Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tietokonepelaaminen on vanhemmalle sukupolvelle punainen vaate?

Vierailija
22.06.2022 |

Vanhempi sukupolvi, eli esimerkiksi nykyiset 60-75-vuotiaat katselevat telkkaria. Mutta tietokonepelaamista kommentoidaan ja arvostellaan ahkerasti. Itse en katsele laisinkaan telkkaria. Televisio passivoittaa ja näivettää aivotoiminnan. Pelaankin usein erilaisia simulaatiopelejä, joissa aivot saavat oikeasti virikkeitä ja päätä saa raapia tosissaan. Isäni kommentoitti esimerkiksi lentosimulaattoria, jota käytetään jenkeissä liikennelentäjien alkeiskoulutukseen, sanoilla: eikö se ole sellainen lasten juttu. Mutta isäni katselee sitten itse tuntikausia telkkaria. Ja saman aikakauden tuote on äitikin, mutta sillä erolla, ettei hänen aivokapasiteettinsa taas riitä muuhun, kuin siihen telkkarin katseluun ja kodinhoitamiseen.
M37

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vaan ole halunneet ymmärtää mistä on kyse.

Vierailija
2/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mitä? Isäni on 64v ja pelaa tietokoneella tuntikausia päivässä, äiti tyytyy pelailemaan puhelimella. Älä yleistä, nykyiset 60v ikäiset on käyttäneet tietokonetta koko työikänsä. Ja pelanneet niin xboxilla kuin pleikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samasta syystä kuin televisio, sarjakuvat ja rock-musiikki ovat kauhistuttaneet heitä edeltäneitä sukupolvia. Ja varmaan kivikaudella kauhistutti kivikirveet kun ihan hyvin on pärjätty luukirveillä.

Vierailija
4/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rumasti puhut äidistäsi.

Mutta olen itsekin ihmetellyt tätä asiaa. Olen melkein nelikymppinen perheenäiti ja mun vanhemmat paheksuu aivan äärettömästi, kun pelataan pleikalla yhdessä lasten kanssa. Esim. ajetaan kilpaa autoilla tai pelataan jotain seikkailupeliä.

Puhelinpelit aiheuttaa lähinnä ohimeneviä tuhahduksia, mutta varsinkin konsolipelit ja tietokonepelaaminen on jotenkin ihan typerää.

No pelataan me myös shakkia. Se tuntuu kelpaavan.

Vierailija
5/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit on vähän yksinkertaisia. Yle on kaikkitietävä totuudentorvi ja läskisoosi

ainut ruoka mikä pitää ihmisen terveenä. 🙃

Vierailija
6/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on heille vieras asia. Heidän nuoruudessaan ei pelattu tietokoneilla.

Minä olen viisikymppinen, ja minun nuoruudessani tietokoneella pelasi lähinnä he, jotka osasivat itse koodata pelejä, ja heidän kaverinsa.

Omien vanhempieni (80v) nuoruudessa tietokoneita oli vain Ilmatieteenlaitoksella ja matematiikan laitoksella Yliopistossa. Tietokoneet olivat huoneen kokoisia, ja niillä tehtiin vain töitä.

Vierailija
7/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärrä ei. Miesystävä kiersi maailmaa turnauksissa Esport joukkueessa. Hänen vanhempansa pitävät häntä luuserina.

Itse tienasin jonkin verran streamaamalla ja vanhempani pitävät sitä ajanhaaskauksena.

N31

Vierailija
8/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mies 60v enää viitsi lentosimulaattorilla lennellä, teki sitä joskus nuorena. Ensimmäinen simulaattori oli varmaan C64:llä. Eikä pahemmin pelaile enää, käyttää kyllä tietokonetta ihan liikaakin muuten, ihan työkseenkin. Eikä katsele televisiotakaan, katselee tietokoneelle sen mitä katselee. Minä katselen telkkaria ja välillä se telkkari toimii minun lisänäyttönäni, tosin täytän tuon 60 vasta ensi vuonna. Televisiota katsellessa saa nollattua aivot, tekee välillä ihan hyvää. Pelailen kyllä ja niin teki äitinikin ennne kuolemaansa.

Vierailija
9/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavatko edes ymmärtää, miten iso bisnes tuo on? Esimerkiksi tuo alkuperäisessä viestissä mainittu lentosimulaattori on X-plane 11. Eräällä lisäosavalmistajalla on asiantuntijana Airbussin entinen avioniikkainsinööri. Oli todennut, että tietokonepelaajilta saa paremmat massit, kuin lentoyhtiöltä ja vähemmillä investoinneilla. 

Vierailija
10/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit on vähän yksinkertaisia. Yle on kaikkitietävä totuudentorvi ja läskisoosi

ainut ruoka mikä pitää ihmisen terveenä. 🙃

Aika yksinkertainen on kun ajattelee noin.

Vierailija
11/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonepelit ovat yksinkertaisesti aivottomaan massalle tehtyä paskaa. Toinen toistensa kopioita. Ei ikinä mitään oikeasti erilaista.

Vierailija
12/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt yhtään voi puhua aloittajan vanhemmista, koska mielestäni TV on lähes yhtä paha, mutta itseäni pelaamisessa häiritsee ajankäyttö eli se, että se on tosi koukuttavaa ja vie tosi paljon aikaa. Ehkä telkkarin ääreltä on helpompi nousta jos vaikka perheenjäsen kaipaa juttuseuraa tms., mutta olen huomannut, että pelimaailmassa elävät jumittavat siellä tunteja, eikä pelaamista voida tai malteta millään keskeyttää.

Ja kun meillä kaikilla on se sama 24 h vuorokaudessa, voi miettiä mitä se tarkoittaa jos tekee 8 tuntia töitä (tai koulua + läksyjä), matkoihin käyttää X ajan, nukkumiseen 8-10 h ja liikkuakin pitäisi kaksi tuntia. Niin kuka hoitaa kotityöt, pyykit, ostokset, ruoat ja muut sillä aikaa kun peli on kesken?

Kaikilla on muka nykyään niin kiire, ettei ehdi tehdä mitään ns. normaaleja asioita, ei edes ruokaa. Ja silti pelataan tuntikaupalla. Valintojahan nämä ovat, mutteivät välttämättä niitä parhaita. Se addiktio vain saa puolustelemaan niitä omia valintoja loputtomiin.

Kun ihmiset eivät ole enää ns. oikeassa vuorovaikutuksessa keskenään, se muuttaa myös monia asioita. Liekö sattumaa, että yksinäisyys, mielenterveysongelmat, sosiaalinen pelko ja ahdistus sekä masennus ovat lisääntyneet samaa tahtia peliteollisuuden kasvun kanssa.

Vierailija
13/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, kyllä ainakin oma äitini ymmärtää. Sehän se ite kasarilla "opetti" meidät lapset pelaamaan pelejä. Tetristä sekin hakkas. Nykyään kyselee jo että mitä peliä hän vois pelata sitten eläkkeellä. Äiti on vähän päälle kuuskymmentä.

Vierailija
14/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt yhtään voi puhua aloittajan vanhemmista, koska mielestäni TV on lähes yhtä paha, mutta itseäni pelaamisessa häiritsee ajankäyttö eli se, että se on tosi koukuttavaa ja vie tosi paljon aikaa. Ehkä telkkarin ääreltä on helpompi nousta jos vaikka perheenjäsen kaipaa juttuseuraa tms., mutta olen huomannut, että pelimaailmassa elävät jumittavat siellä tunteja, eikä pelaamista voida tai malteta millään keskeyttää.

Ja kun meillä kaikilla on se sama 24 h vuorokaudessa, voi miettiä mitä se tarkoittaa jos tekee 8 tuntia töitä (tai koulua + läksyjä), matkoihin käyttää X ajan, nukkumiseen 8-10 h ja liikkuakin pitäisi kaksi tuntia. Niin kuka hoitaa kotityöt, pyykit, ostokset, ruoat ja muut sillä aikaa kun peli on kesken?

Kaikilla on muka nykyään niin kiire, ettei ehdi tehdä mitään ns. normaaleja asioita, ei edes ruokaa. Ja silti pelataan tuntikaupalla. Valintojahan nämä ovat, mutteivät välttämättä niitä parhaita. Se addiktio vain saa puolustelemaan niitä omia valintoja loputtomiin.

Kun ihmiset eivät ole enää ns. oikeassa vuorovaikutuksessa keskenään, se muuttaa myös monia asioita. Liekö sattumaa, että yksinäisyys, mielenterveysongelmat, sosiaalinen pelko ja ahdistus sekä masennus ovat lisääntyneet samaa tahtia peliteollisuuden kasvun kanssa.

Noh, jotkut addiktoituu someen, toiset peleihin, kolmas kaljan juomiseen.

Vierailija
15/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, jotkut addiktoituu someen, toiset peleihin, kolmas kaljan juomiseen.

Kummasti sitten taas se alkoholi on tälle ap:n viestissä mainitulle sukupolvelle ok, koska se on miehekästä. 

Sama koskee osittain tupakointia. 

Vierailija
16/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työt on tehty ja lomat alkaa, mitä ylijäämä ajalla pitäisi tehdä? Miksi on "laatuaikaa" käydä ravintoloissa, mutta videopelaaminen omassa kodissa on ajan haaskuuta? Mitä hyötyä loppujen lopuksi maalaamisesta on, jos siitä ei tee uraa? Mitä hyötyä maalaamisesta olisi kuitenkaan, vaikka siitä tekisi uran?

Suurin osa asioista, joihin käytämme aikaa on turhaa eikä elä. Historian kirjaaminen on loppujen lopuksi turhaa, ihmiskunta ajautuu ennemmin tai myöhemmin tuhoon. Historialla on oma merkityksensä nytten, mutta tulevaisuudessa ei enää mitään. Tulevaisuuden ihmiskunta saattaa kirjoittaa historian aivan toisin, miten me kirjoitamme siitä nyt.

Mutta haluamme uskotella itsellemme, että kaikella on oma merkityksensä. Ehkä tyhjyyden tukahduttamiseksi, ehkä mielipahan välttämiseksi. Haluamme uskoa, että me olemme syntyneet tänne tarkoituksella. Että olisimme maapallon valitsemia.

Vierailija
17/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52-vuotias nainen, ja silti on hauska välillä pelata x-boxilla jotain. Oli aikoja, kun mieheni kanssa pelasimme tuntikausia viikonloppuisin erilaisia pelejä. Esim. Haloa, Colin McRaeta ja Splinter Celliä. Nyt on pelaaminen vähentynyt, mutta ymmärrän kyllä, miten se koukuttaa. Seuraan ajoittain myös CS-turnauksia (jota en ole koskaan itse pelannut).

Nuorempana tuli pelattua PC:llä esim. Wolfensteinia, Doomia ja Civilazionia pitkät sessiot. Poikaystävän kanssa jouduimme vuorottelemaan pelaamista, tunti per henkilö, ettei olisi tullut riitaa tietokoneen käytöstä (meillä oli vain yksi pöytäkone). Hauskoja aikoja!

Vierailija
18/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietokonepelit ovat yksinkertaisesti aivottomaan massalle tehtyä paskaa. Toinen toistensa kopioita. Ei ikinä mitään oikeasti erilaista.

Kyllä Doom 1 on oikeesti erilainen. Jos pelaan niin sitä. On vaan suht hankalaa saada se pelittämään hyvin uusilla kokeilla, mutta kyllä mä aina semmosen vuoden päästä laitan kun vaihdan usein pelikoneenakin käyttämäni CAD-työkoneen uuteen vai olisko se nyt tällä kertaa tolla mun yleisläppärillä kun siinä on tujummat äänivehkeet yleensä koko kämpilläoloajan ja saa lattian tärisemään. Vanhemmat ihmiset voi häiriintyä myös jos Sun äänentoistolaitteissa on säröä, joten kannattaa sijoittaa niihin. Ei semmoista ohutta ääntä oikein siedä. Parisuhde ei arvostanut jos kotitalo jytisi, mutta omassa luolassa ei tietenkään ole ketään häiriintymässä ja saa tota tähtimoottori-reliikkiäkin välillä ajaa lämpimäksi. 70 olis seuraava pyöree luku.

Vierailija
19/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylösnosto

Vierailija
20/22 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä sullekin vielä elämässä niitä punaisia vaatteita ja ihmeteltävää riittää kun vähän ikää karttuu ja ikäpolvet vaihtuu.

Kuitenkaan, älä yleistä, nykyisin yli 90 vuotias isäni aloitteli tietokoneilla pelaamiset jo 80-luvulla ja pelailee lastenlasten kanssa silloin tällöin edelleen.

Noin yleisesti ottaen varmaan enemmän vieroksutaan lasten liikunnan vähyyttä ja väkivaltaisten pelien pelaamista alaikäisinä kuin pelaamista sinänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi