"Hei rakas kerro mulle", "Hei älä mee", "Hei beibi anna mulle piiskaa" jne. (lyriikka-analyysia liittyen hei-sanaan)
Tarkoittaako tuo "hei" yleensä sitä, että tähän tilanteeseen on nyt pysähdyttävä?
Jos sanoisin vaikkapa, että "hei älä mee" niin kuulijan on nyt keskityttävä ja ymmärrettävä, että olen tosissani ja kaikki muu voidaan nyt hetkeksi sivuuttaa?
"Hei" voi tottakai olla myös tervehdys joissakin yhteyksissä, mutta esim. "hei älä koskaan ikinä muutu" kuulostaa heti erilaiselta syvyydeltään kuin vaikkapa "älä koskaan ikinä muutu". Ihan kuin oltaisiinkin nyt erityisen vakavissaan ja sitä todella tarkoitetaan.
Nyt kun kuuntelet suomalaisia biisejä niin huomaat, että usein tuo hei-sana siellä heiluu. :)
Ketju siis lähinnä kielestä ja kirjoittamisesta kiinnostuneille.
Kommentit (17)
Joo toki voi listata myös biisejä, joissa on "hei". :'D Ap
Hei me heilutaan taas, mut nyt ei nukuta ehkä väsyttää vähän mut...
Hei! Lyriikassa noissa esimerkeissä "hei" pysäyttää mutta onko sen tarkoitus myös pehmentää. "Älä koskaan ikinä muutu!" kuulostaa yksinään tiukalta määräykseltä, dominoivalta. Mutta "hei" siinä edessä pehmentää määräystä tyyliin "Hei, tuumitaanpas tätä!"
Hei muumi. Hei Karjalasta heilin minä löysin.
Sanaa hei, käytetään myös huomion kiinnittämiseen. Esimerkiksi joku tiputtaa kaupassa lompakkonsa, niin luontevaa olisi huutaa perään "Hei, sulta tippui lompakko!" Tai muuten vaan "Hei sinä siellä!"
Olisiko aloituksen esimerkeissä kyse myös vastaavasta?
Hei lauseen alussa antaa ihmisille aikaa rekisteröidä, että joku puhuu/laulaa jotain tärkeää. Yleensähän lauseiden alut menee vähän hukkaan, kun vasta huomaa, että ääni kuuluu.
Vieras biisi itselle, mutta tällainen löytyi
Hei rakas, pakkaa sun kamas, äläkä tuu takas
Onko legendaarisen Junnu Vainion lyriikoissa paljon hei-sanoja? Ei taida olla.
Vierailija kirjoitti:
Onko legendaarisen Junnu Vainion lyriikoissa paljon hei-sanoja? Ei taida olla.
Heiskasen kanssa kun heiluttiin. :-D
Vierailija kirjoitti:
Hei! Lyriikassa noissa esimerkeissä "hei" pysäyttää mutta onko sen tarkoitus myös pehmentää. "Älä koskaan ikinä muutu!" kuulostaa yksinään tiukalta määräykseltä, dominoivalta. Mutta "hei" siinä edessä pehmentää määräystä tyyliin "Hei, tuumitaanpas tätä!"
Aivan, hyvä huomio!
"Hei älä ikinä enää yhdenkään ihmisen anna
Sua kohdella niinkun mä kohtelin, loukkasin ja haavoitin sua..."
Täö oli Jari Sillanpään Sinä ansaitset kultaa -biisistä, tossa luultavimmin on haluttu juuri pehmentää.
Hei hei mitä kuuluu