Minkälaiset ihmiset elävät 90-100-vuotiaiksi?
Kommentit (33)
Pahat.
Välillä oikein korpeaa se, miten monta loistavaa ihmistä on poistunut hyvä jos kuusikymppisinä.
Mun mummo eli satavuotiaaksi ja asui yksin kotona maaseudulla melkein loppuun asti. Ei ollut sairauksia tai muistiongelmia. Oli nuorempana vanhuksena hyvin lihava. Varmasti myös nuorempana aikuisena. Viimeisinä vuosikymmeninä ei enää ollut lihava. Lihavuudesta huolimatta käveli pitkää työmatkaa, teki fyysisesti raskasta työtä, hoiti valtavaa puutarhaa, josta sai ison osan ruoasta. Leipoi ja laittoi ruokaa. Neuloi vaikeita neuletöitä ja luki paljon. Oli sosiaalinen ja ihmisten kanssa aktiivisesti tekemisissä. Usko oli tärkeää. Menetti sodissa veljiään ja elämänsä aikana miehensä ja kaksi kolmesta lapsestaan. Erittäin touhukas ja työteliäs ihminen, jolla oli monta rautaa tulessa.
Vierailija kirjoitti:
Nainen syntynyt 1927.Lähtöisin karjalasta. Evakkona sota aika tänne.Löysi hyvän miehen ja rakkaus kesti miehen kuoleman asti. Olivat aina soialisia,sydänmmelisä.Likunalisia, jalan pyörällä,Vaikka oli oma auto.Psitiviset luontet. Paljon marjoja keräsivät.Normi vartalot.Lapsiakin mailman tuli heitä. Positivisuus,paljon kokosivat ystäviä ympärille ja kesämökilen.Salisuus rakkaus ihmisiä paljon elämässä ja vanhanakin risteilyt,tanssit laivalla.
Usi ennäty kirotus vihreissä on syntyby.
Olen työkseni hoitanut vanhoja ihmisiä.
Nämä jotka ovat eläneet 90-100v.
Heitä on kaikkia on yhdistänyt hoikkuus.
kukaan heistä ei ole käyttänyt runsaasti päihteitä.
Moni on ollut liikunnallinen.
Edelleen liikkuvat rollaattorin tai pyörätuolilla.
Pieni koko on yhdistävä tekijä vanhaksi elävillä ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Geenit.
Ei, vaan naissukupuoli. Kauhistuttavaa, kuinka vanhoiksi monet naiset elävät. Naisen euro on paljon enemmän kuin miehen.
Kysymys ei kai koske minua, kun meidän suvun naiset elävät yli 100-vuotiaiksi, mummoni kuoli 107-vuotiaana. Mutta vastaan; vaatimattomissa maalaistaloissaan -mökeissään Pohjois-Suomessa elävät, paljon pottua, itsemetsästettyä riistaa ja kalaa sekä itsepoimittuja marjoja/ kasvatettuja kasveja syövät perheelliset. En tiedä, kuolenko nuorempana, kun olen lapseton sinkku, mutta pottua ja lihaa ja itsepoimimiani marjoja söin tänäänkin ja maalla vaatimattomassa mökissä elelen. Ulkoilmaelämää, kotieläimiä, tervettä kotiruokaa ja paljon liikuntaa. Sitten meidän suvussa on vielä aina laulettu tuska ulos. Kaikki laulavat. Jopa moniäänisesti. Niin, ja liian tiukka uskonnollisuus puuttuu. Tietynlainen vapaa ja salliva kuva jumalasta.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei kai koske minua, kun meidän suvun naiset elävät yli 100-vuotiaiksi, mummoni kuoli 107-vuotiaana. Mutta vastaan; vaatimattomissa maalaistaloissaan -mökeissään Pohjois-Suomessa elävät, paljon pottua, itsemetsästettyä riistaa ja kalaa sekä itsepoimittuja marjoja/ kasvatettuja kasveja syövät perheelliset. En tiedä, kuolenko nuorempana, kun olen lapseton sinkku, mutta pottua ja lihaa ja itsepoimimiani marjoja söin tänäänkin ja maalla vaatimattomassa mökissä elelen. Ulkoilmaelämää, kotieläimiä, tervettä kotiruokaa ja paljon liikuntaa. Sitten meidän suvussa on vielä aina laulettu tuska ulos. Kaikki laulavat. Jopa moniäänisesti. Niin, ja liian tiukka uskonnollisuus puuttuu. Tietynlainen vapaa ja salliva kuva jumalasta.
Lisään vielä, että muodokkaita/ lanteikkaita ja tai rintavia ja pitkiä aikalaisikseen ovat olleet. Kuihtuneet normimittoihin vasta kuoleman lähestyessä. Ja hyvin liikunnallisia silti. Pakko kirjoittaa, koska tässä ketjussa puhutaan niukkakalorisuudesta ja pienikokoisuudesta.
Minä. Siksi että olen sisuuntumut. Aion näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kalorirajoitus on tärkeimpiä tekijöitä.
Katsoin tai havaitsin että nämä 108 vuotiaat eivät olleet motään hoikkia naisia. Mm keväällä menehtynyt Vieno Nurmilaukka oli tosi "pyöreä" eli ylipainoinen ja tämän hetken vanhin 108 vuotias ei myöskään ole hoikka eikä normaalipainoinen. Pitkä ikä on monen tekijän summa. Tutun läheltä kuoli 101 vuotias nainen, sama juttu eli oli ylipainoinen ja järjissään , kotona asui loppuun saakka.
Hyvät geenit, hyvät elämäntavat, hyvä tuuri.
Ruokailevat järkevästi, aamupala, lounas, iltapäivä kahvit, päivällinen, iltapala. Ei isoja annoksia. Hoitavat asioinnit itse niin kauan kun pystyvät. Äiti on 91v, Tädit elivät 95v ja 96v, muut sisarukset n 80.
Kalorirajoitus on tärkeimpiä tekijöitä.