Vinkkejä mielialan kohottamiseksi
Tänään eka lomapäivä ja mieli aika maassa, ollut stressaava kevät ja voimat aika lopussa. Haluisin olla pirteä ja energinen, mutta tuntuu etten jaksa. Vinkkejä miten saisin nopeasti mielialaa kohotettua? Alkoholi ei käy.
Kommentit (15)
Tarvitset selkeästi vähän välittäjäaineita suoniisi virtaamaan. Seksi/masturbointi, liikunta, suihku, sauna, syöminen. Ne kai on ne perinteisimmät. Ja sitten ihan vaan että teet jotain mistä nautit. Pirteyttä ei voi pakottaa joten ota nyt rennosti ja luota että se pirteys tulee kyllä sieltä sitten ajallaan kun oot taas valmis, eikä tarvii lannistua siitä että just nyt tänään on vähän tämmönen päivä. Sekin omalta osaltaan auttaa ettei mieliala nyt ainakaan entisestään synkkene.
On maailman luonnollisinta olla hetken aikaa väsynyt kun on pitkään pinnistellyt ja se loma viimein koittaa. Ole armollinen itsellesi äläkä vaadi semmoisia mikä ei inhimillistä ole, niin et pety.
Älä ainakaan stressaa olotilasta. Hyväksy, että nyt on huono fiilis ja väsy ja se rupeaa todennäköisesti helpottamaan nyt kun saat levätä.
Juoksulenkki metsässä on parasta terapiaa. Sitten viileä suihku/uinti ja hyvä lounas päälle. Olo onkin jo rento. Sen jälkeen voi vaikka lukea/kuunnella kirjaa ja nukahtaa päiväunille. Ja tietty heräämisen jälkeen keittää kahvit. Toimii! Olo on rento ja tuntuu että on lomalla.
Testattu on! kirjoitti:
Juoksulenkki metsässä on parasta terapiaa. Sitten viileä suihku/uinti ja hyvä lounas päälle. Olo onkin jo rento. Sen jälkeen voi vaikka lukea/kuunnella kirjaa ja nukahtaa päiväunille. Ja tietty heräämisen jälkeen keittää kahvit. Toimii! Olo on rento ja tuntuu että on lomalla.
Kerrankin elämässä oon samaa mieltä tällaisen viestin kanssa. Yleensä näitä neuvoja annetaan vakavasti masentuneille, mutta jos on ihan tavallisesta stressireaktiosta kyse niin nämä on oikeasti tosi hyviä ja toimivia vinkkejä. Kun peruspilarit kuitenkin on siellä alla kunnossa, niin just vaikka metsässä oleminen ja uiminen, aivan parasta hoitoa mielelle ja keholle. Viilentääkin molemmat näin kuumalla :)
t: vakavasti masentunut joka parempana ajanjaksona elämässään saa nautintoa juuri edellämainituista asioista
Jos olet väsynyt, nuku. Syö hyvin. Sauno. Joillekin tulee hyvä kesäfiilis, kun leikkaavat kesätukan/laittavat sen eri tavalla. Mene puistoon makaamaan ja kuuntele musiikkia. Jos koti masentaa siivoa lepäämisen päätteeksi tms.
Minua auttaa reipas kävelylenkki luonnossa (Helsingin keskuspuisto on minulle villeintä luontoa!). Muutenkin liikunta tekee hyvää, mutta olen huomannut, että mieliala kohentuu monesti todella paljon, kun on päässyt metsään. Näin kuumalla se ei kuitenkaan ole hyvä vaihtoehto, mutta jos heräät aamulla tosi aikaisin, ulkona on vielä viileämpää, ja päivä alkaa tosi hyvin lenkillä.
Kiitos kaikille. Siivosin hieman, sitten iski väsy eli pitää tehdä osissa. Ehkä kuuntelen musiikkia hetken. Lepään ja kuuntelen jotain.
Itse olen köyhä ja masentunut, mutta saan piristystä seuraavista asioista:
-Kävelylenkki jollain kivalla polulla, kunhan ilma on vähän viilentynyt illasta
-Käynti kirjastossa tai torilla. Ei tarvitse ostaa mitään, kunhan katselee ihmisiä ja meininkiä
-Pientä kodin siivousta ja paikkojen järjestelyä. Etsii kotoa turhia tavaroita ja laittaa myyntiin/vie kirpputorille
-Itsestään huolehtimista, vaikka ihan vaan ihon rasvaamista, hampaiden lankausta ihan mitä vaan. Tulee parempi olo kun tavalla tai toisella huolehtii itsestä
-Sarjojen tai leffojen katselua netistä
-Kavereille juttelu somen kautta
Ei hyvää mieltä tarvitse etsiä isoista, hienoista ja kalliista asioista. Ihan pienetkin jutut auttaa, kun asenne on oikea.
Lepää, lue kirjaa, hiiteen energisyys. Ole vain! Hyvää lomaa!
Liikunta! Sellainen jossa syke nousee ja tulee oikeasti hiki. Reipas pyöräily mäkisessä maastossa, sellaisen tein just ite ja kävin suihkussa. Tuli tosi hyvä olo.
Kohta kauppaan ostamaan mansikoita ja grillattavaa. Jotain hyvää vichyä , musat soimaan ja viltille aurinkoon . Mukavaa lomaa
Ulos, kirja, viltti, kännykkä, eväät mukaan ja nauti auringosta kun se kerrankin paistaa.
Jotenkin on vaikea päästää irti asioista, joita hallitsee, eli työtehtävät. Kotona ei ole ehkä niin säännönmukaista kuin töissä. Siksi tuntuu ettei saa kotona aluksi mistään kiinni. Voi kulua viikko tai kaksi että rentoutuu sekä fyysisesti että henkisesti. Monet sanovat että just kun pääsin loman alkuun, piti palata jo töihin.
Ahdistusta lisää se, että on koko ajan tunne, että kallisarvoinen loma valuu käsistä, ja koko ajan mielessä, että menee taas kauan ennenkuin pääsee lomalle uudelleen.
Kaikilla ei ole metsäalueita lähistöllä, ja jos on, ne voivat olla pelkkää tiheää ryteikköä, ei polkuja. On vain pitkiä kuumia asfalttisuoria, niinkuin minun pienellä kotipaikkakunnalla.
Eri
Mielialan pitäisi kohota. Vaikka olet väsynyt.