Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (13339)
Tuokin on aivan älytöntä että aina väitellään kuka on mikäkin henkilö. On todella vaikea kuvitella että joku viitsisi väittää olevansa eri jos ei ole. Miksi? Vai onko kuten tuossa joku sanoi että täällä nyt on yksi joka vastailee itselleen tyyliin tämä on totta ja sen vuoksi epäilee siitä kaikkia muitakin.
Kai minäkin nyt sitten vielä vastaan aiheeseen, vaikka alkaa mennä toistoksi... Eli tuosta "diagnosoinnista" vielä sille, joka on siihen kovin fiksoitunut, ja sitä kautta halusi lopettaa narsismista keskustelun:
Ei kannata väheksyä pitkäikaisen oman empiirisen lähikokemuksen roolia henkisen väkivallan ja narsistisen käytöksen ja sen tunnuspiirteiden havaitsemisessa ja tunnistamisessa. Yhdistettynä usein laajaankin itseopiskeluun aiheesta; ammattilaisten jakamaa tietoa on nykyään paljon.
Henkinen väkivalta ja narsistinen käytös tulee ilmi ja sitä tapahtuu elävässä elämässä nimenomaan lähisuhteissa. On ihmisten älyn aliarvioimista, ettei tällaista käytöstä voisi lähisuhteissa oppia tunnistamaan ja sitten paremminkin havaitsemaan. Diagnosointi, se on edelleenkin eri asia.
Psykiatrit ym. tekevät muilla keinoin diagnoosinsa, ja siihen on omat tapansa ja kriteerinsä. Narsisteista diagnosoidaan vain murto-osa. Ongelma lähisuhteissa narsistisuuden takia on tätä paljon suurempi.
Kukaan keskustelija ei ole sanonut, että voi tehdä varsinaisen persoonallisuuhäiriödiagnoosin. Sen sijaan kerrotaan, että aiheesta on tärkeä puhua ja käytöstä voi oppia tunnistamaan.
Ps. Puhekielessä sanaa narsisti käytetään monesti henkilöstä, jolla on huomattu olevan tällaista voimakkaan narsistista käytöstä, ei vain dg. narsistista.
pps. En muuten ole kyllä käyttänyt tässä yhteydessä olkiukko-sanaa, vaikka sopii ihan hyvin. Taikka voisi sanoa myös, että käyttää keppihevosena tätä diagnostiikka-asiaa.
ppps. Mutta koska keskustelu on kanssasi tällä tasolla, niin me emme pääse tästä kyllä eteenpäin. Ei ollut asiallista silti koittaa torpata keskustelua aiheesta muidenkin kanssa.
terv. se joka kirjoitti piiitkät jälkipuinnit ja keltä asia kysyttiin
Siitähän täällä on jo pitkään ollut kyse jos keskustelu ja keskustelijat eivät tätä yhtä miellytä hän tekee parhaansa lopettaakseen keskustelun. Käynyt monta kertaa sanomassa että dominoidaan keskustelua kun sitä ei käydä kuten hän tahtoo.
Hyi, miten sairasta jankkausta. Anna jo olla.
Vierailija kirjoitti:
Kai minäkin nyt sitten vielä vastaan aiheeseen, vaikka alkaa mennä toistoksi... Eli tuosta "diagnosoinnista" vielä sille, joka on siihen kovin fiksoitunut, ja sitä kautta halusi lopettaa narsismista keskustelun:
Ei kannata väheksyä pitkäikaisen oman empiirisen lähikokemuksen roolia henkisen väkivallan ja narsistisen käytöksen ja sen tunnuspiirteiden havaitsemisessa ja tunnistamisessa. Yhdistettynä usein laajaankin itseopiskeluun aiheesta; ammattilaisten jakamaa tietoa on nykyään paljon.
Henkinen väkivalta ja narsistinen käytös tulee ilmi ja sitä tapahtuu elävässä elämässä nimenomaan lähisuhteissa. On ihmisten älyn aliarvioimista, ettei tällaista käytöstä voisi lähisuhteissa oppia tunnistamaan ja sitten paremminkin havaitsemaan. Diagnosointi, se on edelleenkin eri asia.
Psykiatrit ym. tekevät muilla keinoin diagnoosinsa, ja siihen on omat tapansa ja kriteerinsä. Narsisteista diagnosoidaan vain murto-osa. Ongelma lähisuhteissa narsi
No Näinhän se on. Minäkin käytän ihan puhekielisiä ilmaisuja hullu tai retardi, joskus pedo. Ne nyt on vaan sellaisia puhekielisiä ilmaisuja, jotka kertoo että henkilöllä on taipumusta johonkin piirteisiin. Esim ihailla mua nuoremman näköisiä naisia, tai väittää jotain absurdia, kuten vaikka että lasten harrastusmahdollisuuksien sulkeminen pandemian aikaan olis ollut muka jokin ylilyönti. Ihan hullua siis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun käsitykseni on, että aloittajan kohtalotoverit ja muuten samaa mieltä olevat vain hermostuivat kun esille otettiin asioista muitakin puolia kuin vain heidän omansa. Ja kun keskustelu virisikin melko vilkkaana.
Tämä on se ristiriita. Keskustelu virisi vilkkaana mutta vakkarit dominoivat. Miten siis meni? Virittäkää nyt vaan se keskustelu joka on tasokasta vireää,
Etkö ymmärtänyt? Hyvä keskustelu katkesi ja se oli joillain tarkoituskin. Tuossahan se yllä sanottiin selkeästi. Keskustelu virisi ja oli vireää, mutta ei ollut ihan kaikille mieleinen. En sanonut dominoinut vaan hermostuivat. Joka tapauksessa, saatiin taas aikaan ilmiö, että muut kuin vakkarit eivät pysty hyvään keskusteluun. Mielestäni kyllä pystyi ja pystyy."Ymmärrettävästi" nyt osalla on hyvä tilanne saada näyttämään muut tyhmältä, että " virittäkää nyt vaan se keskustelu joka on tasokasta ja vireää".
Aika omahyväistä, jopa epätodennäköistä, jos joku luulee ainoastaan vakkareitten pystyvän tasokkaaseen keskusteluun.
Mikä piiri pieni he ovat tasoltaan, jos muut ovat tasottomia. Näinhän kuitenkin annetaan ymmärtää. Ja mitään sisäpiiriä ei täällä ole tietenkään, kateutta ja kuvitelmaa.
Ensinnäkin sinähän itse olet vakkari. Että aika outoa käyttää termiä kuvaamaan vain joitain muita.
Oli hyvääkin keskustelua, mutta jo on nyt hlvetti, jos ei huomaa, miten ikävästi myös keskusteltiin ja kirjoitettiin. Eli itse siis osallistui tällaiseen, jota pitää normaalina ja hyvänä. hohhoijaa, koittaa nyt näiden / tämän ikanssa...
Onkos itselläsi arviota siitä, jos kerran oli muitakin kanssasi samoilla linjoilla, niin montako tällaista kirjoittajaa sitten oli viimeaikaisessa keskustelussa?
Ihmisten lähisuhteissa ja oikeassa elämässä narsismin tunnistaminen on hiukan eri kuin anonyymillä keskustelupalstalla. Tunnistettavuutta voi olla, mutta kaikkihan on vain mutu-tuntumaa ja perustuu tuntemattomien kertomaan ja tuntemattomista kerrottuihin asioihin.
Kuten jo sanottu, omat tunteet ja samassa elämäntilanteenssa oleminen tai olleena vaikuttaa hyvin paljon miten reagoi ja kenen puolelle asettuu.
Kokemusasiantuntija taas liikenteessä. Mielestään tietää kaikesta kaiken. Varsinkin narsistista. Lie puoliks valmis psykiatri.
Koko jonkun puolelle asettuminen on ihan kipeä asetelma. Esimerkiksi jos minä sanon, että tunnistin apn kertomuksessa samoja elementtejä kuin läheiseni elämässä, en minä silloin kenenkään puolelle asetu. Totean vain asian. Se, että tämä on jonkun mielestä täysin pielessä ei ole sekään minun ongelmani, en minä hänen mielipiteitään vastusta.
En vain suostu toisaalta omaani muuttamaan sillä perusteella, että joku anonyymi täällä jaksaa kieltämättä ilkeäänkin sävyyn mielipidettäni kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten lähisuhteissa ja oikeassa elämässä narsismin tunnistaminen on hiukan eri kuin anonyymillä keskustelupalstalla. Tunnistettavuutta voi olla, mutta kaikkihan on vain mutu-tuntumaa ja perustuu tuntemattomien kertomaan ja tuntemattomista kerrottuihin asioihin.
Kuten jo sanottu, omat tunteet ja samassa elämäntilanteenssa oleminen tai olleena vaikuttaa hyvin paljon miten reagoi ja kenen puolelle asettuu.
On totta, että keskutelupalstalla asia on toki eri. Kuitenkin, jos itselle nämä tunnuspiirteet (henkinen väkivalta ja narsismi) on ennestään hyvinkin tuttuja, ja asiasta tietää jo paljon valmiiksi, niin kyllä pitkän kaavan kautta kerrotun perusteella voi aika paljonkin nähdä ja päätellä, että miten kerrottu ja sen vaikutukset sopii tällaiseen kuvaan. Yli kolmen vuoden ajan tätä ap:n elämän kulkua on kuitenkin seurattu.
Ja edelleen, ihmisen omaa kertomaa siitä, mistä ja millasista asioista on ollut kyse oman pidemmän käsittelyn ja pohdinnan jälkeen, omassa elämässään, ei pitäisi ihan heppoisin perustein lähteä erittäin voimakkasti teilaamaan ja mitätöimään, ja keksimään jotain aivan päinvastaisia vaihtoehtoisia tarinoita, jotka olivat myös aika loukkaavia ja käytettiin suoraan virheellisiä argumenttejakin. (Vaikutti siten aika tarkoituksenhakuiseltakin.)
Suurempi kynnys tuollaiseen teilaamiseen pitäisi olla, kuin vertaistukeen ja ymmärrykseen.
Minusta suurempi kysymys tässä nyt kyllä on se, miten joku /jotkut niin vahvasti kokivat tarvetta todistella sitä, että ei voisi olla kyse häiriintyneetä, väkivaltaisesta ja narsistisesta suhteesta. Ja sitä tehtiin myös aika ikävilläkin tavoilla. Ymmärrän, jos jotain vähän kevyempää kyseenalaistamista joku olisi esittänyt.
Mietipä omalla kohdalle, jos olisit kertonut elämästäsi jotain tällasta.
Tietysti suurimmalle osalla täällä palstalla pyöriminen edustaa viihdettä ja aika usein oman näppäryyden esittelyä, kaikenlaista pätemistä. Sen takia esim MPn kirjoitukset tuntuivat menevän ihon alle, ne kun oikeasti olivat aika ansiokkaita, kuten monen muunkin pitkästi kirjoittavan. Siinä sitten hämärtyy, että aina joskus tänne kuitenkin ihmiset kirjoittavat jotain aivan aitoa omasta elämästään ja sen rääpinen on vain aika ala-arvoista juurikin heppoisin perustein.
Hei, tiedättekö onko olemassa teemerkkiä, joka on tehty alusta loppuun Euroopassa? Eli teenlehdet tai yrtit on Euroopassa myös kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Hei, tiedättekö onko olemassa teemerkkiä, joka on tehty alusta loppuun Euroopassa? Eli teenlehdet tai yrtit on Euroopassa myös kasvatettu.
En osaa sanoa mutta jos kysyt tuolta edelliseltä niin hän varmaan tietää että mp tietäisi jos ei sitä olisi ajettu pois palstalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa mutta jos kysyt tuolta edelliseltä niin hän varmaan tietää että mp tietäisi jos ei sitä olisi ajettu pois palstalta
😂
Jos olisin täällä kertonut omasta elämästäni olisin toivottavasti pystynyt ottamaan vastaan myös niitä kommentteja, joissa ei välttämättä oltu samaa mieltä tai nähtiin asioihin erilainen näkökulma kuin minulla itselläni oli tarinassani.
Mua pelottaa, kun Aasiasta tuoduissa teelaaduissa on lyijyä, kadiumia ja torjunta-aineita yli sallittujen rajojen. Myös luomuteessä. Auttakaa nyt. Eli löytyykö turvallista eurooppalaista teetä?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin täällä kertonut omasta elämästäni olisin toivottavasti pystynyt ottamaan vastaan myös niitä kommentteja, joissa ei välttämättä oltu samaa mieltä tai nähtiin asioihin erilainen näkökulma kuin minulla itselläni oli tarinassani.
Missä tarinassa? Se, että joku kertoo jotain itsestään ja elämästään ei ole mitään tarinaa. Se on jonkun elämän kertomusta. Mutta hienoa, että sulle on ok, jos sanon, että kirjoittelet valheita palstalla, sillä epäilen, että et olisi ollenkaan niin valmis ottamaan paskaa niskaan kuin nyt väität.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti suurimmalle osalla täällä palstalla pyöriminen edustaa viihdettä ja aika usein oman näppäryyden esittelyä, kaikenlaista pätemistä. Sen takia esim MPn kirjoitukset tuntuivat menevän ihon alle, ne kun oikeasti olivat aika ansiokkaita, kuten monen muunkin pitkästi kirjoittavan. Siinä sitten hämärtyy, että aina joskus tänne kuitenkin ihmiset kirjoittavat jotain aivan aitoa omasta elämästään ja sen rääpinen on vain aika ala-arvoista juurikin heppoisin perustein.
Miksi ketju kiinnostaa?
Itse olen aidosti kiinnostunut monista asioista täällä mistä on ollut puhe, ja mitä on kerrottu. Mun ykkösintressi tässä keskustelussa. Olen muutenkin ihmisistä kiinnostunut.
On myös kivaa, jos joskus saattaa voida olla jollekin ehkä edes vähän avuksi. Ja saada itsekin ajattelemisen aihetta toisten kokemuksista ja näkemystä niin yleisesti eri aiheisiin, kuin joihinkin omiinkin elämän asioihin.
En tiedä sitten kuinka yleinen tällainen lähtökohta on, että tämä ketju kiinnostaa.
Mikä teitä muita kiinnostaa Päästää irti - ketjussa?
terv. se joka kirjoittanut nyt enemmän mm. narsismista.
Vähän varmasti riippusi, miten ja millä voimalla asiat tai väitteet esitetään. Ilkeästi vai kivasti. Suoraan omaan elämään väittäen, ehdotuksenomaisesti kerrottua myös arvostaen, tai aihetta yleisellä tasolla pohtien eri näkökulmista.
Eri näkökulmat voi esittää monella tavalla. Ja joku voi ilkeillä ihan tahallankin. Oliskohan se ok.
Väitän että et ole eri henkilö, koska olisi vaikeaa uskoa että useampi henkilö pitäisi kiinni väitteestä,
Väitäpä vain. Sattumalta kuitenkin olen. Kuinka monta kertaa täällä on karjuttu että MEITÄ ON MONTA EI VAIN YKSI kun näitä hyvin samanlaisia jankutuksia on esitetty. Niin meitä tosiaan on sinunkin kanssasi eri mieltä olevia enemmän kuin yksi jotka huomaavat että torppaat keskustelua vetämällä esiin tätä ette voi diagnosoida korttia. Sen nimi on olkiukko ja sen voi kaksikin tietää.