Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kohtaa mitataan vyötärö?

Vierailija
29.06.2022 |

Joku ohje sanoo ohuimmasta kohdasta, joku että navan kohdalta. Siis kumpi vai mikä? Olen siis nainen, ohuin kohta 68 cm ja navan kohta 85 cm. Iso ero.

Jos on jälkimmäinen, olen jo metaboliriskiryhmää, mulla on pömppis mutta muuten hoikka. Paino indeksi on 22. Olen 167 cm pitkä.

Jos tilaan netistä housut, kumpaa kohtaa tarkoitetaan?

Ja tää ei ole mitään vitsiä vaan nyt haluan tietää. Sille ei voi mitään jos mulla on metabolinen riski, koko iän ollut tällainen.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no mulla on juuri noin kuin tuossa kuvassa. Eli kapein kohta on reippaasti navan YLÄPUOLELLA.

Mä luulen, että vyötärön määritelmä on sek.sistinen. Miehillä vyötärö on navan kohdalla ja eihän miehillä oikein edes ole vyötäröä. Mutta kyllä naisen kapein kohta eli vyötärö todellakin on navan ylpuolella. Ja naisen lantio luonnollisesti tekee leveyttä jo navan kohdlla. Siinä mitään vyötäröä ole, ihan jo sen takia. MIes ja nainen on tältä osin anatomisesti kovasti erilaisia.

Samaa mieltä. Mutta tartuin miesasiaan. Laihalla miehellä toki sama, mistä mitan ottaa kun on tasainen pötkylä koko runko. Mutta entäs vatsakas mies? Navan kohta vai ohuin, eli navan YLTÄ oleva kohta? Ero voi olla roima, esim kaljamahatapauksella. Mihin kohtaan hän tähtää vyötärön mitan? Pakkohan sen on olla, kuten toisaalta vatsakkaalla naisellakin, levein mitta. Sillä kapeampi vaate ei mahdu ylle! Pois lukien stretch housut.

Vierailija
22/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina luullut et vyötärö on se kapein kohta tossa keskellä. Olen siis ylipainoinen mutta mulla on siitä huolimatta vyötärö.

Itse asiassa meillä kaikilla on vyötärö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havainnekuva:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/Waist-hip_rat…

Missä teillä sitten on se ohuin kohta ellei vyötärön kohdalla?

Jos on suoliluunharjanteen ja alimman kylkiluun puoliväli tuon virallisen lääketieteellisen vyötärönympärysmittauksen ohjeen mukaan, niin tuossa hoikalla naisella ei kyllä osu just siihen keskikohtaan vaan ylemmäs.

No ei just keskikohtaan, pari senttiä ylemmäs. Mutta ei kai nyt juuri tuolla parin sentin matkalla se vyötärönympärys voi kasvaa 17-18 cm niin kuin täällä jotkut sanoivat?

Ap tässä. Kyllä mulla on noin kuten kuvasin. Mahan kohdalla paksu ja sit se ohuin kohta ihan eri.

Jos käytän kellohametta tms niin näytän todella hoikalta mutta jos puen leggarit niin näytän raskaana olevalta.

Vierailija
24/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vyötäröni mitataan navan kohdalta, niin lonkkaluuni tulevat mukaan mittauksiin.

En tykkää.

Ja sitten mulle sanotaan että vyötäröllä terveysvaara. 🤔

Vähän navan yläpuolella mittaustulos ok, ja siellä katson vyötäröni sijaitsevan. 👍

Ap tässä. Hei mulla sama! Ihan naurahdin, mun luut tulisi mukaan napa mittauksessa! :)

Labrat ok myös mulla.

Vierailija
25/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havainnekuva:

Jos on suoliluunharjanteen ja alimman kylkiluun puoliväli tuon virallisen lääketieteellisen vyötärönympärysmittauksen ohjeen mukaan, niin tuossa hoikalla naisella ei kyllä osu just siihen keskikohtaan vaan ylemmäs.

No ei just keskikohtaan, pari senttiä ylemmäs. Mutta ei kai nyt juuri tuolla parin sentin matkalla se vyötärönympärys voi kasvaa 17-18 cm niin kuin täällä jotkut sanoivat?

Ap tässä. Kyllä mulla on noin kuten kuvasin. Mahan kohdalla paksu ja sit se ohuin kohta ihan eri.

Jos käytän kellohametta tms niin näytän todella hoikalta mutta jos puen leggarit niin näytän raskaana olevalta.

Ja se kapeimman ja 20 senttiä paksumman kohdan välimatka on vain 2-3 senttiä?

Vierailija
26/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vyötäröni mitataan navan kohdalta, niin lonkkaluuni tulevat mukaan mittauksiin.

En tykkää.

Ja sitten mulle sanotaan että vyötäröllä terveysvaara. 🤔

Vähän navan yläpuolella mittaustulos ok, ja siellä katson vyötäröni sijaitsevan. 👍

Olihan se noissa ohjeissakin, että suoliluun harjanteen ja alimpien kylkiluiden puolivälistä, ei mistään lonkkien kohdalta.

Vierailija
27/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havainnekuva:

Ja se kapeimman ja 20 senttiä paksumman kohdan välimatka on vain 2-3 senttiä?

Vaikea uskoa. Onpa erottuva vyötärö sitten..

Vierailija
28/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärö on vaatteissa kuitenkin navan kohdan mitta. Ei voida mitata liian ylhäältä, sillä ne housut on tietynmuotoisia.

Vierailija
29/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on aina myös häirinnyt tämä! Navan kohdalta mitattuna pitäis vissiin huolestua, vaikka sen yläpuolelta olen tosi hoikka, kylkiluut näkyy, BMI n. 22 ja olen aina urheillut paljon (esim. kilpauintia), eli on lihasta, enkä millään jaksa uskoa, että olisin lihava.

Mutta jos navan kohdalta pitää mitata, niin vissiin pitäis laihduttaa, kun joskus luin että 74cm on ihan maksimi. Ihmekään, jos on anoreksiaa, kun tuollaisia väitteitä liikkeellä.

Vierailija
30/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsarasva on huonoksi terveydelle. Luuletko tosiaan, että siitä tulee terveellisempää, jos se roikkuu pari senttiä alempana?

Vierailija
31/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alimman kylkiluun ja lantioluun välistä eli suurin piirtein navan kohdalta. 

Vierailija
32/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havainnekuva:

Eihän tuolla oikeanpuoleisella ole mitattu vyötäröä kapeimmasta kohdasta, vaan n. kaksi sormenleveyttä navan yläpuolelta, kuten terveydenhuollossa yleensä tehdään.

Vierailija
33/33 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on aina myös häirinnyt tämä! Navan kohdalta mitattuna pitäis vissiin huolestua, vaikka sen yläpuolelta olen tosi hoikka, kylkiluut näkyy, BMI n. 22 ja olen aina urheillut paljon (esim. kilpauintia), eli on lihasta, enkä millään jaksa uskoa, että olisin lihava.

Mutta jos navan kohdalta pitää mitata, niin vissiin pitäis laihduttaa, kun joskus luin että 74cm on ihan maksimi. Ihmekään, jos on anoreksiaa, kun tuollaisia väitteitä liikkeellä.

Oot varmaan aika vanhasta lähteestä lukenut, kun naisilla vyötärölihavuuden rajana taitaa nykyään olla 90cm, terveyden kannalta ihanne olisi alle 80cm.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän