Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaitiolovelvollisuus on näköjään venyvä käsite.

Vierailija
17.10.2006 |

.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienellä paikkakunnalla. Ohjaajani, vanhempi ja fiksu terkkari sanoi, ettei hän koskaan tervehdi ihmisiä (asiakkaitaan) kylillä vapaa-ajallaan, ellei tämä ensin tervehdi häntä. Ihan siitä syystä että pienellä paikkakunnalla missä kaikki tuntevat kaikki, joku voisi tajuta että tervehtiessään vaikkapa 15v tyttöä, tämän tytön täytyy olla hänen ehkäisyneuvolan asiakkaansa koska ei ole sukua.

Minusta oli hyvä neuvo ja olenkin pitänyt mielessäni.

Vierailija
2/36 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriystäväni on puhunut potilaistaan täysin tunnistettavasti hyvinkin intiimejä asioita, mm. että sellaisen ja sellaisen perheen vauva kuoli kohtuun ja sitten perhe sai toisen jne. Samoin lastentarhanopettajana työskentelevä ystäväni on puhunut nimellä asiakkaistaan..... Mm. kenellä on hankalimmat lapset....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen on OIKEUS mutta ei VELVOLLISUUS. ei sillä etteikö se kaikille hvää tekis.

Esim psykiatrisella puolella kaikki käyvät työnohjauksessa.

Vierailija
4/36 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen on OIKEUS mutta ei VELVOLLISUUS. ei sillä etteikö se kaikille hyvää tekis.

Esim psykiatrisella puolella kaikki käyvät työnohjauksessa.

Vierailija
5/36 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet hoitoalalla olevat puhuvat ihan nimillä, varsinkin jos itse osaa vihjaista hiukankin tietävän ketä on hoidossa. Ja pph kanssa samassa puistossa ollessa kuulee millaisia kunkin lapsen vanhemmat ovat ja muitakin henk. koht. asioita

Vierailija
6/36 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajaystäväni on kertonut nimiä mainiten lasten käytösongelmista (hän tiesi, että tunnen vanhemmat), lääkäriystäväni taas ei ole nimiä maininnut, mutta puhunut muuten täysin tunnistettavasti erittäin arkaluontoisista asioista...

Vierailija
7/36 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näiden lapsista että muista hoitajista asioita joita ei taatusti saisi kertoa. Olen viime aikoina saanut tietää mm. yhden hoitolapsen sisaruksen sairaudesta, siitä minkälaisessa terveysasiassa toinen pph oli menossa lääkäriin (joku allergiatesti tai joku vastaava viaton juttu se oli), lasta odottavan äidin odotusajan ongelmista jne.

Vierailija
8/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitätini on töissä vanhusten kotipalvelussa. Hän oli kertonut äidilleni palvelun asiakkaiden ominaisuuksista NIMILLÄ. Tyyliin: Lahtisen Lyyli tekee sellaista ja tällaista ja sanoi niin ja näin. kertoi myös, missä Lahtisen Lyyli (entinen naapurimme) asuu.

Eikös vaitiolovelvollisuus mene niin, ettei asiakkaista saa koskaan puhua nimillä tai muuten tunnistettavasti?

Vierailija
9/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä terveydenhuollon koulutus? Olitko ajatellut huomauttaa asiasta hänelle tai hänen osastolleen?

HUH!

Vierailija
10/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä kai tuo pitäisi tajuta, oli kouluja tai ei.

ap

Vierailija
11/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin niillä vanhemmillahan on vain kodinhoitajan tutkinto, osa lukenut " vanhoilla päivillä" lähihoitaksi ja sinnehän pääsee kuka vaan...

Vierailija
12/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jokaisen terveydenhuollossa työskentelevän on joskus rikottava tätä sääntöä. Itse ainakin puhun joskus kotona miehelleni minulla käyneistä asiakkaista jos ne vaikuttavat jotenkin minun käytökseen (olen esim. saanut syyttä kovan haukkuryöpyn päälleni ja mieli on musta) tai äitini puhui kotona jos asiakas oli kuollut (hän työskenteli lastenosastolla sairaalassa joten asiakkaan kuoleminen oli aika rankka juttu) koska se vaikutti hänen käytökseen ja hän halusi olla hetken rauhassa ja itkeäkin jos siltä tuntui.

Tuollainen puhuminen on täysin lakia vastaan!

Vierailija
13/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni äiti ja sisko ovat samassa terveyskeskuksessa vuodeosastolla töissä. Puhuvat usein potilaista nimillä, kertovat kuka kuoli, kenen vaippa piti vaihtaa, kenellä kävi vieraita jne. Miehen sisko myös opiskeluaikana teki harjoitteluja mm. psykiatrisilla osastoilla, kertoili sitten sieltä mitä oli lukenut potilaiden taustatiedoista ja niin edelleen. Tunnistettavasti todellakin kertoi joistain tyyliin kirvesmurhaajista perheelleen. Suoraan on sanottu siskolle että vaitiolovelvollisuus koskee myös kotioloja, mutta eipä häntä kiinnosta. Olen harkinnut ilmoituksenkin tekemistä jossain vaiheessa mutta se on sitten jäänyt.

Vierailija
14/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän monella alalla ei saa kertoa ihmisten / firman tietoja eteenpäin.

Vierailija
15/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi henkilökohtaisia.

Vierailija
16/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle hän kertoili yhden lapsen asioita (tämä lapsi on saman ikäinen kuin meidän). Kertoi miksi tää lapsi joutui käymään labrassa ja miten oli tosi kovasti itkenyt kun kokeita oli otettu jne. Mitähän on musta kertonu sitten kaverille tai täysin tuntemattomille ihmisille...

Vierailija
17/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain estrogeeni- ja LH-arvoja siinä oli. Oli sitten kertonut nykyisille työkavereilleni näistä tutkimuksista, ja sain kuulla monen välikäden kautta, että minun tiedettiin käyneen VL:ssa tutkimuksissa. Kyseessä siis laboratoriohoitaja.

Vierailija
18/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi törkeetä laverrella ihmisten sairauskertomuksia kylillä.

Vierailija
19/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan törkeätä.

Vierailija
20/36 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myyntityössä ollessa pitänyt tosi tiukkaa linjaa ettei asiakkaista puhuta nimillä eikä tunnistettavia asioita vaikka asiat ihan eri luokkaa kun terveyden- ja vanhustenhuollossa. T: kukkakaupantäti