"Sovittiin, että tehdään jotain yhdessä, mutta sitten mä meninkin ja tein sen itse"
Onkohan tämä joku uusi trendi?
Mulla sattunut tässä lähikuukausina useampi sellainen tapaus eri ihmisten kanssa, että sovitaan jotain yhdessä ja sitten yhtäkkiä saankin ilmoituksen ko. henkilöltä, että on hoitanut sovitun asian itse/ jotenkin muuten.
Esimerkkinä : Kysyn, tarvitseeko henkilö A apua asiassa X ja lupaamme soitella/viestitellä, kun aikataulu on tiedossa. Kun jossain vaiheessa kyllästyn odottamaan, otan yhteyttä henkilöön A ja saankin kuulla, että homma on jo hoidossa.
Tänään sovin erään henkilön kanssa, että mennään käymään katsomassa yhdessä erästä hoitolaitoksessa olevaa tuttavaa. Odotin ja odotin, kunnes soitin ja tiedustelin, että milloin mennään. Ko. henkilö vastasi, että olikin itse asiassa jo käynyt...
Mikä saa ihmisen käyttäytymään noin? Ymmärtäisin, jos saisin vastaukseksi "Ei kiitos, en halua apuasi." tai " Ei kiitos, en kaipaa seuraasi.", mutta nämä henkilöt vaikuttavat aina aidosti siltä, että ovat mielissään yhteisistä suunnitelmista.
Taidan olla joku autisti, kun en käsitä...
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Small talk ei ole = sopiminen
Kyllä sen ymmärränkin, mutta kyse ei ole näissä tapauksissa ollut mistään puolituttujen välisestä small talkista tyyliin "Nähdään joku päivä." , vaan esimerkiksi sukulaisista tai muuten läheisistä ihmisistä.
Siis tiedustelet joltain ihmiseltä, tarvitseeko hän apua jossain tietyssä asiassa? Järkyttävää asioihin puuttumista. Anna ihmisten olla.
Itse en tee kovin sitovia suunnitelmia kenenkään kanssa, sillä tilanteet ja kiinnostus vaihtelevat. Joskus jutut venähtävät liikaa, enkä enää jaksa odotella muita.
Ehkä sinun kannattaisi itse ottaa vastuu järjestelyistä. Järjestely ja sopiminen on rasittavaa. Älä aina odota että toinen osapuoli tekee sen, ehdota itse päivää.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tee kovin sitovia suunnitelmia kenenkään kanssa, sillä tilanteet ja kiinnostus vaihtelevat. Joskus jutut venähtävät liikaa, enkä enää jaksa odotella muita.
Tätä ajattelin itsekin ruveta noudattamaan. En enää odottele. Jos apua tai seuraa kaipaavat, niin ottakoon joskus yhteyttä. Vastaan, jos huvittaa...
Kannattaa sopia aina heti päivämäärä ja tarkka aika, koska silloin ei tarvitse jäädä odottamaan toisen yhteydenottoa, jota sitten useinkaan ei tule. Sellaiset "katellaan, palataan asiaan, joo pitäis kyllä nähdä, mennään vaan..." ovat usein vain puhetta, ja eihän nyt kukaan sano oikeasti suoraan "ei kiitos, en kaipaa seuraasi".
Onhan se nyt todella epäkohteliasta ja itsekästä sopia jotain ja sitten odotuttaa toista. Olisi eri asia jos mitään ei olisi sovittu vaan keskusteltu asiasta yleisellä tasolla. Mutta jos sovitaan, että tehdään tänään asia X ja sitten toinen vain yksin tekee mitään siitä ilmoittamatta niin onhan se törkeää. Jos ei halua tehdä asiaa X kysyjän kanssa voi olla siitä sopimatta.
Eikös se ole hyvä vaan, että asiat ovat hoituneet ilman sinun puuttumista niihin.
Itselläni ei todellakaan hoidu asiat "itsestään", vaan aina saa olla itse tekemässä tai vähintään huolehtimassa, että tulee tehdyksi.
Small talk ei ole = sopiminen