Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (13339)
"Olen itse kirjoittanut sekä omasta että läheisten ihmissuhdeasioista ja käynyt niiden ja muiden kirjoittajie kokemusten kautta keskustelua. En neuvonut muille kuinka ja mistä asiasta saa kommentoida. En siis ymmärrä hyökkäystäsi tai syytä sille."
Jos olet sokea ongelmalle, niin ei voi mitään, kaikki palikat on nyt kyllä annettu jo moneen kertaan, että voisi asian hahmottaa.
Jos ei havaitse ikävää kommentointia ketjussa, niin hmm... katsisko tsekata, onkohan se itsellekin silloin normihommaa?
Vierailija kirjoitti:
No niin. Olisi kiva kuulla lisää näistä pettävistä miehistä ja pitkistä avioliitoista. Aletaanko keskustelemaan niistä. Miten mies jäi salarakkaasta kiinni ja jättikö siihen päälle vielä?
Ole hyvä, antaa palaa.
Aika moni on halunnut toisten kertovan kaikenlaista ja itseltä on tullut vain jotain ihme vakkarimölinää. Heti kun joku on kirjoittanut vähän pidemmän ja pohdiskelevamman viestin alkaa mölinä ja ohjailu ulos ketjusta. Kun ei jakseta lukea.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Olisi kiva kuulla lisää näistä pettävistä miehistä ja pitkistä avioliitoista. Aletaanko keskustelemaan niistä. Miten mies jäi salarakkaasta kiinni ja jättikö siihen päälle vielä?
Valtaosassa sivusuhteista mitä minun tietoon on tullut, on suhteen toinen osapuoli lopulta tuonut asian tavalla tai toisella julki. Isän sivuhoito lähetti ulkomailta vihjailevan kortin meidän kotiosoitteeseen, ystävän miesystävän viestejä taas hänen salasuhteensa välitti ystävälleni. Tätä olen suuresti ihmetellyt että missä on itsekunnioituksen rippeet, ettei ensin lopeta suhdetta mikä ei selvästi johda mihinkään kuin että alkaisi paljastelemaan suhdemiehen puolisolle josta tämä ei osaa erota oma-aloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Olen itse kirjoittanut sekä omasta että läheisten ihmissuhdeasioista ja käynyt niiden ja muiden kirjoittajie kokemusten kautta keskustelua. En neuvonut muille kuinka ja mistä asiasta saa kommentoida. En siis ymmärrä hyökkäystäsi tai syytä sille."
Jos olet sokea ongelmalle, niin ei voi mitään, kaikki palikat on nyt kyllä annettu jo moneen kertaan, että voisi asian hahmottaa.
Jos ei havaitse ikävää kommentointia ketjussa, niin hmm... katsisko tsekata, onkohan se itsellekin silloin normihommaa?
Niin? Ja miksi sinä mua säkit jonkun toisen kirjoituksista?
Vanha kunnon meitä on täällä monta älä mua syyttele noista kirjoituksista en ollut minä oli varmaan joku vakkari ilman nimimerkkiä! Voisi tämän tarinan juoni edes muuttua mutta mölinä kiertää samaa kehää jo kolmatta vuotta. Siinä sitä irtipäästämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kunnon meitä on täällä monta älä mua syyttele noista kirjoituksista en ollut minä oli varmaan joku vakkari ilman nimimerkkiä! Voisi tämän tarinan juoni edes muuttua mutta mölinä kiertää samaa kehää jo kolmatta vuotta. Siinä sitä irtipäästämistä.
Tulet kokemaan karvaan pettymyksen kun kukaan ei tartu noihin provoiluyrityksiin.
Anyway.. mitähän tosiaan liikkuu sellaisen ihmisen päässä joka ajattelee, että pääsee kakkosen paikalta ykköseksi jos paljastaa salasuhteen toisen puolisolle..? Ehkä olisi viisaampaa miettiä miksi toinen osapuoli ei saa eroa lupauksista huolimatta aikaiseksi. Sieltä se vastaus löytyy myös sille miten eteenpäin.
Ketjun laatu romahti kuin lehmän häntä kun nimimerkilliset lopettivat kirjoittamisen. Siitä ei pääse yli eikä ympäri vaikka kuinka joku yrittääkin ensin haukkua nimimerkilliset ja sitten tekohengittää keskustelua. Muutama hyvä kirjoittaja täällä on edelleen, mutta valitettavasti yhdellä tai parilla on elämäntehtävänään kaiken pilaaminen.
T alusta asti ketjua lukenut muttei osallistunut keskusteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulet kokemaan karvaan pettymyksen kun kukaan ei tartu noihin provoiluyrityksiin.
Anyway.. mitähän tosiaan liikkuu sellaisen ihmisen päässä joka ajattelee, että pääsee kakkosen paikalta ykköseksi jos paljastaa salasuhteen toisen puolisolle..? Ehkä olisi viisaampaa miettiä miksi toinen osapuoli ei saa eroa lupauksista huolimatta aikaiseksi. Sieltä se vastaus löytyy myös sille miten eteenpäin.
Eiköhän siellä yleensä ole se salasuhteilija selittänyt ettei pysty eroamaan koska vaimo / mies tekee itselleen jotain tmv. Siis ulkoistanut päätöksen itseltään. Samaa kaavaa noudattaa sitten suhteen toinen osapuoli: ulkoistaa omat ja toisen päätökset kolmannelle. Miksi yksikään triangelissa ei kykene tekemään ratkaisua, siinäpä vasta kysymys!
Ja jos keskustelu edes hetkeksi alkaa nämä samat tai yksi tulee oitis paikalle hääräämään ja sättimään ja vääntämään ja kääntämään. Yleensä tarkoituksena sanoa että nyt on keskustelu vääränlaista. Luulen että tarkoitus todellakin on saattaa ketju loppuunsa on ottanut ihan elämän tehtäväksi. Etenkin 28v ja MP menneet niin ihon alle että se on todella jo iahn sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etköhän tässä pety sinä jos kuvittelet että näillä heppoisilla nostoilla joissa vastailet itsellesi ketju uudelleen alkaa ja siinä keskustellaan kuten sinä tahdot.
"Miksi yksikään triangelissa ei kykene tekemään ratkaisua, siinäpä vasta kysymys!"
Niin siis yleensä mies ei pysty. Ja naisista kumpikaan ei halua hävitä toiselle, joten kumpikaan ei astu sivuun. Tämä on pohjimmiltaan se totuus mitä yleensä ei haluta myöntää. Kysymys ei ole vuosisadan rakkaustarinasta vaan pakkomielteestä ja egosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosassa sivusuhteista mitä minun tietoon on tullut, on suhteen toinen osapuoli lopulta tuonut asian tavalla tai toisella julki. Isän sivuhoito lähetti ulkomailta vihjailevan kortin meidän kotiosoitteeseen, ystävän miesystävän viestejä taas hänen salasuhteensa välitti ystävälleni. Tätä olen suuresti ihmetellyt että missä on itsekunnioituksen rippeet, ettei ensin lopeta suhdetta mikä ei selvästi johda mihinkään kuin että alkaisi paljastelemaan suhdemiehen puolisolle josta tämä ei osaa erota oma-aloitteisesti.
No miten näissä tilanne eteni? Voiko tuollainen strategia yleensä toimia että ikään kuin päättää toisen puolesta jos hällä päätöksen kanssa kestää liian kauan. Onhan se tietysti tapa tuokin päästä pattitilanteesta, mutta ei vaikuta kovin terveeltä pohjalta rakentaa molemminpuolin kunnioittavaa parisuhdetta jatkossa.
Tämän ketjun superhieno puoli oli pitkään se, että keskusteltiin pääosin empaattisesti ja toisia arvostaen. Ei paljoakaan teilattu, haukuttu, alennettu ja vääristelty, saati sitten tahallaan pistelty kipukohtiin.
Hmm. Usein kun täällä yläkoululla selvitellään kiusaamistapauksia, on yksi porukka sitä mieltä, ettei mitään kiusaamista ole esiintynyt ja loput kuitenkin kokevat toisin. Kaveriporukan sisältä käsin tilanne varmasti näyttääkin erilaiselta kuin sen laidoilta.
Aivan sairas vääntely että vakkarit olisivat niitä kiusaajia. Heidän haukutuin syntinsä oli kirjoittaa liian pitkiä viestejä jotka eivät olleet kansantajuisia ja se että kirjoittivat niitä vastaten toisten viesteihin eli lukivat mitä joku muu oli kirjoittanut ja sitten vastasi siihen. Joskus useinkin. Ja tämä nyt on sitä kiusaamista ei se että huudellaan että olkaa hiljaa eikö tuo MP voi poistua lopettakaa tämä ketju jo vieläkö täällä jauhetaan tätä.
No voi voi sentään. Vaikeatajuisuudesta ja pitkistä kommenteista on jo pitkä aika, ei kukaan ole niistä aikoihin maininnut. Kuin ehkä jotkut vakkarien puoltajat ovat nyt jääneet siihen mantraan roikkumaan ja toistavat kuin papukaijat. Ilmeisesti kun muuta eivät taida.
Eiköhän viimeisin erimielisyys tullut nyt, kun hetken aikaa pystyttiin, ihme kyllä, puhumaan myös muulla suulla kuin, että "ilmiselväähän se nyt on, että aloittajan mies on ollut narsisti", suut tukkoon jos muuta joku sanoo". Sitten alettiin lyödä kehiin lainauksia ja faktoja.
Täällä kyllä pohdittiin hyvinkin eri puolilta, asiallisesti ja ilman nimimerkkejä ja ehkä saatiin myös uusilta kommentteja. Mielestäni oikein kiinnostavasti. Ihmeen kauan jopa. Mutta sitten kun olikin liikaa aloittajan tilanteeseen eriävien vaihtoehtojen mahdollisuuksia niin pillastus nousi. Pillastujat olivat kyllä nyt ihan muita kuin kuin nyt syytetään ketjun pilaamisesta. Minun käsitykseni on, että aloittajan kohtalotoverit ja muuten samaa mieltä olevat vain hermostuivat kun esille otettiin asioista muitakin puolia kuin vain heidän omansa. Ja kun keskustelu virisikin melko vilkkaana.
Olen nähnyt useitakin tapauksia, missä kumppani palaa takaisin harhareissunsa jälkeen. Joko lyhyemmän tai pitemmänkin. Joko ei itsekään halua erota tai kokee, ettei pysty eroamaan. Puolison romahtaminen, lapset, taloustilanne, omaisuuuden jako, status ja kulissit jne. Myös riippuvaisuus ja luodut omat systeemit vanhassa parisuhteessa pitävät yhdessä. Ensin kiehtoo uusi erilainen ihminen ja elämä, mutta sitten toteaa, ettei pystykään uuteen vaan on turvallisempaa ja opitumpaa elää kotona.
Monilla ei pitemmän liiton jälkeen kuitenkaan ole enää eväitä oppia uusille tavoille ja uuden ihmisen kanssa elämistä.
Sitä olen minäkin monesti miettinyt miten se vanha elämä jatkuu. Puhutaanko tapahtuneesta mitään, jatketaan vaan niinkuin ei mitään olisikaan tapahtunut välissä. Olisi mielenkiintoista joskus kuulla tämän puolen kertomuksia. Miten on suhde jatkunut ja otetaanko vanhaa esiin, esim. riidan yhteydessä.
Kerran kysyin eräältä henkilöltä, jotka jatkoivat vanhassa ja hän sanoi, että olivat tehneet sopimuksen, ettei puhuta eikä vedetä esiin. Hmmmm. Mitenköhän helppoa tai vaikeaa on tämänkaltaisen sopimuksen pitäminen oikeasti.
Minun käsitykseni on, että aloittajan kohtalotoverit ja muuten samaa mieltä olevat vain hermostuivat kun esille otettiin asioista muitakin puolia kuin vain heidän omansa. Ja kun keskustelu virisikin melko vilkkaana.
Tämä on se ristiriita. Keskustelu virisi vilkkaana mutta vakkarit dominoivat. Miten siis meni? Virittäkää nyt vaan se keskustelu joka on tasokasta vireää,
Viimeaikaisessa keskustelussa kyllä korostettiin että muut paitsi he joiden mielestä apn ero oli vain tavallinen normaali eripuraisten ihmisten ero josta ap katkeroitui saavat olla hiljaa koska maallikkoina eivät voi osallistua keskusteluun narsismista.
Kuinka monta asiallista keskustelijaa teidän mielestänne täällä on? Pari kolme puhui ihan asiallisesti narsismista ja siihen jo tuli joku huutamaan että maallikot hiljaa ja laittamaan pitkiä lainauksia muualta.