Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyörryin jo toistamiseen

Yksinasuva
29.06.2022 |

Toissapäivänä lähti ihan yllättäen taju ja sama kävi tänään. Onneksi olin kummallakin kerralla kotona.

Nesteitä olen juonut (vichyä) ja yrittänyt ottaa rauhallisesti. Ihmetyttää, kun olen vasta vähän päälle 30 v ja muuten ihan hyväkuntoinen (ei ylipainoa enkä tupakoi/käytä alkoa).

Saa nähdä, onko tässä vielä hengissä helteiden päätyttyä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näillä helteillä voi tulla huono olo nuorellekin. Varsinkin kun me suomalaiset emme ole tottuneet jatkuvaan kuumuuteen. Esimerkiksi viime kesänä kun helteet kesti monta kuukautta, huomasin jo alkavani tottua niihin. Mutta sitten tuli syksy ja talvi. Nyt oon taas ihan pyörtymäisilläni jatkuvasti ja tuntuu että en kestä enää enempää.

Vierailija
22/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä syönytkin ihan hyvin, mutta jostain syystä vaan pyörryttää. Ylävatsaakin turvottaa ikävästi. Kylmä suihku helpotti hieman.

T. Ap

Turvotuskin on suolan ja elektrolyyttien puutetta.

Kunnolla suolaa ja apteekin nestetasapainon palauttajia. Jos et tokene, niin lääkäriin. Tiputuksessa pääset viimeistään kuntoon, tai sitten sulla on jokin oikea ongelma.

Suolaa voi ottaa ihan purkista, ei ole mikään pakko syödä sipsejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokerit viskasivat liian alas varmaankin. Jotenkin tutulta tuntuu, tosin olen ennättänyt lapioida karkkia suuhun ennen kanveesiin heittämistä.

T DM1

PS tässä taudissa näillä helteillä kannattaa syödä edes vähän suht säännöllisellä aikataululla vaikka ei olisi nälkä. Helle saattaa sekoittaa näläntunteet, varsinkin jos on jotakin vissyä kitannut. Itse suosin kylmää maustettua rooibosta, kuuman alueen juomaa.

Vierailija
24/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hikoilun jälkeen ottanut elektrolyyttijauheita juomana ja ihan karkeaa merisuolaa muutaman hipun jos alkaa olla suolan puute oireita (suonenveto, heikotus...).

Vierailija
25/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa olikin paljon hyviä neuvoja. Itsekin muutaman kerran pyörtynyt ja muutamalla kerralla olen tunnistanut ns.ennakko-oireet ja mennyt makuulle ja jalat koholle. Silloin siltä pyörtymiseltä yleensä välttyy. Pyörtymisen on usein vaaraton, mutta loukkaantumisen riskihän noissa aina on, joten sikäli aina parempi että ei pyörry.

Vierailija
26/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hikoilun jälkeen ottanut elektrolyyttijauheita juomana ja ihan karkeaa merisuolaa muutaman hipun jos alkaa olla suolan puute oireita (suonenveto, heikotus...).

Ja jos päätyy huonovointisuuteen ja pyörrytykseen asti, sitä suolaa voi ottaa ihan reilusti. Esim. teelusikallinen veden kanssa ja puolen vuorokauden päästä sama.

Ajoin joskus itseni aikamoiseen tilaan juoksemalla hellesäässä ja se palautuminen ei ollut ihan helppoa.

Nykyisin on aina suolarasia mukana kuumalla säällä, pääsee vähemmällä.

Vierailija
27/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä syönytkin ihan hyvin, mutta jostain syystä vaan pyörryttää. Ylävatsaakin turvottaa ikävästi. Kylmä suihku helpotti hieman.

T. Ap

Kunnolla suolaa ja apteekin nestetasapainon palauttajia. Jos et tokene, niin lääkäriin. Tiputuksessa pääset viimeistään kuntoon, tai sitten sulla on jokin oikea ongelma.

Turvotus johtuu liiasta suolasta.

Vierailija
28/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Ei johdu helteellä. Suolanpuutteeseen kuolee vanhuksia joka kesä, kun suola on niin demonisoitu. Ei sitä ympäri vuoden tarvitse lapioida eikä silloin, jos ei ole taipumusta heikotukseen helteellä.

Mutta jos on taipumus ajautua suolan/elektrolyyttien vajeeseen, niin on parasta ottaa purkista.

Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
29/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Kreikassa. Siellä vanhukset söi helteellä fetajuustoa ja vesimelonia- on muuten toimiva kikka. Ja nestettä riittävästi.

Vierailija
30/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa valitettavan tutulta. Itse en kestä helteitä ja etenkin nuorempana olin jatkuvasti pyörtymisen partaalla helteellä. Kun sisällä ja ulkona oli kuuma eikä autossakaan ollut ilmastointia, en päässyt viilentymään missään. Töissäkään ei ollut toimivaa ilmastointia. Jouduin sairaslomalle ja työterveydessä lähinnä ihmeteltiin asiaa.

Nyt pystyn toimimaan, kun kotona on ilmalämpöpumppu ja vierailut muualle tapahtuvat ilmastoidussa autossa. Mutta ei minun tarvitse olla kuin hetki tuolla ulkona kolmessakympissä kun jo päässä tuntuu pahalta. Perussairautena kilpparin vajaatoiminta, voi olla että lämmönsäätely ei vaan toimi.

Vierailija
31/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo valmiiksi matala verenpaine, niin se laskee edelleen tässä kuumuudessa, sitten helposti pyörryttää.

Vierailija
32/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Suolan elimistöön keräämästä nesteestä.

Vierailija
33/37 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa heikottaa, eikä siis muuten ole mitään sairauksia jne, niin ei muuta kuin yksi asia kerrallaan korjaamaan. Ensin vettä juomaan reippaasti, ja jos tuntuu tukalan kuumalta, niin hakeutumaan viileään. Kylmään suihkuun, jos ei muuten onnistu. Odottelee jonkun aikaa. Jos ei nämäkään tuo muutosta, niin sitten syö jotain suolaista, mutta ei tarvitse kaataa mitään suolaa purkista suuhun. Lepoa. 

Vierailija
35/37 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö mitata verenpaine.

Vierailija
36/37 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Napostele sipsejä, suolapähkinöitä tai syö jotain pientä suolapalaa koko ajan esim siivu pizzaa ja vettä tai vissyä väliin. Helteillä saa herkutella ns. vähän epäterveellisemmillä herkuilla. 

Halpa ilman pyöritin on parempi kuin ei mitään jos kuumuus menee ihan sietämättömäksi. 

Ihmisillä on erilainen elimistö. Mulla sairaalloinen ylipaino ja ajelin ruohikot taukojen kanssa. Päästä valui vesi kuin hanasta niin että se eniten haittasi kun ärsytti silmiä. Mutta ei pyörryttänyt. 

Taas tekosyitä että sais vähä  lisää herkutella.Aina tälläiset neuvot tulee ylipainoisilta. Ei sitä suolaa tarvi tankata,edes sinun.

No laihduta sitten.

Vierailija
37/37 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorempana pyörtyilyä yhtenään ja monta kertaa mentiin päivystykseen, kun ihmiset ympärillä eivät uskoneet, että kaikki on hyvin. Joka kerta verikokeiden perusteella syynä nestehukka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi