Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kohtaa mitataan vyötärö?

Vierailija
29.06.2022 |

Joku ohje sanoo ohuimmasta kohdasta, joku että navan kohdalta. Siis kumpi vai mikä? Olen siis nainen, ohuin kohta 68 cm ja navan kohta 85 cm. Iso ero.

Jos on jälkimmäinen, olen jo metaboliriskiryhmää, mulla on pömppis mutta muuten hoikka. Paino indeksi on 22. Olen 167 cm pitkä.

Jos tilaan netistä housut, kumpaa kohtaa tarkoitetaan?

Ja tää ei ole mitään vitsiä vaan nyt haluan tietää. Sille ei voi mitään jos mulla on metabolinen riski, koko iän ollut tällainen.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Mulla tehtiin rasvaprosenttimittaus, ja tärkeänä mittaaja selitti, että mulla on metabolinen oireyhtymä, koska vyötärö 90 cm. Oikeasti vyötäröni on 72 cm, minä sanoin, ja mittaaja: #Joo joo mutta kun vyötärö on navan kohdalla ja se on 90, ihan on riskiryhmää". Siihen minä:  "Aijaa... no miksikäs siinä tapauksessa sanotaan tätä vartalon kapeinta kohtaa, joka minulla 72 cm?" "No v... mutta joka tapauksessa sinulla on metabolinen oireyhtymä", väisti mittaaja. Höpö höpö, ei todellakaan ole, tai joku saa kyllä perustella, miksi vyötärö ei olekaan vyötärö ja miksikäs siinä tapauksessa sanotaan tuota vartalon kapeinta kohtaa kun oikeasti se kyllä on se vyötärö :D

Vierailija
2/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä hoito kertoo:

Vyötärönympäryksen mittaamiskohta. Horisontaalinen mittaustaso on alimman kylkiluun alareunan ja suoliluun harjun yläreunan puolivälissä.

Ja wikipediasta löytyy mikä on suoliluun harju https://fi.wikipedia.org/wiki/Suoliluu.

Eli kyllä se taitaa suurin piirtein navan  kohdille osua se mittauspaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä hoito kertoo:

Vyötärönympäryksen mittaamiskohta. Horisontaalinen mittaustaso on alimman kylkiluun alareunan ja suoliluun harjun yläreunan puolivälissä.

Ja wikipediasta löytyy mikä on suoliluun harju https://fi.wikipedia.org/wiki/Suoliluu.

Ok mutta miksi ohjeet sanoo että ohuin kohta?

Osa ihmisistä pitää housuja ohuen, osa navan kohdalla. Kumpi on virallinen vaatekoko? Jos tilaa netistä, pitäisikö myyjän tietää pitääkö asiakas housuja navan vai ohuimman kohdan kohdalla?

Itse olen 175 cm, 60 kg. Pömppis on ja paksuin kohta 88 cm. Terveydenhoitaja sanoi että metabolinen vaara. Seuraavana vuonna toinen terveydenhoitaja sanoi jotta olen alipainoinen.

Kyllä menee sekaisin.

Vierailija
4/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havainnekuva:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/Waist-hip_rat…

Missä teillä sitten on se ohuin kohta ellei vyötärön kohdalla?

Vierailija
5/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havainnekuva:

Jos on suoliluunharjanteen ja alimman kylkiluun puoliväli tuon virallisen lääketieteellisen vyötärönympärysmittauksen ohjeen mukaan, niin tuossa hoikalla naisella ei kyllä osu just siihen keskikohtaan vaan ylemmäs.

Vierailija
6/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mulla on juuri noin kuin tuossa kuvassa. Eli kapein kohta on reippaasti navan YLÄPUOLELLA.

Mä luulen, että vyötärön määritelmä on sek.sistinen. Miehillä vyötärö on navan kohdalla ja eihän miehillä oikein edes ole vyötäröä. Mutta kyllä naisen kapein kohta eli vyötärö todellakin on navan ylpuolella. Ja naisen lantio luonnollisesti tekee leveyttä jo navan kohdlla. Siinä mitään vyötäröä ole, ihan jo sen takia. MIes ja nainen on tältä osin anatomisesti kovasti erilaisia.

Vierailija
7/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina luullut et vyötärö on se kapein kohta tossa keskellä. Olen siis ylipainoinen mutta mulla on siitä huolimatta vyötärö.

Vierailija
8/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Mulla tehtiin rasvaprosenttimittaus, ja tärkeänä mittaaja selitti, että mulla on metabolinen oireyhtymä, koska vyötärö 90 cm. Oikeasti vyötäröni on 72 cm, minä sanoin, ja mittaaja: #Joo joo mutta kun vyötärö on navan kohdalla ja se on 90, ihan on riskiryhmää". Siihen minä:  "Aijaa... no miksikäs siinä tapauksessa sanotaan tätä vartalon kapeinta kohtaa, joka minulla 72 cm?" "No v... mutta joka tapauksessa sinulla on metabolinen oireyhtymä", väisti mittaaja. Höpö höpö, ei todellakaan ole, tai joku saa kyllä perustella, miksi vyötärö ei olekaan vyötärö ja miksikäs siinä tapauksessa sanotaan tuota vartalon kapeinta kohtaa kun oikeasti se kyllä on se vyötärö :D

Vähän samankaltainen tapaus minulla. Olin ollut siinä uskossa, että vyötäröni mitassa ei ole terveysongelmaa ja vyötärö on todella selvästi erottuva. Yllättäen työterveystarkastuksessa mitattiin yli 20 cm enemmän ja annettiin ohjeeksi tehdä vatsalihasliikkeitä, että metabolinen oireyhtymä häviäisi. Tietääkseni viskeraalinen rasva häviää oikealla ruokavaliolla ja stressittömyydellä eikä vatsalihasharjoitteilla saada sellaisenaan paljon aikaan. Muutenkin jäi ikävä kuva tästä työterveyshoitajasta. Hymyili ivallisesti kaikille vastauksilleni ja antoi ymmärtää, että ei usko sanaakaan mitä kerron alkoholinkäytöstä, liikunnasta ja ruokavaliostani.

Tämä hoitaja itse näytti omenavartaloiselta ja sairaalloisen lihavalta.

Vierailija
9/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina mitannut navan kohdalta. Paino ja paino-indeksi riippuu myös kehonkoostumuksesta, eli rasvaprosentista.

Moni on kuitenkin salaa tyytyväinen, kun mittaa ohuimmasta paikasta ja syyttää vääristynyttä BMI:tä geenejä ja painavia luita.

Vierailija
10/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havainnekuva:

Jos on suoliluunharjanteen ja alimman kylkiluun puoliväli tuon virallisen lääketieteellisen vyötärönympärysmittauksen ohjeen mukaan, niin tuossa hoikalla naisella ei kyllä osu just siihen keskikohtaan vaan ylemmäs.

No ei just keskikohtaan, pari senttiä ylemmäs. Mutta ei kai nyt juuri tuolla parin sentin matkalla se vyötärönympärys voi kasvaa 17-18 cm niin kuin täällä jotkut sanoivat?

Vierailija
11/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pituudeltaan ja painoiltaan samanarvoiset ihmiset voivat olla vartaloiltaan täysin toisistaan poikkeavat. Osalla voi olla yläosa numeron, kaksi tai jopa kolmekin pienempi kuin alaosa. Toisella toisinpäin ja kolmannella leveät hartiat, suuri rinnanalusmitta ja kapea lantio. Osalla on lyhyt selkä, jossa kylkiluut ja lonkkaluut ovat lähellä toisiaan jne.

Kapein vyötärön kohta on siellä, mihin naru luontevasti itsestään asettuu. Housut voi sentään valita ainakin tänä vuonna niiden vyötärön korkeuden perusteella eli matala, normaali tai korkea. Jos vyötärö on korkealla niin yleensä se korkeavyötäröinen housumallikin istuu päälle parhaiten. Matala sopii kapeavyötäröiselle, jonka vyötärö ei erotu jyrkästi lantion mitasta.

Vaatetusteollisuuden mittataulukot perustuvat mitattujen ihmisten keskiarvoihin. Prikulleen mittataulukon mitat joka paikasta koossa 38 edustavia naisia on äärimmäisen harvassa. Kaavoitus testataan heidän päälleen ennen kuin sitä aletaan sarjoa. Joka firmalla on vielä suunnittelijan tai firman omistajan mieltymyksien mukainen kohderyhmä jne.

Vierailija
12/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Navan kohdalta, mutta jos olet mitannut sen kapeimmasta kohdasta, ja

sinulla on elämäntapamuutos meneillä, jatka myös mittaamista samasta kohtaa,

(ohuimmasta) motivaation ja jatkuvuuden vuoksi. Kiva.

185cm 94kg v85cm, mies

Vierailija
13/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käypä hoito kertoo:

Osa ihmisistä pitää housuja ohuen, osa navan kohdalla. Kumpi on virallinen vaatekoko? Jos tilaa netistä, pitäisikö myyjän tietää pitääkö asiakas housuja navan vai ohuimman kohdan kohdalla?

Itse olen 175 cm, 60 kg. Pömppis on ja paksuin kohta 88 cm. Terveydenhoitaja sanoi että metabolinen vaara. Seuraavana vuonna toinen terveydenhoitaja sanoi jotta olen alipainoinen.

Kyllä menee sekaisin.

Olet perinteinen laihaläski. Ei lihaksia vaan paljon rasvaa sisäelinten ympärillä.

Vierailija
14/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käypä hoito kertoo:

Kyllä menee sekaisin.

Olet perinteinen laihaläski. Ei lihaksia vaan paljon rasvaa sisäelinten ympärillä.

Älkää uskoko sanaakaan näitä pahantahtoisia väitteitä. Vyötärö on keskiruumiin, torson, miksi sitä nyt haluaa sanoa, kapein kohta. Piste. Itselläni tosiaan tuo 72 ja navan kohta on 90. Eikä todellakaan ole mitään metabolista oireyhtymää, sen todistavat veri- ja rasva-arvot sekä kolesteroli ja sokeriarvot + tulehdusmarkkerit, joita ei ole. Kaikki edellä mainitut arvot aivan huippuluokkaa. Eivät olisi  jos jokin metabolia olisi. Koska vyötärö eli kapein kohta on 72, toisin sanoen reippaasti alle riskirajan. Jos kapein kohta minulla olisi 90, olisi varmasti tulehdusarvot toiset. Mutta kun navan kohta ei ole vyötärö naisella, vaan tuo vartalon kapein kohta, josta miehetkin tykkäävät käsillään mitata naisen vyötärön. He tietävät luontaisesti, missä se sijaitsee.

Vierailija
15/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mittaan takapuolen kohdalta koska valutan housujen vyötäron aina takapuolen kohdalle.

Vaatekauppojen sivuilla voi olla kokotaulukot joissa neuvotaan mistä kohdasta mitataan.

Vierailija
16/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohuimmasta kohtaa. Mutta ei lantiolta, vaikka se olis sun ohuin kohta.

Terkuin: Ammattilainen

Vierailija
17/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärö mitataan reidestä.

Näin läskiperse tuumaa, että on ihan normaali, jopa liian laiha.

Vierailija
18/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käypä hoito kertoo:

Kyllä menee sekaisin.

Älkää uskoko sanaakaan näitä pahantahtoisia väitteitä. Vyötärö on keskiruumiin, torson, miksi sitä nyt haluaa sanoa, kapein kohta. Piste. Itselläni tosiaan tuo 72 ja navan kohta on 90. Eikä todellakaan ole mitään metabolista oireyhtymää, sen todistavat veri- ja rasva-arvot sekä kolesteroli ja sokeriarvot + tulehdusmarkkerit, joita ei ole. Kaikki edellä mainitut arvot aivan huippuluokkaa. Eivät olisi  jos jokin metabolia olisi. Koska vyötärö eli kapein kohta on 72, toisin sanoen reippaasti alle riskirajan. Jos kapein kohta minulla olisi 90, olisi varmasti tulehdusarvot toiset. Mutta kun navan kohta ei ole vyötärö naisella, vaan tuo vartalon kapein kohta, josta miehetkin tykkäävät käsillään mitata naisen vyötärön. He tietävät luontaisesti, missä se sijaitsee.

Mulla on metrin vyötärö, ja kaikki arvot huippua tai normaalit. Tässä kuussa mitattu ihan kaikki. Olen vain läski, vaikkakin terve. Molemmista suvuista löytyy paljon läskejä, eli geenit on mitä on. Ei auta terveellinen syöminen eikä liikunta, muuta kuin tuohon terveyteen.

Vierailija
19/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vyötäröni mitataan navan kohdalta, niin lonkkaluuni tulevat mukaan mittauksiin.

En tykkää.

Ja sitten mulle sanotaan että vyötäröllä terveysvaara. 🤔

Vähän navan yläpuolella mittaustulos ok, ja siellä katson vyötäröni sijaitsevan. 👍

Vierailija
20/33 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo pituudeltaan ja painoiltaan samanarvoiset ihmiset voivat olla vartaloiltaan täysin toisistaan poikkeavat. Osalla voi olla yläosa numeron, kaksi tai jopa kolmekin pienempi kuin alaosa. Toisella toisinpäin ja kolmannella leveät hartiat, suuri rinnanalusmitta ja kapea lantio. Osalla on lyhyt selkä, jossa kylkiluut ja lonkkaluut ovat lähellä toisiaan jne.

Kapein vyötärön kohta on siellä, mihin naru luontevasti itsestään asettuu. Housut voi sentään valita ainakin tänä vuonna niiden vyötärön korkeuden perusteella eli matala, normaali tai korkea. Jos vyötärö on korkealla niin yleensä se korkeavyötäröinen housumallikin istuu päälle parhaiten. Matala sopii kapeavyötäröiselle, jonka vyötärö ei erotu jyrkästi lantion mitasta.

Vaatetusteollisuuden mittataulukot perustuvat mitattujen ihmisten keskiarvoihin. Prikulleen mittataulukon mitat joka paikasta koossa 38 edustavia naisia on äärimmäisen harvassa. Kaavoitus testataan heidän päälleen ennen kuin sitä aletaan sarjoa. Joka firmalla on vielä suunnittelijan tai firman omistajan mieltymyksien mukainen kohderyhmä jne.

36 eli S on se koko, mitä lähdetään sarjomaan vaateteollisuudessa. Eli näytekoko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä