Nykynuoriso on niin fiksua, eivät enää ryyppää tai polta tupakkaa
... mut ovat löytäneet muuta tilalle. Nykyään näkyy aina tämän tästä kaduilla tyhjiä ilokaasukapseleita, nuuskakiekkoja ja sähköröökipakkauksia.
Teinit tupruttelee sähköröökejään sisällä metroissa, ja lähellä mun kotia on ilmeisesti joku 'spotti' kun aina hengailee jotain lähialueella koulua käyviä mukuloita joille joku vastuuton aikuinen myy sitä sähköröökiä.
Dokaaminen ja tupakanpoltto ei ole enää cool, mutta sen sijaan huumeet/nuuska/sähkötupakka on.
Onhan tuo nyt ehkä astetta terveellisempää kuin rööki ja viina, mutta eihän nuoret minkään terveyssyiden takia ole noihin siirtyneet. Eiköhän se liity siihen että dokaaminen ja röökinpoltto on 'boomereinta ever' ja siksi ihan mälsää. Nuoriso on ihan yhtä pilalla kuin aina ennenkin.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kysyin 15-vuotiaalta että polttaako kukaan sen kavereista, sanoi että ei. Ei se mulle valehtelisi, joten voidaan sanoa että nuorten tupakointi on todennäköisesti vähentynyt aika reilusti.
Noin minäkin sanoin mutsille aikanaan kun se kysyi. Totuus vain oli se että kaikki kaverit poltti ja itsekin toisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis eihän kukaan ole väittänyt ettei nuoriso dokaisi tai polttaisi lainkaan.
Se on vähentynyt, ja tämä on faktaa. Mutta ei sillä tosiaan varmaan ole juurikaan tekemistä sen kanssa että tupakka tai alkoholi olisivat menossa pois muodista koska päihteet eivät ole enää cool, ja terveelliset elämäntavat olisi in (kuten jotkut päättelee siitä, että nuoriso vetää vähemmän viinaa ja röökiä). Ne päihteet on vaan vaihtuneet, eikä varmaankaan ensisijaisesti terveyssyistä.
Miedot huumeet tulee huomattavasti alkoholia halvemmaksi eikä diileri kysele henkkareita. Onnistunutta päihdepolitiikkaa.
No eihän tule? Tietysti jos vertaat jotain et polttaa kerran illassa viidesosagramman siihen että joisi baarissa joka päivä. Aika samoissa hinnoissa noiden toisiinsa rinnastuva käyttö liikkuu.
Esim. gramma päivässä tai 20 kaljaa maksaa saman verran.
20 kaljaa kyllä menee kerralla mutta grammaa ei niin millään varsinkin jos polttelee ns. selvinpäin. Kännissä pilveä voi toki palaa aika paljon.
Molemmat menee helposti jos on tolea, eikä kumpikaan mene jos ei.
Aineiden vertaaminen ei ole mitään eksaktia tiedettä, mutta mielestäni nuo on ihan suht koht hyvässä suhteessa toisiinsa. Grammalla on pilvessä about koko päivän, 20 oluella on ihan hyvässä tumussa koko päivän.
Vastaavasti 10 kaljaa ja puoli grammaa riittää että on illan päihtynyt. Ja siitä viidesosa, 2 kaljaa tai 0,1 savut, sillä pärjää pari timmaa.
Toki hyvin yksilöllistä. Mut mä väitän et jos ei juo baarissa, niin ei toi pilven poltto nyt niin paljoa halvemmaksi tuu, että voisi sanoa sen olevan merkittävästi edullisempaa kuin juominen. Varsinkin kun valtaosa polttaa edelleen röökiin blandattuna, ja sekin maksaa. Jos kasvattaa itse tai juo baarissa, niin sit toki eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorison vähentynyt alkoholinkäyttö ja tupakointi perustuu tilastokyselyihin. Kun katselee kaupungilla ympärilleen niin voi tulla helposti siihen lopputulokseen että nykynuoriso valehtelee kyselyihin enemmän, ei näytä ryypiskely ja tupakointi kovinkaan paljoa vähentyneen.
Ja kaupungilla ympärilleen katselu onkin luotettavampaa kuin kyselyt 😄
Kyllä se aika varmasti on vähentynyt, mutta se että yleisesti päihteet ei ole nuorison mielestä cool on siitä väärä johtopäätös.
Kyllä minä luotan enemmän siihen mitä minä näen kuin mitä joku on johonkin kyselyyn vastannut. Taidat olla aika hyväuskoinen?
Ja luotat myös siihen että se mitä näet on tilastollisesti edustava otos koko tilanteesta?
Toivottavasti olet sentään itse pitänyt jotain tukkimiehen kirjanpitoa siitä paljonko näet teinejä röökaamassa vuodesta toiseen. Muuten peruste näkemyksellesi on kirjaimellisesti mutu.
Oleellista olisi myös pistää merkille ne teinit jotka eivät tule tupakka suussa vastaan että voidaan tehdä oikeasti päätelmiä onko tupakointi vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorison vähentynyt alkoholinkäyttö ja tupakointi perustuu tilastokyselyihin. Kun katselee kaupungilla ympärilleen niin voi tulla helposti siihen lopputulokseen että nykynuoriso valehtelee kyselyihin enemmän, ei näytä ryypiskely ja tupakointi kovinkaan paljoa vähentyneen.
Ja kaupungilla ympärilleen katselu onkin luotettavampaa kuin kyselyt 😄
Kyllä se aika varmasti on vähentynyt, mutta se että yleisesti päihteet ei ole nuorison mielestä cool on siitä väärä johtopäätös.
Kyllä minä luotan enemmän siihen mitä minä näen kuin mitä joku on johonkin kyselyyn vastannut. Taidat olla aika hyväuskoinen?
Ja luotat myös siihen että se mitä näet on tilastollisesti edustava otos koko tilanteesta?
Toivottavasti olet sentään itse pitänyt jotain tukkimiehen kirjanpitoa siitä paljonko näet teinejä röökaamassa vuodesta toiseen. Muuten peruste näkemyksellesi on kirjaimellisesti mutu.
Oleellista olisi myös pistää merkille ne teinit jotka eivät tule tupakka suussa vastaan että voidaan tehdä oikeasti päätelmiä onko tupakointi vähentynyt.
Ja se että polttavatko kaikki teinit julkisilla paikoilla. Kaikki eivät välttämättä halua törmätä esim vanhempiin, sukulaisiin tai opettajiin kun vetävät kessua.
Älkää dissatko nykynuoria. Muuten ne ahdistuu ja alkaa uhriutumaan somessa. Ne on kuitenkin meidän tulevaisuus, jos ne rinkirunggaa jotain uhrifantasioita niin ollaan korvia myöten kusessa kaikki.
Nykynuoriso on ihan nössöjä kun vertaa meihin kasarin teineihin. Tiedän oman lisäksi neljä 16 vuotiasta jotka ihan varmasti löytyy tähänkin aikaan koneelta. Ne pelaa kaiken hereillä olemisen ajan. Miinus työt ja koulut. Näistä nuorista käsittääkseni kaikki saivat kesätöitä.
Kun kerran koulut ja työt hoituu niin en näe syytä kieltää pelaamista. Eivätpä notku kaupungilla niinku ite samanikäisenä.
Töissä hoitajana tapaan kaikenikäisiä päivittäin. Parikymmentä vuotta työtä tehneenä oma havainto on, että todellakin nuoriso on vähentänyt viinan juontia jonkin verran. 18-30 vuotiaat lisänneet kannabiksen käyttöä ja ikäihmisten alkon käyttö selkeästi lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso on ihan nössöjä kun vertaa meihin kasarin teineihin. Tiedän oman lisäksi neljä 16 vuotiasta jotka ihan varmasti löytyy tähänkin aikaan koneelta. Ne pelaa kaiken hereillä olemisen ajan. Miinus työt ja koulut. Näistä nuorista käsittääkseni kaikki saivat kesätöitä.
Kun kerran koulut ja työt hoituu niin en näe syytä kieltää pelaamista. Eivätpä notku kaupungilla niinku ite samanikäisenä.
Itekin oot koneella?
Jos nykynuoriso joutuisi talvisodan kaltaiseen tilanteeseen niin kohta puhuttaisiin kaikki Venajaa. Da tavaritš, slava rossyija.
Kyllä nuoret juovat ja mikä pahinta muodissa teineillä on tiukka viina. Ainakin pk-seudulla. Että ei se pidä ollenkaan paikkaansa että juominen olisi vähentynyt. Tupakointi on.
Vierailija kirjoitti:
Jos nykynuoriso joutuisi talvisodan kaltaiseen tilanteeseen niin kohta puhuttaisiin kaikki Venajaa. Da tavaritš, slava rossyija.
Ilmiannettu.
Itse en ainakaan koskaan valehdellut äidilleni 😗 🎵🎶