Hääparit pyytävät rahaa häämatkaa varten, mutta eivät mene matkalle
Olen törmännyt ainakin neljä kertaa viime vuosina (jo ennen koronaa) siihen, että hääpari kutsussa pyytää vieraita kartuttamaan häämatkakassaa. Oikein mielelläni näin teenkin, sillä pidän itse matkustelusta & ajatus yhteisten muistojen tukemisesta on kivempi kuin kahvikuppisarja.
Kukaan näistä rahaa häämatkaan pyytäneistä pareista ei ole kuitenkaan tehnyt häämatkaa!
Ehkä pikkumaista, mutta kyllä minua häävieraana vähän ärsyttää. Mihinkähän se minunkin antamani raha on oikeasti sitten mennyt? Onko sillä käyty ruokakaupassa vai maksettu joku juhlatilan vuokra? En olisi sellaista halunnut antaa lahjaksi, vaan mieluummin sitten niitä kahvikuppeja vaikka.
Kommentit (7)
Jos ne meni matkalle Korsoon ja unohti mainita siitä somessa?
No meille tuli korona ja sitten vauva, jonka kanssa on vähän ikävä lähteä häämatkalle, joten ei olla vieläkään käyty, vaikka toivottiin rahaa häämatkaan.
En kyllä tajua ap:n ongelmaa. Me ollaan edelleen menossa häämatkalle sitten joskus kun sinne päästään. Ajatellaan siellä sitten kiitollisuudella kaikkia sukulaisia ja ystäviä, jotka meidänkin matkaa rahoitti, vaikka oikeasti budjetoitiin ne rahat häiden kuluihin, kun ei päästy heti lähtemään matkalle. Ne rahat on bitteinä pankkien ohjelmistoissa, joten väliäkö sillä on millä biteillä ne maksetaan.
Omituista. Me kyllä mentiin häämatkalle. Eikä "pyydetty" mitään tiettyä lahjaa. Sitten jos joku kysyi, että haluaisimme lahjaksi, meillä oli kertoa häämatkatili tai perinteinen lahjalista, mutta emme näitä erityisesti tuputtaneet vieraille.
Meilläkin oli tilinumero häämatkakassan kartuttamiseen, mutta käytettiin saadut lahjarahat talon lämmitysremonttiin. Häämatkalla käytiin heti häiden jälkeen, mutta sen kulut oltiin maksettu jo etukäteen. Sorry...
No ei tullut tarpeeksi rahaa mihinkään häämatkaan.
Mä ymmärrän ap:n ärsytystä. Jos pyydetään rahaa häämatkaa varten ja vieras sitten haluaa nimenomaan antaa lahjaksi häämatkaa varten rahaa, niin kyllä on moukkamaista hääparilta vaan todeta, että no juu, käytettiinkin lahjarahat remonttiin tai budjetoitiin ne oikeestaan jo ennalta juhlakuluihin.
Jos haluaa lahjaksi rahaa remonttiin, niin silloin kutsussa ilmoitetaan esim. "Meillä on jo tavaraa riittävästi. Halutessanne voitte muistaa meitä... ja tilinumero" eikä mistään matkasta tarvi puhua mitään.
Matkakassan kartuttaminen on sanonta. Se on täysin lahjan saajan asia mihin ne hynät käytetään lopun viimeksi, vaikka tosiaan niiden juhlien kuluihin. Ei niitä nyt mitenkään korvamerkitä tiettyyn tarkoitukseen.
Lahjanantaja miettii ja itse päättää mitä antaa rahaa tai muuta ja lahjansaaja sitten pohtii miten lahjaansa käyttää. Ei niillä enää ole kytkyä toisiinsa.