Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinihelvettiä murkun kanssa... (tai vanhempihelvettiä murkun kannalta..?)

Vierailija
17.10.2006 |

Tietokonekielto iski sitten taas vanhimmalle pojalle tälle päivälle, kun ei herätty ja noustu aamulla ajoissa kouluun. Myöhästymisiä on nyt niin paljon, että kokeillaan tätä sääntöä: jos välinpitämättömyyden takia ei nousta aamulla ajoissa ylös (joko jätetty kellot laittamatta soimaan, tai muuten vetkutellaan), niin sinä päivänä ei mennä koneelle.

No taas alkoi raivokohtaus. Tänään lenteli ainakin

- paahtoleivät pitkin keittiön lattiaa

- rikkaharja ja -lapio

- puinen koristehevonen portaista lensi alakerran lattialle

- digiboxin kaukosäädin, meni ihan hajalle eli kaikki osat elektroniikkaa myöten irti, toivottavasti mies saa korjattua

- pianotuoli pitkin lattiaa ja sen sisältä nuotit myös (toivottavasti ei tullut tummaan uuteen parkettiin naarmuja)

- keittiön kaapinovien, astioiden yms. paukuttelua ja paiskontaa

- puhtaiden vaatteiden pinot pitkin lattiaa

YLäkertaa en ole vielä käynyt katsomassa...

Muut jätin pojan itse siivottavaksi, mutta puhtaat vaatteet keräsin lattioilta ettei tartte uudestaan pestä, ja kaukosäätimen osat ja patterit, jottei vauva syö niitä.

Varmaan mies taas hermostuu kun tulee töistä...

Määräsin huomisenkin tietokonekieltoon tuosta järkystä käytöksestä, sekös ilahdutti. Saa nyt nähdä... kurjaa kun huomenna on pojilla syyslomakin. Täytyy katsoa saadaanko asioita sovittua, vai jatkuuko tuo mökötys ja tuittuilu.

On se kumma kun tuo tietokone on niin pyhä, että sitä ei saisi yhtään rajoittaa. Mutta ainoa rangaistuskeino melkein mikä jotenkin vaikuttaa.

Mietin että olisi viety pojat Lintsille valoshowta katsomaan torstaina, mutta enpä tiedä viitsinkö enää ehdottaa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on selkeästi paha olla, tuskin nyt toi viikkorahan poisotto on se paras ratkaisu. Laajempaa toimintaa, ammattiapua ajoissa!

Neuvottelua, keskustelua, jos ei toimi perheen kesken niin mennään perheneuvolaan tai muualle.

Ottakaa pojan mielipiteet huomioon, mutta sanokaa viimeinen sana. Isä kuntoon.

Vierailija
22/24 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muutamaa kuukautta nuoremmalta pojalta vastaava voisi hyvinkin onnistua, yleensä tosin rikkoo tavaroita harkitummin, ei niinkään raivonpuuskan kourissa. Ja se on oikeastaan vielä huolestuttavampaa. Meille perheneuvolasta on ollut paljon apua, mutta välillä saa kuulla myös niitä tarinoita, joissa sieltä ei ole mitään hyödyllistä lopultakaan saatu. Toivottavasti te kuitenkin apua saatte.

Kuten moni sanoikin, isän ja pojan välit tuntuvat olevan pahassa solmussa ja ehkä niitä pystyisitte setvimään kotikonsteinkin. Itsestä tuntuu, että vaikeiden lasten, teilläkään kun tuskin on kyse pelkästä murkkuiästä, tärkeintä olisi saada aikaan jonkinlaiset positiiviset välit ja myönteisiä asioita ihmissuhteisiin, vaikka sitten puoliväkisin. Rankaista voi vaikka loppuelämänsä, mutta ei se lapsi pelkillä rajojen laitolla mitään opi. Voisikohan olla mitään, minkä miehesi ja poikanne voisivat saada positiivisen yhteyden, jotain, joka ei olisi pelkkää tappelua? Jos he tekisivät jotain kivaa yhdessä, jotain, minkä parissa molemmat viihtyisivät? Minusta ainakin tuntuu, että meillä tärkeintä ovat ne positiiviset yhteiset jutut. Niiden varassa suhde lapseen pysyy kasassa, vaikka välillä muuten joutuukin olemaan hyvinkin tiukka ja rankaisemaan ja vaatimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agressiivinen käytös on selvä merkki pahasta olosta, ota haluaa purkaa ja hän oikein huutaa " katsokaa, minulla on paha olla, auttakaa!"

Omasta teini-iästä muistan tällaista (koin useita vuosia insestiä n. 6-12-vuotiaana, jota yksinään salasin muilta):

Kun karkasin, rikoin tavaroita, huusin hirveyksiä vanhemmilleni, ryyppäsin ympäri kyliä, vastustin sääntöjä yms. ...ajattelin aina, että minulla on OIKEUS, jopa velvollisuus olla paha ja ilkeä, koska minullekin on oltu paha ja ilkeä. MIKSI minä olisin kiltti ja tottelisin, kun ei aikuisetkaan ole?! Muistan sen hirveän ahdistuksen, kun en osannut asioita muulla tavoin purkaa. Toivoin niin kovasti, että vanhempani olisivat pistäneet minut selkä seinää vasten ja pistäneet tunnustamaan, mikä minua vaivaa, miksi olen surullinen ja vihainen?

Kyllähän he kysyivätkin joskus, mutta aina kielsin, että mikään olisi. On tuskallista kertoa omista vaikeista asioistaan. Toivoin, että vanhempani eivät olisi uskoneet minua, olisivat luottaneet siihen pieneen hajuun, mikä heillä oli, että normaali teini ei käyttäydy niin hurjasti.

Pojallasi on luultavasti patoutunutta tuskaa, negatiivisia muistoja, ahdistavaa oloa, jotakin, mitä hän ei osaa muutoin käsitellä. Jo pelkästään nuo luettelemasi Pojan isän ongelmat saavat lapselle ahdistusta aikaiseksi.

Sinuna minä istuttaisin perheen alas ja nostaisin kissan pöydälle. Kerro pojalle, että näin ei voi jatkua. Hänen on kerrottava, mikä häntä niin ovasti ahdistaa. Kerro, että rakastatte häntä ja mikään, mitä lapsi kertoo, ei saa teitä järkyttymään tai pois raiteiltaan. Vaikka poika kapinoisi ja näyttäisi kaikki menevän ohi korvien, kerro silti, että et aio luovuttaa hänen suhteensa. Aiot tehdä kaikkesi, että hänellä on parempi olo pian.

Ammattiapua suosittelisin koko perheelle. Voimia ja uskallusta!

Vierailija
24/24 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tulee vaan mieleen että pitäisiköhän niitä lapsia hankkia ollenkaan..