Meidän Citymarkettimme on avoinna koko juhannuksen 7-23! Oi niitä aikoja, kun kaupat olivat kiinni
Tuntuu melkein pettymykseltä, että kauppa kuhisee tavalliseen tapaan koko päivän, vaikka on juhannuspäivä.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Tämä norjalaisversio se vasta hassu onkin. Kaupat ovat kiinni sunnuntaisin, eikä kukaan vietä juhannusta.
Siellä on sama juttu kuin Tanskassa; heillä on varaa pitää kauppa kiinni. Työntekijöiden ei tarvitse raataa 24/7, jotta saavat elätettyä itsensä ja perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko pakko mennä? Tai jos on, niin sittenhän on hyvä että on auki. Outoja on ihmisten ongelmat. Mä tykkään siitä, että nykyään pääsee kauppaan pyhinäkin vaikka itselle se ei niin välttämätöntä olisikaan.
Juurikin näin! Harvoin käyn kaupassa "pyhänä" tai hyvin myöhään illalla, mutta on helpottavaa, kun tietää, että tarvittaessa voi mennä. En ymmärrä valitusta aiheesta.
Siellä kaupassa pitää olla työntekijöitä. Suurin osa heistä olisi mieluummin vapaalla silloin kun muutkin ovat, mutta rahan vuoksi tekevät pyhät töitä. Miksei tässä maassa voida maksaa palkkaa, jolla pärjää ilman että pitää olla juhlapyhätkin töissä?
Sen mitä olen jutellut käyttämieni ruokakauppojen henkilökunnan kanssa, olen ymmärtänyt, että heille töihintulo näinä pyhinä perustuu vapaaehtoisuuteen.
Nuoret opiskelijat ovat erityisen tyytyväisiä lisistä, joita näin tulee.
N 69 v
Vierailija kirjoitti:
Sen mitä olen jutellut käyttämieni ruokakauppojen henkilökunnan kanssa, olen ymmärtänyt, että heille töihintulo näinä pyhinä perustuu vapaaehtoisuuteen.
N 69 v
Mutta miksi pitää olla niin huono palkkaussysteemi, että on haalittava ilta- ja viikonlopputunteja toimeentulonsa eteen? Jos saman työtulon saisi päivätyöllä, niin lauantai-illan moni nuori viettäisi varmasti muualla. Meillä ollaan sokeuduttu tälle. Ihmiset eivät tule palkallaan toimeen ja on pakko tehdä töitä silloin, kun vaikka omat lapset viettää viikonloppuvapaata.
Ei tekis yhtään pahaa yhteiskunnalle pysähtyä välillä. Vaikka sitten jouluna ja juhannuksena. Kaikki ehtii ne ostoksensa tehdä vaikka päivän tai pari olis kiinni ja elämä rauhoittunut, lepoa.
Ihan mahtavaa, että ei tarvitse mennä ostamaan kolmen päivän ruokia hirveään ruuhkaan. Kauheaa oli se aika, kun kaupat oli kiinni pyhinä. Ihmettelen kyllä suuresti sitäkin, jos joku kirkkoon kuulumaton uskonnoton valittaa kuinka on niin väärin, ettei lepopäivää pyhitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko pakko mennä? Tai jos on, niin sittenhän on hyvä että on auki. Outoja on ihmisten ongelmat. Mä tykkään siitä, että nykyään pääsee kauppaan pyhinäkin vaikka itselle se ei niin välttämätöntä olisikaan.
Juurikin näin! Harvoin käyn kaupassa "pyhänä" tai hyvin myöhään illalla, mutta on helpottavaa, kun tietää, että tarvittaessa voi mennä. En ymmärrä valitusta aiheesta.
Siellä kaupassa pitää olla työntekijöitä. Suurin osa heistä olisi mieluummin vapaalla silloin kun muutkin ovat, mutta rahan vuoksi tekevät pyhät töitä. Miksei tässä maassa voida maksaa palkkaa, jolla pärjää ilman että pitää olla juhlapyhätkin töissä?
Moni yksinäinen on mieluummin töissä juhlapäivinä.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008906630.html
Tässä on hyvä juttu siitä, kuinka suomalaiset tarvitsevat huomattavasti enemmän lomapäiviä palautuakseen kuin muut eurooppalaiset. Ja nimenomaan nuoret kuormittuvat eli ne, jotka tekevät huonosti palkattu silpputyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaupan alalla monet pakotetaan nyt töihin sunnuntaisin ja muina pyhäpäivinä, mistä kärsivät ne, jotka haluaisivat olla muualla kuin töissä silloin. Ennemmin tai myöhemmin 24/7-ajattelu johtaa siihen, että sunnuntailisistä luovutaan - johan siihen suuntaan on ollut oireilua.
Tekeekö myöskään kulttuurille ja yhteiskunnalle kokonaisuutena ottaen hyvää, jos kaikki on yhtä ja samaa arkea?
Entä ympäristölle, kun nyt energiaa ja polttoainetta kuluu enemmän, koska ihmiset shoppailevat myös sunnuntaisin ja pyhäpäivinä ja tekevät sen vuoksi viikossa enemmän matkoja? Kaupatkin kuluttavat enemmän energiaa silloin, kun ovat auki. Yksi kauppapäivä vähemmän viikossa olisi käytännön ympäristöteko.
Myös poliisit, palomiehet, lääkärit, sairaanhoitajat, sairaaloiden keittiötyöntekijät, vannhustenhoitajat... pakotetaan töihin pyhinä.
Kuka heitä suojelisi yhtä innokkaasti kuin kaupan työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavaa, että ei tarvitse mennä ostamaan kolmen päivän ruokia hirveään ruuhkaan. Kauheaa oli se aika, kun kaupat oli kiinni pyhinä. Ihmettelen kyllä suuresti sitäkin, jos joku kirkkoon kuulumaton uskonnoton valittaa kuinka on niin väärin, ettei lepopäivää pyhitetä.
Juhlapyhät näkee kalenterista vaikka vuosia etukäteen. Ne ruoat voi ostaa aiemmin kuin viimeisenä kaupan aukiolotunteina. Voi myös päästää irti siitä pakosta, että pöydässä on oltava sitä ja tätä. Ymmärrän perinteet, mutta jos niistä saa stressin, niin onko se sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hyvä juttu siitä, kuinka suomalaiset tarvitsevat huomattavasti enemmän lomapäiviä palautuakseen kuin muut eurooppalaiset. Ja nimenomaan nuoret kuormittuvat eli ne, jotka tekevät huonosti palkattu silpputyötä.
Uskon tämän johtuvan ainakin osittain siitä, että meillä on hyvin vähän arkivapaita. Olen asunut Irlannissa ja Saksassa ja kummassakin maassa yllätyin runsaasti arkivapaiden (pyhäpäivien) määrästä. Myös joululoma ja pääsiäisloma olivat pidempiä kuin Suomessa.
Siinä tuli kivasti lepohetkiä pitkin vuotta eikä kaikki palautumisen tarve kertynyt kesälomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlapyhät näkee kalenterista vaikka vuosia etukäteen. Ne ruoat voi ostaa aiemmin kuin viimeisenä kaupan aukiolotunteina. Voi myös päästää irti siitä pakosta, että pöydässä on oltava sitä ja tätä. Ymmärrän perinteet, mutta jos niistä saa stressin, niin onko se sen arvoista.
Ruuhkaa oli muinoin jo monta päivää ennen juhlapyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Silpputyötä tehdessä ei ole välttämättä lomia ollenkaan. Itse olen mennyt nyt neljä vuotta ilman lomia ja moni varmasti pitempäänkin. Ei meinaa enää jaksaa..
Vierailija kirjoitti:
Mä kans eilen muistelin, miten joskus 10 vuotta sitten oli semiahistavaa viettää yksinäistä kaupunkijuhannusta, kun KAIKKI oli kiinni. Ja piti miettiä etukäteen, mitä kaupasta tarvii. Nyt on kaupat auki ja tarvittaessa Woltti polkaisee vartissa maitotölkin ovelle.
Tämä kommentti kertoo kaiken monen nykyihmisen aivoituksista.
Nykyisin kaupat ovat auki koko ajan, mutta sinä et viitsi lähteä kodistasi edes hakemaan maitoa lähikaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaupan alalla monet pakotetaan nyt töihin sunnuntaisin ja muina pyhäpäivinä, mistä kärsivät ne, jotka haluaisivat olla muualla kuin töissä silloin. Ennemmin tai myöhemmin 24/7-ajattelu johtaa siihen, että sunnuntailisistä luovutaan - johan siihen suuntaan on ollut oireilua.
Tekeekö myöskään kulttuurille ja yhteiskunnalle kokonaisuutena ottaen hyvää, jos kaikki on yhtä ja samaa arkea?
Entä ympäristölle, kun nyt energiaa ja polttoainetta kuluu enemmän, koska ihmiset shoppailevat myös sunnuntaisin ja pyhäpäivinä ja tekevät sen vuoksi viikossa enemmän matkoja? Kaupatkin kuluttavat enemmän energiaa silloin, kun ovat auki. Yksi kauppapäivä vähemmän viikossa olisi käytännön ympäristöteko.
Myös poliisit, palomiehet, lääkärit, sairaanhoitajat, sairaaloiden keittiötyöntekijät, vannhustenhoitajat... pakotetaan töihin pyhinä.
Kuka heitä suojelisi yhtä innokkaasti kuin kaupan työntekijöitä?
En lähtisi noita vertailemaan. Mainitsemasi työntekijät ovat kouluttautuneet valitsemaansa ammattiin. Heidät "pakotetaan", koska itse valitsivat sellaisen työn, ja vaikkei monen mielestä heillä olekaan hyvä palkka, eroaa se todellakin osa-aikaisen myyjän palkasta. Kaupan työnekijöissä on paljon kouluttamattomia tai jonkun muun alan opiskelijoita, jotka eivät välttämättä edes voi tehdä muita kuin ilta- tai yövuoroja. Osa heistä haluaisi keskittyä opintoihinsa eivätkä edes tehdä töitä, joten sunnuntaivuorojen tuplapalkka on heille todellakin merkityksellinen. Jos tuplaa ei olisi, halukkaita niihin vuoroihin olisi paljon vähemmän.
(eri)
Ja Ruoholahden CM, ns. koticittari on 24/7, 365.
Hyvä vaan että on auki. Kunhan työnantajat kunnioittaa työntekijöiden oikeuksia.
Oi niitä aikoja kun vanhemmat heitti pihalle kotoa, lähin kauppa oli 4km päässä ja kiinni vielä monta päivää, joten päädyin jyrsimään puoliksi homeista mandariinia opiskelijakämpässä. Olisin kyllä niin syvästi pettynyt jos tämmöinen autenttinen kokemus olisi jäänyt väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 69 v
Mutta miksi pitää olla niin huono palkkaussysteemi, että on haalittava ilta- ja viikonlopputunteja toimeentulonsa eteen? Jos saman työtulon saisi päivätyöllä, niin lauantai-illan moni nuori viettäisi varmasti muualla. Meillä ollaan sokeuduttu tälle. Ihmiset eivät tule palkallaan toimeen ja on pakko tehdä töitä silloin, kun vaikka omat lapset viettää viikonloppuvapaata.
Moni opiskeleva nuori tekee mieluummin töitä silloin kun siitä maksetaan kunnolla ja viettävät vapaata viikolla. He tekevät pääasiassa juuri töitä silloin kun sitä kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kans eilen muistelin, miten joskus 10 vuotta sitten oli semiahistavaa viettää yksinäistä kaupunkijuhannusta, kun KAIKKI oli kiinni. Ja piti miettiä etukäteen, mitä kaupasta tarvii. Nyt on kaupat auki ja tarvittaessa Woltti polkaisee vartissa maitotölkin ovelle.
Tämä kommentti kertoo kaiken monen nykyihmisen aivoituksista.
Nykyisin kaupat ovat auki koko ajan, mutta sinä et viitsi lähteä kodistasi edes hakemaan maitoa lähikaupasta.
Tämä on nykyaikaa ja hyvä niin. Mistä sinä tiedät vaikka hän hoitasi vauvaa kotona tai ehkä hän tekee etätyötä kotona, ehkä hän on itse sairaana eikä pääse hakemaan sitä puuttuvaa maitopurkkia.
Älkää heti laittako laiskuuden piikkiin kun on olemassa miljoona eri muutakin syytä.
-Peace & Love