Miten vaikeaa on päästä yliopistoon?
Minulta se onnistui yksinkertaisesti sillä, että laitoin yhteisvallinnassa rastin lukioon. En tietenkään kysynyt kotona mitään.
Kommentit (17)
Riippuu yliopistosta ja opiskelualasta.
Oikeasti nuo rastit ratkaisi paljon. Niitä laittoi paperiin yläasteelaiset lapset.
Elämään vaikutti, mihin laitoit rastin. Aikas hurjaa, mutta totta.
Rastit todella laitettiin ysärillä. Kyllä minä muistan.
Tuohon aikaan ja sen jälkeen koulu ei maksanut mitään. Kaikilla oli mahdollisuus. Tarvi vain lukea ja osata.
Laiskat ja lukenattomat on nykyisin kateellisia, vaikka olisivat itsekkin voineet tehdä saman.
Professori sanoi olevan paljon vaikeampaa päästä ulos yliopistosta tutkinnon suorittaneena kuin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Professori sanoi olevan paljon vaikeampaa päästä ulos yliopistosta tutkinnon suorittaneena kuin sisään.
Näin on. Verta, hikeä ja kyyneleitä. Mulla ainakin pakolla vääntämistä. Mutta pakko se on tehdä, että pääsee elämässä siihen mihin haluaa.
Metrolla aalto yliopiston asemalle ja asemalta poistuttua olet jo kampuksella. Ei se sen vaikeampaa ole.
Lukio auttaa paljon. Riippuen yliopistosta ja muista hakijoista ennen vanhaan L haetulta alalta antoi kuvaa, että on alalla hyvä. Eri asia kuin valintakoe, mutta osaamisen kannattaa näkyä jossain. Mitä järkeä olisi hakea alalle, johon liittyvässä ei pärjää lukiossa? Voivat jotkut sellaisellekin suunnata, mutta silloin oppimisen vaiva täytyy nähdä erikseen.
Nykyään sitten kannattaa yrittää olla kaikessa hyvä jos hakee todistuspisteillä.
Todistuksella pääsee, kuten oma lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan tapauksesta. Mulla pääsykoe oli vaikein asia. Sen jälkeen opinnot meni omalla painollaan. Pääsykokeeseen piti lukea paljon enkä tullut valituksi ensisijaiseen kohteeseen, rimaa hipoen kakkosvaihtoehtoon.
Professori itse ei ole päässyt pois yliopistosta XD
Vierailija kirjoitti:
Metrolla aalto yliopiston asemalle ja asemalta poistuttua olet jo kampuksella. Ei se sen vaikeampaa ole.
Sama Helsingin yliopistolla.
Vain todelliset järjen jättiläiset pääsevät yliopistolle. Vain todella harva ihminen omasta ikäluokasta voi päästä sinne, koska sisäänpääseminen on niin vaikeaa, sillä se vaati jättiläisjärkeä.
Eikä tässä vielä kaikki. Yliopistolla opiskelu, esim. kasvatustieteet, on niin vaativaa älyllisesti, että vain aniharva jo Suomen huipuista pystyy sieltä valmistumaan maisteriksi.
Maisteri on nimenmukaisesti mestari, tässä tapauksessa tieteen mestari, ja vain harvat ja valitut eli valioyksilöt voivat olla tieteen mestareita.
Oletpa sinä etevä (omasta mielestäsi). Lapsihan sinä olet, on niin lapsen ajatukset.