Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen mielenterveysongelmainen sisarus

Vierailija
22.06.2022 |

Miehen mielenterveysongelmainen sisko on alkanut pommittaa miestäni viesteillä. Yrittää lypsää tältä rahaa millon milläkin keksityllä jutulla, että mies muka olisi velkaa hänelle. Uhkailee myös, että tulee hakemaan jos kuitteja ei löydy.

Siskolla siis ilmeisesti maanis-depressiivisyys ja psykoottinenkin on. Ei syö lääkkeitä eikä hoidattaa itseään. Ollut joskus osastolla vuosia sitten, mutta ei suostu hoitoon. Pommittaa myös iäkkäitä vanhempiaan milloin milläkin syytöksillä ja kerjää rahaa. On pahoissa velkaongelmissa. Siskolla myös kouluikäinen lapsi, jota käy eniten sääliksi.

Nyt kun sisko pommittaa miestä viesteillä ja puheluilla niin tämä kuormittanut meidänkin elämää. Mieheni ei vastaa enää viesteihin ja miettii saisiko tässä tilanteessa lähestymiskieltoa häiriköinnin takia? Onko jollakin kokemuksia tai neuvoja? Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat mt ongelmaiset sisarukseni alkoivat pommittaa eksääni kun en itse vastannut heidän viesteihinsä. Sanoin eksälleni että laittaa eston päälle tai tehdä mitä huvittaa, totesin ettei ole minun ongelmani. Veljeni taas lähetteli annarahaa viestejä. Häiriintynyt sisareni keksi että tässäpä oiva tapa ärsyttää minua, olin muutenkin hajalla avioeroni jälkeen.

Vierailija
42/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden hamstraaminen on tyypillistä mt-potilaille. Tuo esim. lohtua ja tunnetta että hallitsee elämäänsä, kiintyy tavaroihin kuin ihmisiin. Jos hän pyörittää vielä maatilaa niin sitten alkaa kohta olla myös fyysiset voimavarat lopussa. Tilanteeseen ei auta mikään muu kuin että hakeutuu hoitoon joka voi olla vaikeaa koska ei itse ymmärrä tilannettaan. Huom. myös omaiset voivat hakea vertaistukea/keskusteluapua eri järjestöjen kautta. Omaisille sairaan elämän seuraaminen on raskasta. Mihinkään et sukulaisestasi tule eroon pääsemään joten apua tarvitset myös sinä ja muut omaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonnasta voi kieltäytyä kuten sisko varmasti tulee tekemään. Sitä on todella vaikeata saada tässä maassa jossa ihmisen yksityisyys ja oikeudet on vedetty äärimmilleen. Pitää olla täysin dementoitunut tms. että edunvalvonta sallitaan.

Vierailija
44/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksenne ei uhkaile tai hauku. Ystäväni sekosi ja alkoi uhkailla ainakin minua.

Ymmärtääkseni veljensä vaimoineen haki lähestymiskieltoa. En ole varma. Siskonsa sen sijaan vaan sietää.

Mutta veljesi kyllä pitäisi mielestäni olla saatavilla, sillä muuten kaikki kaatuu heidän vanhoille vanhemmilleen.

Siskon pitäisi mennä hoitoon eikä kaataa ongelmiaan muille. Aloitusviestissä mainitaan kyllä että uhkailee. Psykoottiset ihmiset voivat olla vaaraksi muille, turha siinä on velvoittaa ketään olemaan "saatavilla" kun on selkeästi osastohoidon tarpeessa.

Tätä mieltä minäkin olen. Vaikka olisikin mielenterveysongelmainen ja eihän sille mitään voi niin silti pitää ottaa vastuu ja ottaa sitä apua vastaan ja hoitaa itsensä kuntoon. Ei se ole mikään syy ahdistella perhettään. Mielenterveysongelmaiset ihmiset osaavat olla myös valitettavan itsekkäitä ja koko elämä pyörii omien ongelmiensa ympärillä. Sisko on kuin mikäkin nisti, joka yrittää lypsää rahaa muilta vaikka itse on kussut asiansa. Ap

Mielenterveyspotilas voi olla sairaudentunnoton tai muuten niin huonokuntoinen, ettei vastuunottaminen onnistu. He eivät voi myöskään "hoitaa itseään kuntoon", koska he tarvitsevat lääkitystä ja tiivistä ammattiapua selvitäkseen, myös pakkohoitoa. Psykiatria on Suomessa täyttä kuraa, eikä sairaista huolehdita. Se voi näyttää siltä, että on "itse kussut asiansa", mutta hoito on nykyään olematonta ja vaikeasti saatavaa, eikä tällaista voida estää. Sairaudentunnottomien hoitoon ei ole enää sopivia lakipykäliä, vaikka pakkohoito olisi erittäin usein koko yhteiskunnan etu. 

Valitettavan itsekkäitä omissa ongelmissaan rypeviä löytyy sekä terveistä että sairaista, on todella loukkaavaa yleistää mieleltään sairaat tuolla tavalla. Mieleltään sairaiksi luetaan kaikki lievästä masennuksesta pahimpaan sairaudentunnottomuuteen. En epäile, ettei tilanteenne ole raskas, mutta olisin ennemmin todella huolissani yhteiskunnan ja ihmisten asenteista psykiatrisen hoidon saatavuuteen ja käytäntöihin. Ne ovat nyt kostautuneet teidänkin perheessänne. Lapsiparka, joka joutuu elämään sairaan äidin kanssa.

Olen kyllä täysin samaa mieltä kanssasi. Olenhan nähnyt omin silmin ettei apua saa vaikka sitä selvästi ihminen tarvisi. Niin moni muukin kärsii samalla. Lapsi säälittää eniten. Mutta pakko tässä on itseään vähän edes kovettaa, jos meinaa itse järjissään pysyä tässä tilanteessa. Raskasta tämä on vierestä seurata. Puhumattakaan, jos olisi oma sisarus. Ap

Vierailija
45/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvonnasta voi kieltäytyä kuten sisko varmasti tulee tekemään. Sitä on todella vaikeata saada tässä maassa jossa ihmisen yksityisyys ja oikeudet on vedetty äärimmilleen. Pitää olla täysin dementoitunut tms. että edunvalvonta sallitaan.

Juuri näin. Ei auta vaikka olisi omaisuus ulosotossa ja itse täysin kykenemätön hoitamaan raha-asioitaan niin kuin tämä sisko on. Ap

Vierailija
46/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus ja lastensuojeluilmoitus.

Mitä miehesi on itse mieltä siskonsa tilanteesta?

Miehen mukaan huoli-ilmoituksia on kyllä tehty. Eihän se auta, kun sisko kieltäytyy aina hoidosta. Ollut toki joskus osastolla. Miehellä alkaa ymmärrys loppua ja haluaa pysytellä erossa siskosta. On tällä hetkellä vihainen tuosta häiriköinnistä. Valmis tekemään lähestymiskielto hakemuksen jos häiriköinti ei lopu. Ap

Vierailija
47/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voi kieltäytyä. Pointtini oli se, että jos todennäköisestä bibolaarihäiriöstä kärsivä ihminen toistuvasti itse sairautensa vuoksi sotkee raha-asiansa, läheiset voivat asettaa hänelle rajoja ja sanoa, että jos sinä et itse hanki itsellesi edunvalvojaa ja tee omaa osuuttasi pitääksesi raha-asiat kunnossa, me emme voi auttaa rahallisesti.

Vierailija
48/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi kieltäytyä. Pointtini oli se, että jos todennäköisestä bibolaarihäiriöstä kärsivä ihminen toistuvasti itse sairautensa vuoksi sotkee raha-asiansa, läheiset voivat asettaa hänelle rajoja ja sanoa, että jos sinä et itse hanki itsellesi edunvalvojaa ja tee omaa osuuttasi pitääksesi raha-asiat kunnossa, me emme voi auttaa rahallisesti.

Mies ainaki sanoi, että häneltä loppuu rahan lainaaminen ja antaminen. En ymmärrä miksi vanhemmat syynäävät yhä rahaa siskolle vaikka miehen isäkin sanoi, että kankkulan kaivoon ne menee. Ap

Vierailija
49/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin paistaa läpi tästäkin aloituksesta ihan käsittämätön ylimielisyys. 

Tulit sitten tähänkin ketjuun haukkumaan ap:ta ja oksentaamaan omaa pahaa oloasi?

Vierailija
50/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksenne ei uhkaile tai hauku. Ystäväni sekosi ja alkoi uhkailla ainakin minua.

Ymmärtääkseni veljensä vaimoineen haki lähestymiskieltoa. En ole varma. Siskonsa sen sijaan vaan sietää.

Mutta veljesi kyllä pitäisi mielestäni olla saatavilla, sillä muuten kaikki kaatuu heidän vanhoille vanhemmilleen.

Siskon pitäisi mennä hoitoon eikä kaataa ongelmiaan muille. Aloitusviestissä mainitaan kyllä että uhkailee. Psykoottiset ihmiset voivat olla vaaraksi muille, turha siinä on velvoittaa ketään olemaan "saatavilla" kun on selkeästi osastohoidon tarpeessa.

Tätä mieltä minäkin olen. Vaikka olisikin mielenterveysongelmainen ja eihän sille mitään voi niin silti pitää ottaa vastuu ja ottaa sitä apua vastaan ja hoitaa itsensä kuntoon. Ei se ole mikään syy ahdistella perhettään. Mielenterveysongelmaiset ihmiset osaavat olla myös valitettavan itsekkäitä ja koko elämä pyörii omien ongelmiensa ympärillä. Sisko on kuin mikäkin nisti, joka yrittää lypsää rahaa muilta vaikka itse on kussut asiansa. Ap

Mielenterveysongelmiin kuuluu yleisesti omien ongelmien korostunut märehtiminen, mutta kaikkien mielenterveysongelmaisten leimaaminen itsekkäiksi on loukkaavaa. Kai tiedät, että kertomasi esimerkki on hyvin äärimmäinen. Toki ymmärrän, että tilanne on sinulle raskas.

- eräs mielenterveysongelmainen

En minä leimannut kaikkia mielenterveysongelmaisia itsekkäiksi. Luulen jotain asiasta tietäväni, kun olen ennenkin kohdannut ja tunnen paljon mielenterveysongelmaisia ja ihan loistavia tyyppejä. En kuitenkaan ymmärrä miksi ihmisestä ei saisi sanoa, että hänen toimintansa on itsekästä, jos tällä on mielenterveysongelmia? Minusta on oikeus sanoa poikkipuolinen sana ihmisen käytöksestä vaikka tällä onkin mielenterveysongelmia. Ap

Tottakai saa kritisoida mielenterveysongelmaisen käytöstä - ja pitääkin, jos siihen on aihetta. Ihan ymmärrettävästi olette puhki tuossa tilanteessa. Käytit kuitenkin ilmaisua "mielenterveysongelmaiset osaavat olla valitettavan itsekkäitä". Puhut siis tuossa yleisesti mielenterveysongelmaisista, mikä on eri asia kuin olisit sanonut, että miehesi sisko käyttäytyy mielenterveysongelmien vuoksi itsekkäästi, mitä hän kertomasi mukaan kyllä tekee. Ymmärrätkö pointtini?

Mene jo pois offtopiceinesi.

Vierailija
51/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Itse laittaisin välit poikki täysin.

😳

Kovasti kummeksun asennettasi.

Miksi silloin pitäisi hylätä, kun läheinen sairastuu tai on sairas?

Omituista toimintaa minusta.

Silloinhan tuetaan. Toki oman jaksamisen mukaan, mutta eihän hädänalaista hylätä.

Vierailija
52/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmiin kuuluu yleisesti omien ongelmien korostunut märehtiminen, mutta kaikkien mielenterveysongelmaisten leimaaminen itsekkäiksi on loukkaavaa. Kai tiedät, että kertomasi esimerkki on hyvin äärimmäinen. Toki ymmärrän, että tilanne on sinulle raskas.

En minä leimannut kaikkia mielenterveysongelmaisia itsekkäiksi. Luulen jotain asiasta tietäväni, kun olen ennenkin kohdannut ja tunnen paljon mielenterveysongelmaisia ja ihan loistavia tyyppejä. En kuitenkaan ymmärrä miksi ihmisestä ei saisi sanoa, että hänen toimintansa on itsekästä, jos tällä on mielenterveysongelmia? Minusta on oikeus sanoa poikkipuolinen sana ihmisen käytöksestä vaikka tällä onkin mielenterveysongelmia. Ap

Tottakai saa kritisoida mielenterveysongelmaisen käytöstä - ja pitääkin, jos siihen on aihetta. Ihan ymmärrettävästi olette puhki tuossa tilanteessa. Käytit kuitenkin ilmaisua "mielenterveysongelmaiset osaavat olla valitettavan itsekkäitä". Puhut siis tuossa yleisesti mielenterveysongelmaisista, mikä on eri asia kuin olisit sanonut, että miehesi sisko käyttäytyy mielenterveysongelmien vuoksi itsekkäästi, mitä hän kertomasi mukaan kyllä tekee. Ymmärrätkö pointtini?

Mene jo pois offtopiceinesi.

Olen tässä ketjussa tuon kommentin jälkeen kommentoinut useasti nimenomaan ap:n tilannetta ja puhunut itse asiasta.

Vierailija
53/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

😳

Silloinhan tuetaan. Toki oman jaksamisen mukaan, mutta eihän hädänalaista hylätä.

Mun mielestä jossain tapauksissa pakko ottaa etäisyyttä. Oman jaksamisen ja mielenterveyden takia. Eihän ihmistä voi väkisin vaan auttaa. Ap

Vierailija
54/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta rasittaa tämä meidänkin elämää ja miehen työt kärsii jo, kun sisko pommittaa. Mies aiemmin jopa lainannut rahaa ja ollut tukena, mutta nyt sisko käyttäytynyt niin törkeästi ja sanonut ettei halua olla tekemisissä mutta silti jatkaa pommittamista. Mies ei ole nyt vastannut mitään enää ja miettii että jos tuo pommittaminen ei lopu niin aikoo hakea lähestymiskieltoa. Ap

Kannattaa ainakin poliisille ilmoittaa niin kirjaavat ylös ja mitä enemmän kirjauksia tulee niin helpompi saada lähestymiskielto terv. narsistin ex - omainen

Vierailija
55/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

😳

Sanon tämän itse mielenterveysongelmista kärsivänä ihmisenä: Jaksamisella on rajansa. Ei voi yrittää loputtomiin auttaa ihmistä, joka ei auta itseään ja joka suorastaan terrorisoi toisia. Jokaisella on lupa laittaa rajat. Johonkin pisteeseen asti voi ymmärtää toisen sairautta ja olla empaattinen, mutta mielenterveysongelmainen ihminen vastaa teoistaan siinä missä muutkin ihmiset. Ei voi loputtomiin ymmärtää ja jaksaa, jos tulee kohdelluksi huonosti.

Vierailija
56/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

😳

Sanon tämän itse mielenterveysongelmista kärsivänä ihmisenä: Jaksamisella on rajansa. Ei voi yrittää loputtomiin auttaa ihmistä, joka ei auta itseään ja joka suorastaan terrorisoi toisia. Jokaisella on lupa laittaa rajat. Johonkin pisteeseen asti voi ymmärtää toisen sairautta ja olla empaattinen, mutta mielenterveysongelmainen ihminen vastaa teoistaan siinä missä muutkin ihmiset. Ei voi loputtomiin ymmärtää ja jaksaa, jos tulee kohdelluksi huonosti.

Juuri tämä ja tässä on nyt käynyt niin. Mies on jo yrittänyt auttaa, ymmärtää ja jopa yhä pysynyt asiallisena vaikka sisko häiriköi. Nyt tuli piste sille, koska siskon käytös vaan pahentuu. Ap

Vierailija
57/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upup

Vierailija
58/58 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä itse luet tuon yleistävästi. Entä jos totean, että moni mielenterveysongelmainen on itsekäs, mutta eivät kaikki? Oletko tyytyväinen? Ap

Okei ehkä ymmärsin asian eri tavalla kuin tarkoitit. Sovitaanko niin? Viesteistäsi tulee jotenkin kovin kiukkuinen vaikutelma.

Sivusta: jos tarkoittaa, etteivät kaikki mielenterveysongelmaiset ole itsekkäitä jne, kannattaa myös kirjoittaa niin alunperinkin. Aiemmassa kommentissa yleistät rankasti, ap. Kiva, jos ajatuksesi eivät kuitenkaan oikeasti mene niin. Kyllä, menee ihon alle, kun jotakin hoidotta jätettyä ihmisryhmää nimitellään. 

Lpeta jo, jankkaajatrolli