Onko NKL saatavana yksityishuoneita synnyttäneelle ja vauvalle lisämaksusta?
Kommentit (7)
Mieluusti menisin yksityishuoneeseen, jos mahdollista ja sellainen on.
sellaisen. Vapaana oli vain perhehuoneita ja me ei haluttu sellaista, joten siitä tehtiin yhden hengen huone. Oli aika jumalaista :-)
Ensinnäkin, erityismaksuluokkaa ei enää ole.
Toiseksi, yhden hengen huoneisiin pääsee ensi sijassa lääketieteelisistä syistä, ja vasta sitten muut, jos tilaa on, ja nykyään ei ole. NKL:lle tulee kaikki Etelä-Suomen riskisynnytykset, joten tarvetta olisi useammalle kuin huoneita riittää. Kun olin itse siellä,  1 hengen huoneen oli saanut esim. 2 äitiä, joilla kohtu leikattiin pois sektion yhteydessä (hengenvaara kummallakin) ja narkkariäiti.
PErhehuoneita kyllä on, ja niihin pääsee, jos tilaa on.
eli lyhytjälkihoitoinen synnytysosasto, jossa on vain yhden ja kahden hengen huoneita.
LYSY:n ajatus onettä äiti ja lapsi kotiutuvat nopeasti synnytyksen jälkeen eli seuraavana tai viimeistään sitä seuraavana päivänä. Jos aikoo jäädä sairaalaan pitemmäksi aikaa niin LYSY:lle ei pääse. Jos toivoo päsyä LYSY:lle niin melko todennäköisesti saa yhden hengen huoneen.
Itse olin LYSY:llä sekä ensimmäisen että toisen synnytyksen jälkeen ja molemmilla kerroilla sain yhden hengen huoneen. Kolmannen synnytykseni jälkeen naistenklinikka oli aivan tupaten täynnä, joten jouduin neljän hengen huoneeseen ja lähdinkin sitten iltapäivällä kotiin vauvan kanssa joka oli syntynyt aamulla. Ei tosiaankaan tehnyt mieli jäädä siihen meteliin.
Yksityishuoneet saa erikoisperusteilla, esim. jos lapsi on kuollut, syntynyt vammaisena tai joutuu jäämään Lastenklinikalle. Olisi kohtuutonta joutua terveiden lasten äitien kanssa samaan huoneeseen kuuntelemaan lässytystä.
Raha ei korvaa vammaista lasta.
nimim. vammaisuuden takia oman huoneen saanut.