Kuinka katkaista rahanlainauskierre? Kyseessä toinen vanhemmistani, joka elää yli varojensa.
Työssäkäyvä ihminen kyseessä ja silti hänen tilinsä on nollilla aina hyvissä ajoin ennen seuraavaa palkkapäiväänsä. Ei hallitse lainkaan talouttaan, elää yli varojensa jne, uskon myös, että rahaa menee alkoholiin ja tupakkaan. Sitten nykyään aivan joka kuukausi ruinaa minulta rahaa ruokaan ja, jos en suostu niin vetää kauhean uhriutumis draamakohtauksen. Olen äärimmäisen ahdistunut ja joudun itse kuseen hänen takiaan vielä(olen tavallinen duunari), mutta eikai hän syömättäkään voi olla? Mitä ihmettä teen? Ja kyllä, omalle vanhemmalleni minun on todella vaikea sanoa ei.
Kommentit (40)
"Lainaa vain sen verran, kuin olet valmis menettämään"
Eli toisin sanoen jos sinulla ei ole ylimääräistä rahaa tai haluaisit käyttää ylimääräiset rahasi itse, sinun pitää vain sanoa tiukasti EI. Olet ahdistunut kuitenkin myös siinä tapauksessa että lainaat rahaa, ja hän pitää sitä itsestäänselvyytenä.
Voit opastaa esim. toimeentulotuen hakemisessa tai maksaa joskus ruokaostokset jos oma taloutesi sen kestää, mutta älä anna apua rahan muodossa.
Jos et pysty olemaan kova, niin viikkoa kahta ennen kun vanhempasi yleensä kinuaa rahaa, niin sinäpä kinuat silloin. Voitko maksaa, voitko ostaa ruokaa, voitko maksaa sähkölaskun.... Korosta, että olet jo joutunut lainaamaan kaverilta. Seuraavassa kuussa pyydät lainaa että voit maksaa kaverille jne.
Aikuisena ihmisenä hän vastaa aivan itse omasta taloudestaan ja sinun on aivan turhaa tuntea syyllisyyttä siitä, että pidät puolesi tässä asiassa. Olettaen, että kyseessä ei ole kädestä suuhun palkalla/tuella elävä jolle inflaatio teki temput, vaan ihan omaa typeryyttään raha-asiansa kuseksiva aikuinen, on järkevintä lakata tukemasta tätä toimintaa omilla rahoillasi. Yksikään holtiton rahankäyttäjä ei paranna tapojaan sillä, että hänelle annetaan lisää rahaa.
M26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No viet max . ruokakassin,ei rahaa.
Tämä. Tarvittaessa kassillinen jotain halpoja ruoka-aineksia, joilla pärjää loppukuun. Jos siis haluat edes tällä tavalla auttaa. Mutta rahaa et anna enää ollenkaan.
Miksi näin. Silti mahdollistaisi vanhemman omien rahojen tuhlaamisen ja ap joutuu loppuelämänsä raahaamaan ruokatarpeita vanhemmalleen, joka varmaan tienaskin enemmän kuin ap. Kerralla poikki tuo hyväksikäytön mahdollistaminen.
Kuten jo kirjoitin: jos edes haluaa tuolla tavalla auttaa, tarvittaessa. Koska asia aiheuttaa ap:lle noin paljon ahdistusta, niin alkuun tällainen halpa välimuoto voisi olla hyvä. Siis ahdistusta rahan lisäksi myös siitä, että miten tämä vanhempi pärjää, jos rahaa ruokaan ei ole. Toki parempi olisi katkaista rahallinen apu kokonaan, mutta asiat eivät ole aina niin yksioikoisia.
Luulisin, että avunpyyntöjä ei enää jatkossa edes tulisikaan, koska sitä rahaa halutaan nimenomaan siihen alkoholiin ja tupakkaan, eikä ruokaan.
Sinua käytetään hyväksi ja sinulla on täysi oikeus sanoa ei.
Aikuisen lapsen ei kuulu elättää vanhempiaan.
Sinua manipyloidaan tuntemaan syyllisyyttä, alkoholistit ovat siinä taitavia.
Aikuisen voi ohjata sossuun tai kunnalliseen velkaneuvontaan selvittämään sotkujaan.
Älä missään tapauksessa sotke omia luottotietojasi esim. takaamalla yhtään mitään.
Christiiina kirjoitti:
Kyllä minä mieluumin söisin muutaman päivän vaikka kaurapuuroa kuin lainaisin pari kymppiä.
Kun pyytää rahaa, niin anna pussillinen kaurahiutaleita. Saatesanoiksi, että tuolla pysyy hengissä palkkapäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö keskustelemaan asiasta hänen kanssaan silloin, kun tilanne ei ole ns. päällä.
Muuten kuten nro 3 kirjoittaa.
En usko, että pystyisin hänen kanssaan keskustelemaan asiasta järkevästi. Hänen persoona tyyppinsä on uhriutuja. Hän ottaa kaiken henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja järjestää kohtauksen. Esim. Muilla ei saisi olla mitään ongelmia tai ainakaan niistä ei saisi puhua, koska hän ja HÄNEN ongelmansa ovat etusijalla.
-Ap
Ilmiselvä "narsissi" ! Otappa selvää sosiaaliohjauksesta tms miten semmoisesta ihmisestä pääsee eroon/saa hälle apua!
Ymmärrätkö että itse mahdollistat tuon kierteen?
Hän pyytää, sinä lainaat. Ja taas kohta sama uudelleen.
Hän tuhlaa rahansa ja kun tietää mistä sitä saa, voi huoletta jatkaa samaa.
Nin kauan kun et aseta selkeitä tiukkoja rajoja mikään ei muutu. Eipä siinä muu auta kuin EI-sanan opettelu. Anna murjottaa ja draamailla, siihen ei kuole. Saataapahan oppia jotain ellei sittten löydä uutta hyväksikäytettävää.
Vierailija kirjoitti:
Sinua käytetään hyväksi ja sinulla on täysi oikeus sanoa ei.
Aikuisen lapsen ei kuulu elättää vanhempiaan.
Sinua manipyloidaan tuntemaan syyllisyyttä, alkoholistit ovat siinä taitavia.
Aikuisen voi ohjata sossuun tai kunnalliseen velkaneuvontaan selvittämään sotkujaan.
Älä missään tapauksessa sotke omia luottotietojasi esim. takaamalla yhtään mitään.
https://oikeus.fi/talousjavelkaneuvonta/fi/index.html
https://www.takuusaatio.fi/selviydy-veloistasi/laheinen-rahavaikeuksiss…
https://www.takuusaatio.fi/selviydy-veloistasi/laheinen-rahavaikeuksiss…
et vastaa puheluihin pariin viikkoon kun tämä aika on menossa. Sanot vaain viestillä että ole kiireinen tai kavereiden kanssa.
Vastaa seuraavan kerran ettet lainaa ennen kuin on maksanut edelliset velkansa.
Mulla on vähän sama ja äiti on useita tonneja pystyssä. Tosin isäukko lokkeillut koko ajan, joka ei maksa muuta kun sähkön ja sähkön käytöstä valittaa, mutta muuten ei osta/maksa mitään ja kaikki tulee valmiina eteen. Tämän takia vatuttaa sit kun sillä ostellaan jotain isäukon lääkkeitä jotka se vois maksaa ihan ite. Summat mitä äiti lainaa on joskus 100-200€. Äitillä ei ole kovin montaa vuotta eläkkeeseen, niin mietinpä vaan, että joutuuko tässä elättämään noita hautaan asti. 200€/kk on kuitenkin iso raha.
Kunnan sosiaalipuolelta voi kysyä, onko siellä sellaista palvelua, että virkailija käyttää vanhampasi tiliä maksaen siltä laskut ja vanhempasi saa tietyn summan joko käteen tai pankkikortillaan nostettavaksi, esim. kerran viikossa (yleensä maanantaisin niillä joilla koko raha menisi viikonloppuna juopotteluun). Voidaan sopia säästämisestä myös, esim. ennakoidaan vaikka sähkölaskua tai jotain hankintaa niin että joka kuukausi laitetaan vähän sivuun sitä varten. Tämä on kyllä tiettävästi vapaaehtoisuuteen perustuva järjestely ellei ole edunvalvottava, mutta kysy ja suostuttele yhdessä virkailijan kanssa.
Vastauksessa nro 8 kerrottiin vastaavanlaisesta sopimuksesta pankin kanssa. Kysy!
Älä anna rahaa, se vääristää ja pilaa lopullisesti välinne. Korkeintaan ruokakassi, ja vielä parempi jos vaadit siihen rahan vanhempasi palkka/eläkepäivänä.
Lakkaat antamasta rahaa. Laitat ignoreen jos ei osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiselle pidä rahaa antaa. Korkeintaan tarjoudut antamaan apua siinä, että hän oppisi paremmaksi rahankäyttäjäksi. Tai voit ohjata häntä sopiville nettisivuille. Talouden hallinnasta on netissä ihan loputtomasti tietoa ja siihen on tarjolla myös lukuisia työkaluja.
Jos henkilö on haluton tällaiseen, voit tarjota hänelle sitäkin vaihtoehtoa, että otat hänen raha-asiat hoitaaksesi. Pankin kanssa järjestätte sinulle käyttöoikeudet laskunmaksutiliin ja tälle ongelmatapaukselle sitten laitatte erillisen käyttötilin, jota hän voi pankkikortilla käyttää. Jaat laskujen jälkeen jäävän rahan niin että pistät käyttörahaa aina viikoksi kerrallaan.
Tärkeintä olisi kuitenkin se, että lakkaat suostumasta olemaan törkeän hyväksikäytön kohde! Edellä mainittu auttaminen on vapaaehtoista. Ja rahan antaminen tuollaiselle henkilölle on vahingollista sekä itsellesi että tuolle henkilölle ja myös teidän väliselle suhteelle (joka tuntuu olevan sairaalla pohjalla).
Ei missään tapauksessa tommoseen järjestelyyn kannata ryhtyä, ei seuraa muuta kuin harmaita hiuksia.
Sinähän se rikas olet, kun sulla on syytää ylimääräisiä seteleitä pummivanhemmalle. Ennemmin ne rahat kannattais vaikka sijoittaa.
Hei palstahullu! Tää aloitus on jo ollut sulla aiemmin täällä ainakin kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ollut noloa lainata pojalta, vaikka oon maksanut aina ensimmäisenä hänelle, kun raha on tullut.
Tuo on niin totta! Minulla kaksi opiskelun kautta hyvin toimeentulevia poikia, jotka mielellään auttaisivat äitiä tiukassa tilanteessa, joita sattuu jos esim., minun tilanteessani, minulta hajosi samalla viikolla sekä kännykkä että läppäri. En ymmärrä, miksi mieluummin hiki otsalla yrittää saada pienipalkkaisena lainaa jostain muualta. Jotenkin vaan tunne, ettei pojat ole velvollisia kovan oman työnsä jälkeen äitiään auttamaan.
Jouduin kyllä tietsikarahan lainaamaan nuoremmalta pojalta, takaisin maksu kahdessa erässä. Eka maksettu, toka seuraavasta tilistä. Ja poika oli vaan: "Kerkee sen myöhemminkin". Ei kerkee, en halua elää velalla, etenkään lapsilleni.
Sanot tiukasti ei. En lainaa, ei ole rahaa. Maksatko entiset velkasi takaisin, asap.
Vihellät pelin poikki. Sinua hyväksikäytetään ja sinä mahdollistat sen. Ei sukulaisuus oikeuta mihinkään per..ilyyn!