Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka katkaista rahanlainauskierre? Kyseessä toinen vanhemmistani, joka elää yli varojensa.

Vierailija
23.06.2022 |

Työssäkäyvä ihminen kyseessä ja silti hänen tilinsä on nollilla aina hyvissä ajoin ennen seuraavaa palkkapäiväänsä. Ei hallitse lainkaan talouttaan, elää yli varojensa jne, uskon myös, että rahaa menee alkoholiin ja tupakkaan. Sitten nykyään aivan joka kuukausi ruinaa minulta rahaa ruokaan ja, jos en suostu niin vetää kauhean uhriutumis draamakohtauksen. Olen äärimmäisen ahdistunut ja joudun itse kuseen hänen takiaan vielä(olen tavallinen duunari), mutta eikai hän syömättäkään voi olla? Mitä ihmettä teen? Ja kyllä, omalle vanhemmalleni minun on todella vaikea sanoa ei.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis korostan, että "lainaaminen". Joko siis maksaa takaisin todella, todella pitkän ajan kuluttua tai ei ollenkaan.

-Ap

Vierailija
2/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viet max . ruokakassin,ei rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyväksikäyttöä. Se ratkeaa vain sillä, että sinä kieltäydyt lainaamasta rahaa. Riittää että laitat hänelle viestin, että en lainaa sinulle enää rahaa, sinun on otettava itse vastuu omasta rahankäytöstäsi. Jos hän kiukuttelee tai uhriutuu, se on hänen ongelmansa. Jos et kestä kuunnella valitusta, älä vastaa viesteihin tai blokkaa numero joksikin aikaa.

Teidän molempien on aika aikuistua. Jos vanhempasi ei sitä osaa tai halua tehdä, tee sinä.

Jatkamalla tuota touhua sinä olet vanhempasi ongelmakäytöksen mahdollistaja, et hänen auttajansa. Sinä et ole vastuussa muiden ihmisten ongelmista etkä heidän tunteistaan. Et edes omien sukulaistesi.

Vierailija
4/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, ettei oma taloutesi kestä enää lainaamista. Tai kerrot, että alat säästää johonkin kalliimpaan ostokseen,l vaikka lomamatkaa varten.

Vierailija
5/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja rahankäytölleen.

Vierailija
6/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua käytetään hyväksi. Välit poikki noin myrkyllisen ihmisen kanssa. Olkoot vaikka oma äiti. Ei kuole nälkään, jos on kuitenkin palkkatulot ja rahaa Alkoon ja tupakkaan.

Vierailija
7/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa käyttäydyt ihan samoin kuin tämä vanhempasi. Pyydä rahaa ja jos ei anna niin päälle sama uhriutumis draama vain päälle.

Vierailija
8/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaiselle pidä rahaa antaa. Korkeintaan tarjoudut antamaan apua siinä, että hän oppisi paremmaksi rahankäyttäjäksi. Tai voit ohjata häntä sopiville nettisivuille. Talouden hallinnasta on netissä ihan loputtomasti tietoa ja siihen on tarjolla myös lukuisia työkaluja. 

Jos henkilö on haluton tällaiseen, voit tarjota hänelle sitäkin vaihtoehtoa, että otat hänen raha-asiat hoitaaksesi. Pankin kanssa järjestätte sinulle käyttöoikeudet laskunmaksutiliin ja tälle ongelmatapaukselle sitten laitatte erillisen käyttötilin, jota hän voi pankkikortilla käyttää. Jaat laskujen jälkeen jäävän rahan niin että pistät käyttörahaa aina viikoksi kerrallaan.

Tärkeintä olisi kuitenkin se, että lakkaat suostumasta olemaan törkeän hyväksikäytön kohde! Edellä mainittu auttaminen on vapaaehtoista. Ja rahan antaminen tuollaiselle henkilölle on vahingollista sekä itsellesi että tuolle henkilölle ja myös teidän väliselle suhteelle (joka tuntuu olevan sairaalla pohjalla).

Vierailija
9/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö keskustelemaan asiasta hänen kanssaan silloin, kun tilanne ei ole ns. päällä.

Muuten kuten nro 3 kirjoittaa.

Vierailija
10/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai hänelle on vaikea sanoa ei. Siihenhän hyväksikäyttö perustuu, ja siksi se kohdistuu kaikkein läheisimpiin ihmisiin. Tuota kierrettä ei voi katkaista kukaan muu kuin sinä itse.

Vierailija
11/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et voi sanoa suoraan ilman tekosyitä, että en lainaa, niin käytä nyt talouellista tilannetta hyväksi. Sano, että elinkustannusten nousu on aiheuttanut jo nyt sellaiset lisämenot, että omakin talous on tiukalla ja joudut säästämään mahdollisimman paljon vielä heikompien aikojen varalle. Sano, että koska olet viime aikoina laskeskellut tarkkaan omia menojasi, voit auttaa häntä talousasioiden hallinassa ja vedät läpi excelharjoitukset ja sieltä sitten vedetään yli niitä turhia menoja, kuten rööki ja viina. Parasta olisi kyllä katkaista napanuora ja käskea tulemaan toimeen omillaan, kuten muidenkin. Millä sinä tulet toimeen, jos tulee tiukka paikka? Sinä tarvitset säästösi ja vanhemmastasi ei olisi siinä tilanteessa apua. 

Vierailija
12/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö keskustelemaan asiasta hänen kanssaan silloin, kun tilanne ei ole ns. päällä.

Muuten kuten nro 3 kirjoittaa.

En usko, että pystyisin hänen kanssaan keskustelemaan asiasta järkevästi. Hänen persoona tyyppinsä on uhriutuja. Hän ottaa kaiken henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja järjestää kohtauksen. Esim. Muilla ei saisi olla mitään ongelmia tai ainakaan niistä ei saisi puhua, koska hän ja HÄNEN ongelmansa ovat etusijalla.

-Ap

Vierailija
13/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ollut noloa lainata pojalta, vaikka oon maksanut aina ensimmäisenä hänelle, kun raha on tullut.

14/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä mieluumin söisin muutaman päivän vaikka kaurapuuroa kuin lainaisin pari kymppiä.

Vierailija
15/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ollut noloa lainata pojalta, vaikka oon maksanut aina ensimmäisenä hänelle, kun raha on tullut.

Se olisikin aivan eri asia, jos vanhempani maksaisikin takaisin sovitusti tai tämä oli vastavuoroista, että tietäisin, että tiukanpaikan tullen hän auttaisi minua, mutta ei. 

-Ap

Vierailija
16/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mikä estää ettei stoppaa hommaa? Sinä mahdollistat tuon velkaantumisen ja sinä olet se, joka menettää rahat ja jolle tulee mielipahaa ja pettymystä.

Vierailija
17/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tarvittaessa kassillinen jotain halpoja ruoka-aineksia, joilla pärjää loppukuun. Jos siis haluat edes tällä tavalla auttaa. Mutta rahaa et anna enää ollenkaan.

Vierailija
18/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä riippuvuus alkoholiin tai rahapeleihin?

Niihin menee hirveästi rahaa.

Vierailija
19/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tarvittaessa kassillinen jotain halpoja ruoka-aineksia, joilla pärjää loppukuun. Jos siis haluat edes tällä tavalla auttaa. Mutta rahaa et anna enää ollenkaan.

Miksi näin. Silti mahdollistaisi vanhemman omien rahojen tuhlaamisen ja ap joutuu loppuelämänsä raahaamaan ruokatarpeita vanhemmalleen, joka varmaan tienaskin enemmän kuin ap. Kerralla poikki tuo hyväksikäytön mahdollistaminen.

Vierailija
20/40 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyväksikäyttöä. Se ratkeaa vain sillä, että sinä kieltäydyt lainaamasta rahaa. Riittää että laitat hänelle viestin, että en lainaa sinulle enää rahaa, sinun on otettava itse vastuu omasta rahankäytöstäsi. Jos hän kiukuttelee tai uhriutuu, se on hänen ongelmansa. Jos et kestä kuunnella valitusta, älä vastaa viesteihin tai blokkaa numero joksikin aikaa.

Teidän molempien on aika aikuistua. Jos vanhempasi ei sitä osaa tai halua tehdä, tee sinä.

Jatkamalla tuota touhua sinä olet vanhempasi ongelmakäytöksen mahdollistaja, et hänen auttajansa. Sinä et ole vastuussa muiden ihmisten ongelmista etkä heidän tunteistaan. Et edes omien sukulaistesi.

Kyllä! Tuo on henkistä väkivaltaa ja vallan käyttöä!

Nyt opettelet sanomaan EI!

Ja kuten sanottiin, viet sitte ruokaa!

Vanhemmat huoltaa lapsiaan ei päivvastoin!