Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarissa leikitty leikki jota inhosin. -nimi hukassa.

Vierailija
26.06.2022 |

En muista siitä leikistä muuta kuin vain osan rallatuksesta joka meni suunnilleen näin:
"Minä olen sinun, ja sinä olet minun, ja yks saa jäädä ilman. Se oli oikein, se oli oikein hyvä, ettei sinusta kukaan huoli se oli oikein hyvä."

Muistan varmaan juuri tuon leikin koska se aiheutti niin paljon negatiivisia tuntemuksia lapsena. (Koska olin aina se joka jäi siihen parittoman rooliin.)
Kellään tietoa mikä tuo leikki oli ja leikitäänkö vielä moista nykyään esikoulussa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan.

Vierailija
2/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä kuullutkaan.

T.Vaka-työntekijä vm 88.

Mitä ikäluokkaa olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä kuullutkaan.

T.Vaka-työntekijä vm 88.

Mitä ikäluokkaa olet?

95 syntynyt, Tampereella kävin esikoulua ja sieltä muistan tuon hirvityksen...

Vierailija
4/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Leikkaa leikkaa kauraa, kuka sen kauran sitoo. Kukas muu kuin oma kulta, mistä minä sen löydän. Viimeks näin sen illalla, Tammerkosken sillalla,. Sinä olet minun, ja minä olen sinun ja Liisa saa jäädä yksin. Se oli hyvä, se oli hyvä, se oli oikein hyvä, ettei Liisasta kukaan huoli, Liisa saa jäädä yksin."

Tämä varmaan?

Vierailija
5/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä tuollaista 1980-luvulla eskarissa (onneksi) leikitty. Sain sitten koulussa jäädä ihan kyllin usein viimeiseksi liikuntatunneilla kun luokan urheilulliset pääsivät valitsemaan joukkueita.

Vierailija
6/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole minäkään kuullut. Tuskin on mikään virallinen leikki ellet nyt provoa.

Ei kukaan järkevä aikuinen tuollaista lorua opettaisi. Lapset on voineet itse tietty keksiä

Vierailija
7/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa karmealta.

Itse leikittiin vastaavaa jossa pojat haki aina vuoron perään tyttöjä tanssimaan. Suositut tytöt haettiin aina ensin. Minä olin yleensä aina toiseksi viimeinen, sellainen hiljainen hieman ylipainoinen tyttö oli se vihoviimeinen.

Laulun sanoja en muista mutta sen ahdistuksen kyllä.

Kerran yksi poika huokaisi meidät kaksi viimeistään nähdessään: eikö tosiaan ole enää muita jäljellä...

Vierailija
8/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Leikkaa leikkaa kauraa, kuka sen kauran sitoo. Kukas muu kuin oma kulta, mistä minä sen löydän. Viimeks näin sen illalla, Tammerkosken sillalla,. Sinä olet minun, ja minä olen sinun ja Liisa saa jäädä yksin. Se oli hyvä, se oli hyvä, se oli oikein hyvä, ettei Liisasta kukaan huoli, Liisa saa jäädä yksin."

Tämä varmaan?

Joo, just tämä! Joko muistin sanat ihan kokonaan vääärin tai sitten tässä eskarissa oltiin muokattu tuo "liisa" pois... oli kyllä ihan karsea leikki :'D

Vierailija
9/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan?

Keksitkö itse

Vierailija
10/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammerkosken sillalla, se on vanha seuraleikki Tampereella

Ei varmaan ole oikein muualla ollut suosittu. Aika hirveä leikki.

Vierailija
11/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan?

Keksitkö itse

Epäilen, kun nyt alkoi itsellä muistua miten tuo alkuosa meni. -AP

Vierailija
12/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammerkosken sillalla, se on vanha seuraleikki Tampereella

Ei varmaan ole oikein muualla ollut suosittu. Aika hirveä leikki.

Joo, mietinki että saattanu olla vain Tampereella lähinnä tämä... toivon ettei tätä enää nykyään eskareissa leikitä... AP

Vierailija
13/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä eskarissa ap olit? T. Tamperelainen -96 ja hämärästi muistan tämän leikin myös :D

Vierailija
14/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut eskarissa enkä tarhassakaan mutta tuon leikin muistan kyllä muusta yhteydestä.

Meillä oli lähistöllä sellainen leikkikenttä missä kaksi "tätiä" leikitti lapsia. Sinne mentiin eväitten kanssa kun vanhemmat oli töissä.

Meillä äiti oli kotona joten sen takia me ei siskon kanssa sinne menty vaan tapaamaan kavereita, tosin kyllä "karattiin" usein ja lähdettiin uimaan. 

Oli joku että "viis veljestä kauaksi ratsastaa" ja sitten jotain että "viis veljestä ratsunsa kengittää" ja siinä oli seistävä yhdellä jalalla ja toinen sitten "kengitti" ja se oli inhottavaa kun se toinen välillä kiskoi jalasta niin että kaatui.  Ja Prinsessa Ruusunen ja tuo Leikatkaamme kauraa ja Kotini on Rio-raa. 

Aina oli lämmin ja aurinko paistoi ja kesät pitkiä. Näin sen nyt jälkeenpäin muistaa.

Vierailija
15/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 tässä, tämä on perinnelaululeikki Kauranleikkuu. Olen itse leikkinyt tätä päiväkodissa, tai lastentarhassa siihen aikaan, v. 1971-73 ollessani. Muistan myös, että ei ollut mikään kiva tunne olla siinä piirin keskellä ilman paria tuon laulun lopun ajan. Mutta ideahan oli, että leikkiä leikittiin monta kertaa peräkkäin ja parit vaihtuivat, niin moni joutui piirin keskelle, ei vain yksi ja sama.

Tämä Seinäjoella, ei siis vaan Tampereen leikki 😊.

Eikä varmasti/toivottavasti leikitä enää päiväkodeissa, vaikka perinneleikkejä leikitäänkin ainakin joissain päiväkodeissa.

Vierailija
16/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä eskarissa ap olit? T. Tamperelainen -96 ja hämärästi muistan tämän leikin myös :D

Se oli tuossa Epilässä, ei taida koko eskaria olla enää olemassa vaikka rakennus onkin pystyssä. Ravintola patarouvaan ei siitä pitkä matka ollut. AP.

Vierailija
17/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuollaisen ikävän leikin on keksinytkin, niin on täysin idiootti.  Lapset muutenkin syrjivät joskus joitakin, niin tällainen rallatus on sitä vielä omiaan lisäämään. Hyi.

Vierailija
18/18 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi kirjoitti:

Kuka tuollaisen ikävän leikin on keksinytkin, niin on täysin idiootti.  Lapset muutenkin syrjivät joskus joitakin, niin tällainen rallatus on sitä vielä omiaan lisäämään. Hyi.

Joo, samaa ihmettelen, koulussakin jotkut esitykset ollu kanssa aika omiaan lisäämään huonoa käytöstä toisia kohtaan. Eikai aikuiset aina osaa ajatella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme