Voisiko joku kertoa että miten tästä perustoimeentulotuesta voi enää jääd mitään säästöön esim. vaatteiden, kuntosalin tai vaikka mikroaaltouunin varalle?? Nousseiden hintojen takia KAIKKI menee peruselintarpeisiin, kuten ruokaan...Äsken meni vikat rahat
Vikat rahat äsken meni vessapaperiin!
Nyt ei sitten enää ole loppukuuksi rahaa ollenkaan...Toivottavasti selviän ruoilla jotka nyt on kaapeissa.
Inflaation takia eläminen kallistunut varmaan 40%, milloin oikein tulee kunnon korotus perustoimeentulotukeen??!!!!
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt ainakin monta sataa ihmistä jotka saan toimeentulotukea. Köyhät on heillä oltavat ja ruokaa ei aina ole. Vaatteet surkeat. Eivät köy ravintoloissa eikä kahviloissa. Eivät syö pihvejä. Se raha ei todellakaan riitä.
Eikä sen kuulukaan "riittää". Sen kuuluu pitää hengissä sen aikaa, että saa asiansa kuntoon ja alkaa elättää itse itsensä.
Missä utopiassa sä elät?
Vähän riippuu salistakin kun jotkut on hirveän kalliita. Sitten toiset on sen parikymppiä kuussa ja netistäkin löytää ohjelmia joita tehdä siellä mm. Arnold's Golden Six.
Inflaatio kurittaa nyt kaikkia (paitsi rikkaita). Parhaiten tilanteesta selviävät säästeliäät ja menopuolen hallitsevat. Joillakin on mennyt aina kaikki rahat heti ja jotkut ovat säästäneet pahan päivän varalle pienestäkin tulosta (esim 20€/kk). Nyt on paha päivä saapunut.
jeps sähkön hinta jo tuplautunut ja veikkaanpa että ensi vuoden kaupungin vuokra-asuntojen vuokriin tulee roimat korotukset, vesimaksut jne jos sellaisia ei vielä ole kaupungin vuokrakortteereissa veloitettu. Mitä tehtävissä, valitettavasti ei paljoa. Jos on rahaa niin voisi muuttaa jonnekin mutta minne? Ehkä voisi kysellä maaseudun tyhjillään olevia asuntoja, etenkin jos on jo eläkkeellä vai mitä?
Toimeentulotuesta pystyy säästämään jos haluaa. Mulla oli unelmana tehdä lasten kanssa kunnon matka Usaan. Säästin 3 vuotta sitä varten, osan toimeentulotuesta, möin kirpparilla tavaraa ja saatiin lahjaksi rahaa. Se tarkoitti sitä, elämässä piti karsia turhia menoja ja olla luova miten rahaa käyttää. Onnistuin ja sen matkan jälkeen aloin kiinnittää huomiota taloudelliseen elämään enemmänkin ja rahaa on säästynyt sen jälkein muihinkin spessukohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpakauppa kirjoitti:
Alepa varmaan halvin kauppa ostaa valmisruokaa keittoja ja HK kalamuussit.Yleensä 30 prossan ale.Tai leipää.Litran maito ja kalamuussi 5€.
Oikeasti vähävarainen ei ostele valmisruokia, vaan tekee ruokansa ihan itse. Tosin nykyään on valtava määrä aikuisia ihmisiä, jotka eivät ole viitsineet opetella tekemään ruokaa ja sitten valittavat kun valmismössöihin menee paljon rahaa. Tuollainen on ihan oma valinta.
Niin, enkä ymmärrä, miksi ihmisellä pitäisi olla mikroaaltouuni. Mä oon 50+ eikä mulla ole koskaan sellaista ollut.
Ei minullakaan ole, mutta kyllähän mikro olisi järkevämpi tapa lämmittää ruokia kuin hellalla saati uunissa. Säästäisi sähköäkin, eli olisi ekologisempaa, ja nyt sähkön hinnan noustua säästäisi rahaa. Vaikka toimeentulotukiasiakas ei sähkölaskuja itse maksakaan, niin kai sekin jokin hyöty olisi, että se yhteiskunnan maksama sähkölasku olisi pienempi. Että sikäli minusta olisi ihan järkevää tukea edes jollain summalla toimeentulotukiasiakkaan mikroaaltouunin ostamista. Yksi ongelma toimeentulotuessa on juuri tämä, että ei ajatella kauaskantoisesti vaan tuijotetaan tiukasti yksittäisen laskun suuruutta. Sama koskee esim. sitä kuntosalikorttia. Yhteiskunnan kannalta olisi järkevämpää, että ihmiset pitävät itsensä hyvässä kunnossa, koska se tulee lopulta halvemmaksi. Olisi järkevämpää ja halvempaa, että yhteiskunta maksaisi toimeentulotukiasiakkaalle 20 eur /kk kuntosalikortista, kuin että myöhemmin maksetaan moninkertaisesti lääkärit, lääkkeet, fysioterapiat, ehkä jopa leikkaushoidot.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta pystyy säästämään jos haluaa. Mulla oli unelmana tehdä lasten kanssa kunnon matka Usaan. Säästin 3 vuotta sitä varten, osan toimeentulotuesta, möin kirpparilla tavaraa ja saatiin lahjaksi rahaa. Se tarkoitti sitä, elämässä piti karsia turhia menoja ja olla luova miten rahaa käyttää. Onnistuin ja sen matkan jälkeen aloin kiinnittää huomiota taloudelliseen elämään enemmänkin ja rahaa on säästynyt sen jälkein muihinkin spessukohteisiin.
"...ja saatiin lahjaksi rahaa" - niin tietenkin. Minäkin olen matkustellut lasten kanssa, vaikka olen ollut toimeentulotuella. Tämä oli mahdollista, koska minäkin sain lahjaksi rahaa vanhemmiltani. No, ehkä vähän käytin omiakin rahojani, ja olenpa joskus myynnyt kirppikselläkin jotain (esim. yhden päivän myynnistä vain 14 eur), mutta ratkaisevaa oli todella tuo muualta tullut rahalahjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpakauppa kirjoitti:
Alepa varmaan halvin kauppa ostaa valmisruokaa keittoja ja HK kalamuussit.Yleensä 30 prossan ale.Tai leipää.Litran maito ja kalamuussi 5€.
Oikeasti vähävarainen ei ostele valmisruokia, vaan tekee ruokansa ihan itse. Tosin nykyään on valtava määrä aikuisia ihmisiä, jotka eivät ole viitsineet opetella tekemään ruokaa ja sitten valittavat kun valmismössöihin menee paljon rahaa. Tuollainen on ihan oma valinta.
Niin, enkä ymmärrä, miksi ihmisellä pitäisi olla mikroaaltouuni. Mä oon 50+ eikä mulla ole koskaan sellaista ollut.
Ei minullakaan ole, mutta kyllähän mikro olisi järkevämpi tapa lämmittää ruokia kuin hellalla saati uunissa. Säästäisi sähköäkin, eli olisi ekologisempaa, ja nyt sähkön hinnan noustua säästäisi rahaa. Vaikka toimeentulotukiasiakas ei sähkölaskuja itse maksakaan, niin kai sekin jokin hyöty olisi, että se yhteiskunnan maksama sähkölasku olisi pienempi. Että sikäli minusta olisi ihan järkevää tukea edes jollain summalla toimeentulotukiasiakkaan mikroaaltouunin ostamista. Yksi ongelma toimeentulotuessa on juuri tämä, että ei ajatella kauaskantoisesti vaan tuijotetaan tiukasti yksittäisen laskun suuruutta. Sama koskee esim. sitä kuntosalikorttia. Yhteiskunnan kannalta olisi järkevämpää, että ihmiset pitävät itsensä hyvässä kunnossa, koska se tulee lopulta halvemmaksi. Olisi järkevämpää ja halvempaa, että yhteiskunta maksaisi toimeentulotukiasiakkaalle 20 eur /kk kuntosalikortista, kuin että myöhemmin maksetaan moninkertaisesti lääkärit, lääkkeet, fysioterapiat, ehkä jopa leikkaushoidot.
Ai niin, lisään sen, että itse en ole toimeentulotukiasiakas, eli en tässä kaipaile itselleni mikroja ja kuntosalikortteja. Itselläni ei ole mikroa, koska en ole niistä koskaan pitänyt, vaikka olisivathan käteviä. Pystyisin kyllä sen ostamaan jos haluaisin. Kirjoitan yleisellä tasolla, en henk.koht. lähtökohdista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"...ja saatiin lahjaksi rahaa" - niin tietenkin. Minäkin olen matkustellut lasten kanssa, vaikka olen ollut toimeentulotuella. Tämä oli mahdollista, koska minäkin sain lahjaksi rahaa vanhemmiltani. No, ehkä vähän käytin omiakin rahojani, ja olenpa joskus myynnyt kirppikselläkin jotain (esim. yhden päivän myynnistä vain 14 eur), mutta ratkaisevaa oli todella tuo muualta tullut rahalahjoitus.
Eli olette molemmat rikollisia ja jättäneet ilmoittamatta tulojanne toimeentulotukea hakiessanne.
Vierailija kirjoitti:
Käytetyn mikron saa torista noin 5-10€.
Just tänään Tukes varoitteli lehdessä kirppiksellä myytävistä sähkölaitteista. En itsekään ostaisi noin vain mikroa tai muutakaan sähkölaitetta kirppikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olette molemmat rikollisia ja jättäneet ilmoittamatta tulojanne toimeentulotukea hakiessanne.
Tietenkin. Rikolliseksi nimittäminen ei hetkauta yhtään. Oli kiva kun pystyin tarjoamaan lapsille ulkomaanmatkoja. 1-2 ulkomaanmatkaa tehtiin vuodessa, ja lisäksi käytiin kotimaassa 1-2 pikkumatkalla jossain suomalaisessa kaupungissa. Kesäisin on vietetty aina myös muutama viikko vanhempieni mökillä. Kiva, että lapset ovat saaneet nauttia lomistaan, vaikka äidillä onkin pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpakauppa kirjoitti:
40€:lla saa alesta halvimman mikron. Torista 10-20€. Roskalavaryhmistä voi bongata ilmaisena. Ala säästää vaikka 5€ kuussa niin pian sulla on mikro, ei oo iso homma.
Hyvässä kunnossa pysyminen ei vaadi kuntosalikorttia. Hyvässä kunnossa pysyminen ei takaa milläänlailla terveenä pysymistä.
Yhtälailla mäkin voisin alkaa vaatimaan, että mulle pitää yhteiskunnan kustantaa kerran kuussa hieronta ja osteopaatti tms. , että pysyn terveenä. Johonkin pitää vaan vetää raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulo on nimensä mukaisesti tarkoitettu perustoimeentuloon. Ei sitä ole tarkoitettu mihinkään ekstraan, kuten harrastuksiin säästämisestä puhumattakaan.
Kyllä se on tarkoitettu myös harrastuksiin:
Perusosa on kiinteä summa niistä menoista, jotka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin (esim. ruoka ja vaatteet).
Perusosalla katetaan:
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.
Sanomalehden tilaus! Mitäköhän virkailijatäti sanoisi, jos asiakas pyytäisi rahaa sanomalehtiä varten. :D
Varmaan sanoisi, että se pitää maksaa siitä perusosasta. Koska nuo mainitut asiat ovat juuri sellaisia, joita on ajateltu, että toimeentulotuesta maksetaan. Syytä olisi varmasti nostaa tukia, jos ne eivät nyt noihin riitäkään, koska silloinhan se tarkoittaa että toimeentulotuki ei täytä tarkoitustaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi v*ttu.. jotkut joutuu käymään töissä joka päivä ja silti pitää miettiä riittääkö rahat ja välillä ei riitäkkään koska ne menee sinne auton tankkiin. Kohta ollaan kyllä jo siinä pisteessä että lopetan työt ku kelalta tuntuu enemmän tulevan rahaa tekemättä mitään
Et saa Kelasta yhtään sen enempää työttömänä kuin jos nyt hakisit toimeentulotukea. Jos taas olet sitä mieltä, että elät elämäsi mieluummin kattoon räkimällä kuin käymällä töissä, niin en tiedä miksi olet sinne töihin edes mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpakauppa kirjoitti:
40€:lla saa alesta halvimman mikron. Torista 10-20€. Roskalavaryhmistä voi bongata ilmaisena. Ala säästää vaikka 5€ kuussa niin pian sulla on mikro, ei oo iso homma.
Hyvässä kunnossa pysyminen ei vaadi kuntosalikorttia. Hyvässä kunnossa pysyminen ei takaa milläänlailla terveenä pysymistä.
Yhtälailla mäkin voisin alkaa vaatimaan, että mulle pitää yhteiskunnan kustantaa kerran kuussa hieronta ja osteopaatti tms. , että pysyn terveenä. Johonkin pitää vaan vetää raja.
Ei kun minä en halua mikroa. Missasit ilmeisesti sen viestin, jossa tarkensin, että minulla olisi kyllä varaa mikroon enkä ole tuensaaja - minulla ei ole mikroa muista syistä. Kommentoin vain, että olisi se järkeväm hankinta, ja yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi maksaa tukiasiakkaille mikro kuin jatkuvasta hellalla lämmittämisestä syntyvät isommat sähkölaskut.
Mitä kuntosaliin tulee, niin se on aika helppo keino pysyä kunnossa, ja minusta yhteiskunnan olisi fiksua kannustaa kaikin tavoin ihmisiä liikkumaan ja kuntoilemaan. Liian iso osa on jo aika plösössä ja huonossa kunnossa. Kyllä liikkumattomuus ja huonokuntoisuus kaikenlaisille ongelmille altistaa, joten ennaltaehkäöisy olisi aina fiksuinta ja yhteiskunnalle halvinta.
Itse käyn kuntosalilla ja uimassa, lisäksi kävelyllä. Lenkkeillä en pysty polviongelmien vuoksi, jotka alkoivat jo aika nuorena - luultavasti jonkun askelvirheen tms vuoksi, koska olen aina ollut hoikka ja perusterve, eli mistään ylipainosta ei ollut kyse. Olen sinänsä ihan hyvässä kunnossa, mutta monella ikätoverilla (40+) on jo kaikenlaista kremppaa. Ja monen kohdalla osaa syy on liikkumattomuus ja huono lihaskunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi v*ttu.. jotkut joutuu käymään töissä joka päivä ja silti pitää miettiä riittääkö rahat ja välillä ei riitäkkään koska ne menee sinne auton tankkiin. Kohta ollaan kyllä jo siinä pisteessä että lopetan työt ku kelalta tuntuu enemmän tulevan rahaa tekemättä mitään
Eli haluat syödä halpaa roskaa ja vaatteet kirpikseltä. Mihinkään nautintoihin ei riitä rahat. Köyhyys todellakin näkyy näistä ihmisistä. Missään ei käydä koskaan.Ravintolat ja kahvilat on ehdoton ei. Terveisiä työtoiminnasta.
Kirppikseltä saa loistavia vaatteita ja kodin tavaraa pilkkahintaan (aivan samaa kuin kaupoissa ja myös uusia), jos vähän vaivautuu silmäilemään. Siellä on ne samat Ralph Laurenit ja Marimekot sun muut kuin kaupassa, mutta halvalla.
Lähes kaiken saa kirppikseltä, eikä todellakaan ole säälittävän näköistä, sen enempää kuin kaupasta ostaneillakaan. Itse asiassa parempaa, kun pystyy ostamaan laatua.
Käsittämätöntä, että veroista kustannetaan (ilmeisesti?) uusia tavaroita, kun käytettyjä hyviä on tarjolla, ympäristönkin kannalta. Tällaisten asioiden takia pikkuhiljaa pieni- ja keskituloisten työssäkäyvien hermo alkaa mennä Suomen menoon.
Ei "veroista kustanneta" mitään uusia tavaroita, vaan toimeentulotukea maksetaan tietty summa, ja ihminen päättää itse, ostaako uutta vai käytettyä. Ihan sama määrä niitä verorahoja menisi tukiin, vaikka kaikki tuensaajat ostaisivat kaikki käyttötavaransa kirppikseltä. Aika moni itse asiassa varmaan ostaakin. Valtaosa kuluttaa ja shoppailee niin paljon, että tavaraa päätyy myös kirppiksille valtavia määriä. Helppohan sieltä on tehdä löytöjä. Tosin on jotain asioita, mitä ei kirppiksiltä löydä - olen huomannut, kun olen kymmeniä vuosia ollut kirppisharrastaja. Eli jotkut asiat täytyy ostaa uutena.
Käytetyn mikron saa torista noin 5-10€.