Yösirkus 3kk:lla
Hei vaan kaikille! Meillä on ollut öisin nyt varsin hankalaa,alkaa tällä mammalla suoraan sanottuna olla pinna hieman kireellä.Ennen syönnin jälkeen poika on jatkanut suht tyytyväisenä uniaan mutta nyt alkaa omaan sänkyyn siirron jälkeen kiemurtelemaan ja kätisemään,tutti ei kelpaa,viereen on päästävä. Itse en vain osaa nukkua jos vauva on vieressä,pelottaa ,että kierähdän päälle. Täysimetyksellä ollaan oltu mutta onkohan maito vähenemässä vai onko nyt jokin 3kk kriisi?? Kahden vanhemman lapsen kanssa ei tälläisiä ole ollut. Tiedän,että vauvat ovat yksilöitä mutta mitehkähän saisi edes pari tuntia nukkua putkeen,ei näin jaksa kyllä kovin kauan. Onko muilla heinäkuisilla kellään vastaavaa??
Catania ja lapset -99,05,06
Kommentit (5)
Tosin, meillä neiti 3,5kk on nukkunut huonosti yönsä aina. Nyt se on tosin kyllä pahentunut tässä 2 viikon aikana. Mä olen myös ihan zombie, koska tyttö nukkuu meidän sängyssä. Isä on ajat sitten hakeutunut olkkarin sohvalle, että saisi nukuttua. Minä en voi, koska tyttö imee tissiä n. 1,5-2h välein 24/7. Yöllä saattaa olla hereillä pitkiäkin aikoja, ähisee, kimurtelee, sätkii, nykii, potkii, juttelee, inisee, itkee. Kaikkea löytyy! Ja kaikkeni olen koittanut tehdä, mutta ei auta.
Mä oon vakavissani harkinnut imettämisen lopttamista, sillä en jaksa enää kauaa tälläistä. Mulla kun on vielä vilkas 2,5v taapero, joka myös saattaa heräillä öisin. Mä en ole viitsinyt parin yrityskerran jälkeen laittaa tyttöä enää omaan petiin, kun ei siellä nuku yhtään sen paremmin ja mun on vaan vaikeempi sieltä sitä olla koko ajan nostelemassa pois....nyt siis mennään niin, että tyttö on mun vieressä ja vähän välilä hamuaa tissiä. Aina ei todellakaan siihen nukahda....sitten valvotaan kaikki.
Jos olis jollain joku vinkki tälläiseen, ottaisin minäkin vastaan. Kapalot sun muut oon koittanut, niistä ähisee ja kimurtaa itsensä ajan kanssa ulos, vaikka kuinka tiiviiksi sen laittaisi. Ei siis auta;)
Sulla saattaa ap, olla vaan se tiheen imun kausi päällä. Toivotaan, että helpottas meilläkin, kun aloitellaan kiinteitä tossa kuukauden sisään...
sitruska ja muksut 3,5kk/2v5kk
Meidän 3kk tyttö on alkanut myös heräillä öisin syömään tiheämmin. Täysimetyksellä siis vielä mennään. Ennen tyttömme saattoi nukkua 4-7 tuntiakin putkeen, mutta nyt parin viikon ajan heräillyt tasan 3 tunnin välein syömään. Viime yönä nukkui 2,5+3+2 tunnin yöunet. Iltaisin mennään nukkumaan siinä 23.00 aikoihin, koko illan tyttö on rinnalla puolen tunnin - tunnin välein ja aamulla heräillään 8-9 aikoihin. Onhan tuo 3 tuntiakin vielä aika pitkä väli, mutta itseäni on alkanut väsyttää nuo yöheräämiset siinä määrin, varsinkin nyt syksyn tullen kaipaa kai jo itsekin enemmän unta. Ja tosiaan aloin jo tottua noihin 4 tunnin uniin.
Mikäli nämä yöheräämiset tästä vielä tihenevät, täytyy kai alkaa kokeilemaan kiinteitä. Ainakin neuvolalääkäri ja terkkari neuvoivat, että jos itseäni alkaa väsyttämään yöheräilyt, voisin aloittaa jo perunan antamisen pikku hiljaa tässä 3 kk iässä. Tyttö on kyllä kasvanut hyvin pelkällä rintamaidollakin ja maitoa kyllä mielestäni on riittänyt (minulla ns.suihkutissit), mutta olisikohan sen koostumus muuttunut ¿laihemmaksi¿ ettei enää riitä pelkäksi ravinnoksi. Olin itse ajatellut mennä täysimetyksellä ainakin 4 kk asti, mutta nyt en enää tiedä jaksanko. Tosin olen kuullut, ettei kiinteiden aloitus välttämättä vaikuta yöunen laatuun.
Eli mielestäni tuo 3 tunnin välein on jo todella hyvin 3-kuiselta! Meillä yöt ovat menneet parempaan suuntaan, ennen kun herättiin joka yö kahden tunnin, välillä tunninkin välein. Nykyään saattaa yössä olla jo yksi neljän tunnin pätkäkin.Kiinteitä ei ole vielä aloitettu, neuvolassa sanottiin että eivät vaikuta yöuniin juurikaan, että kokeilla tietty voi mutta ei kannata liikoja odottaa. Ei ole vielä kokeiltu.
Tosiaan, tuossa kolmen kuukauden iässähän tyypillisesti on tiheän imun kausi, jolloin vauva lisää maitomäärää imemällä tiheästi. Meillä se kesti n. viikon ja heräilyä olikin tunnin-puolentoista-kahden välien joka yö. Ei kannata alkaa antaa lisäruokaa tuossa vaiheessa, vaikuttaa maidontuotantoon. Vaihe menee kyllä itsestään ohi.
Tyttö pienestä pitäen puhissut ja ähissyt yöt ja sit tarjoilin rintaa kun miehellä herätys klo 04. n.1.5kk alkoi olemaan illat tosi levoton, kädet huitoi (kuin olisi yrittäny raapia)ja söi ja söi ja söi sekä itki. Sit 2 kk jätin maidon ja kananmunan pois ja iltarauhattomuus jäi pois. Samalla siirsin neidin omaan huoneeseen. Nyt syö ja nukahtaa illalla klo 20.30-22 ja herää syömään klo 6-7 ja jatkaa uniaan klo 9-10 saakka. Kokeilin välillä pari päivää maitoa ja taas metelöitiin illat ja yöt. Prick testit oli kyllä negatiiviset ja ensi viikolla maitoaltistus. 3 kk neuvolassa just tänään täti kehotti yrittämään täysimetystä sinne 6 kk asti, koska monesti kiinteiden alotus taas valvottaa ja pistää mahaa sekasin. Mä oon tosi tyytyväinen jos tällä oman maidon välttämisellä selvitään ja ittellä tulee maitoa. Mut kaikkillehan tää ei auta: keskimmäisellä oli maitoallergia ja itse olin ilman maitoa ja kananmunaa, sit jätin kanan, naudan ja viljat pois ja poika senkun KIRKU yöt. Lopulta jätin imetyksen ja siirryttiin apteekin maitoon. Tilanne sillä rauhottu mutta aina kun alotettiin kiinteä alkoi myös yö huuto, mikä kesti siihen asti kunnes herra rupes kävelee, onnex jo 10.5 kk. Kovasti tsemppiä ja pitkää pinnaa!
Moi,
Meillä neidillä oli myös just 3kk iässä parisen viikkoa sellaista, että hän nukkui yöt tosi levottomasti ja söi 2h välein. Meille tiheän imemisen kausi sattui vielä mieheni kesäloman aikaan, joten olimme sitten mökillä ihan väsyksissä kaikki kolme. Varmasti levottoman unen vaihe menee teilläkin ohi.. Jatka vaan imetystä. Tuskin kyse on maidon vähenemisestä.
Timarjut ja neiti lähes 6kk