Laihdutus, outo suhtautuminen?
Olen pari kertaa elämässäni laihduttanut. Ekalla kerralla pääsin liki normaalipainoon, taisi olla vain kilo pari ylipainon puolella (painoindeksin mukaan). Toisella kerralla pääsin sille paremmalle puolelle eli normaalipainoon, mutta ihan siihen ylärajalle; eli jos olisin kilon lihonut, olisin ollut taas lievästi ylipainoinen. Eli mistään kuihtumisesta ei voida puhua.
Kummallakin kerralla sain kavereilta ja sukulaisilta paljon kommentteja muuttuneesta ulkonäöstä. Mutta ihan rehellisesti, en muista että kertaakaan kukaan olisi ONNITELLUT kun olin onnistunut elämäntaparempassa. Sen sijaan kommentointi oli enemmänkin ihmetteleväistä. Kysyttiin että mitä on tapahtunut, miksi olet laihtunut. Jotkut sanoivat että yhtään enempää en saa laihtua (vaikka tosiaan olin ihan siinä ylipainon rajalla). Ihan eniten jäi mieleen parhaan kaverini kysymys: "Miksi laihdutit?". Tämä kaveri on itse erittäin laiha, mutta rupesi kuitenkin ääneen pohtimaan että miksi minä laihdutin.
Jos joku mun kaveri laihduttaisi normaalipainoon, niin kommentoisin varmaan "vau, näytät tosi hyvältä". Olisi kiva edes joskus kuulla jotain tällaista itsekin..
Samaistuuko kukaan yhtään? Onko ihmisten kehonkuva jotenkin vinoutunut? Eikö painoindeksi merkkaa ihmisille enää mitään? Mitä outoa siinä on jos joku tekee elämäntapamuutoksen laihtuakseen ja tullakseen terveemmäksi? Minusta syyt laihduttamiselle ovat itsestäänselviä, mutta ei näköjään kaikille.
Kommentit (30)
Ei sitä varmaan haluta kommentoida, jos kilot tuleekin takaisin, ettet sitten ajattele, että nyt olen kaikkien mielestä kuvottava ja ruma.
Tai sitten ovat vaan kateellisia ja ikäviä. Itse kyllä kommentoin, jos tiedän jonkun tekevän elintaparemonttia tai laihduttavan ja näen tuloksia.
Mielipiteeni laihtumisen/lihomisen/ulkonäön kommentoimisesta:
Olin reilusti ylipainoinen, joka johdosta laihdutin 45 kg.
Minua onniteltiin laihtumisesta, kyseltiin miksi laihdutin, miten laihdutin. Haluttiin tietää oliko minulla jokin sairaus tms.
Minulle sanottiin: "yhtään et saa sitten enempää laihtua", "onko tuo nyt terveellistä", "näytän enemmän itseltäsi kun et ole lihava" tms.
Suurin osa kommenteista oli varmasti tarkoitettu hyvällä (muutama selkeästi kateellinen joukossa), mutta: EN HALUA painoani/ulkonäköäni kommentoitavan (hyvällä/pahalla) ollenkaan. Kiitos.
Jos haluan keskustella painostani, avaan keskustelun itse.
Osa loukkaantuisi verisesti, jos menisi onnittelemaan laihtumisesta.
Ulkonäkö on yksityisasia, ja kehun korkeintaan kampausta tai vaatteita.
Jos sanoo oletpa nyt hyvännäköinen, se on joillekin tulkittavissa ettei aiemmin ollut sitä.
Ja toinen on voinut laihtua vaikka syöpään sairastuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi mieleenkään kehua (eikä kyllä muutenkaan kommentoida) kenenkään laihtumista. Taustalla voi kuitenkin olla vaikka mitä. Eri asia sitten jos itse ottaa puheeksi. Mutta tuskin silloinkaan alkaisin kamalasti analysoimaan.
Kyllä sitä yleensä tietää että on elämäntaparemontista kyse mikäli joku lähipiirin ihminen on laihtunut. En ymmärrä miksei siitä voisi jotain positiivista kommentoidakin. Mä olen aina onnellinen jos joku onnistuu tavoitteessaan. Nuo elämäntaparemontit ovat kuitenkin monesti todella vaikeita ja pitkällisiä juttuja.
AP
Oletko itse ottanut puheeksi sen, että laihdutat? Jos et, en ihmettele, miksi kommentit ovat outoja. Puhu suoraan, niin saat ehkä niitä reaktioita joita toivot.
Se, että joku kysyy syytä laihduttamiseen, ei pitäisi olla mikään loukkaus. Ehkä sinusta on erikoista, että toimintaa ohjaavat eri ihmisillä eri motiivit ja kysyjää sattui kiinnostamaan sinun syysi.
Minun laihdutukseni syy on yksinomaan se, että näyttäisin kivalta vaatteissa, joista pidän. Jos jotain kiinnostaa kuulla tämän, niin vastaan kyllä, kun kysytään.
Mitähän liikkuu noiden et saa laihtua enää yhtään -kommentoijien päässä? Kuvitteleeko ne olevansa niin korkeassa asemassa, että he saavat päättää kuinka paljon itse kukin saa painaa?
Oletko ollut itse iloisen ja tyytyväisen oloinen laihtuneena vai epävarmana vain odottanut muiden reaktiota? Ovatko he tienneet sinun tekevän elämäntaparemonttia? Jos eivät, niin ovat saattaneet pitää mahdollisena, että kyseessä on joku terveysongelma.
Itse en kommentoi oma-aloitteisesti mitenkään jonkun laihtumista, vaikka huomaisin sen (en välttämättä edes huomaa, ellei kyseessä ole selkeä laihtuminen), vaan vasta, jos se ihminen itse mainitsee jotain asiaan liittyvää. Ja kommentoin kehumalla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Laihdutin juuri 25 kg ja koko laihdutusajan olen kuullut että älä nyt enää lisää laihduta 🙄.
Halusin ja saavutin oman ideaalipainon, sekä sain sisäelinrasvat terveelliselle tasolle.
Kommentointi alkoi heti kun laihdutustulos alkoi näkymään. Vastasin aina että lopetan kun saavutan tavoitteeni 💁
Olen kyllä aidosti ilahtunut positiivisista kommenteista nykyisestä olomuodostani. Olen ylpeä saavutuksestani ja aion pysyä tässä painossa lopun ikääni 😊
Hyväkroppainen nainen on uhka. Mä oon muodokas tiimalasi ja harvemmin kukaan nainen on ulkonäköäni kehunut. Pullukka ex ystäväni sen sijaan sai paljonkin kehuja.
En ymmärrä tuota herkkähipiäisyyttä. Tuolla logiikalla et voisi sanoa mistään mitään, koska asia ei kuulu sinulle.
Mielestäni ihan kaikesta voi ja saa puhua. Kysyä tai kehua, miksi ei?
Jos joku sanoo että wow, oletpa laihtunut, näyttää hyvältä (mikä yleensä on totta) niin miten ihmeessä siitä voi joku loukkaantua? Itse iloitsen jos joku huomaa minussa jotain positiivista muutosta.
Ihmisen painoa on epäkohteliasta kommentoida suuntaan tai toiseen.