpöisenä. Tartte alasti kulkea kotonakaan.
Kiuru-fani kirjoitti:
Ilmastontilaitteista pitää tehdä siis pakollisia ja aloittaa jokakesäinen hellesulkutila. Kaikki ei-välttämättömät poistumiset omasta asunnosta kiellettäisiin, kun ulkolämpötila on +14 astetta. Talvisin oltaisiinkin sitten sulkutilassa koronan takia. Olen varma, että pysyvä sulkutila edistäisi kansanterveyttä.
Valitettavasti armas Kiurusi on yhden asian nainen. Eli Koronan.
Muut mahdolliset tappavat asiat ei häntä huoleta.
Miellyttävin lämpötila itselleni on 13-18, ei ole kylmä mutta ei lämminkään. Kesällä on mukava jos on 22-25, mutta silloinkin kaipaan välillä viileämpiä sadepäiviä. Tällaiset viikon +30 säät saa elämän loppumaan, mutta sama myös jos pakkasta on yli 10 astetta. Kevät ja syksy ovatkin lempivuodenaikojani.
No ei tämä uutinen oikein yllätä, olemme pohjoiseen sopeutunut rotu. Ihan samoin on eläimissäkin erilaisiin ilmastoihin sopeutuneita versioita, esimerkiksi napakettu vs. aavikkokettu. Molemmat ovat kettuja, mutta napaketulla on tuuhea, valkoinen turkki ja pienet korvat, jotta se ei paleltuisi pohjoisen kovissa pakkasissa ja maastoutuisi lumeen. Aavikkokettu puolestaan on pieni ja kellertävä (aavikon värinen) ja sillä on valtavat korvat, jotka haihduttavat tehokkaasti lämpöä.
Niin on meissä ihmisissäkin, afrikkalaisten musta iho on sopeutunut kovaan kuumuuteen ja auringonvaloon. Täällä pohjoismaissa taas olemme kalpeita, pitkään talveen ja kylmyyteen sopeutuneita, ja näin kovissa helteissä ihomme palaa ja on tukala olla. Mustat puolestaan kärsivät täällä herkästi D-vitamiinin puutoksesta ja joutuvat syömään vahvaa D-vitamiinilisää, koska heidän auringolle vastustuskykyinen ihonsa ei saa sitä tarpeeksi siitä vähäisestä auringonvalosta, mitä lyhyen kesämme aikana ehtii olla.
Itse pidän sekä kesästä että talvesta, mutta pakko myöntää että talvi on suosikkiaikaani. Lumisessa metsässä kulkiessa tunnen olevani eniten luonnollisessa ympäristössäni. Silloin kun hengitys höyryää, kenkien alla narskuu pakkaslumi ja tähdet loistavat kirkkaina pimeällä taivaalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun ketjun otsikko viittaa HS:n artikkeliin, niin miksi aloituksessa linkki IS:n referaattiin? Eikö ap viitsinyt edes avata alkuperäistä artikkelia? https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008911775.html?share=f6e056c30e5bdd0…
En. Seuraava kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet on keksitty siksi, että pysyy lämpöisenä. Tartte alasti kulkea kotonakaan.
lähinnä siveellisyys syistä.
valtaosa ihmisistä asuu lämpösessä.
Pilvisellä säällä 25 astettakin voi olla ok. Muuten 20 astetta olisi aika maksimi, että ei tunnu mitään ylimääräistä.