Voiko 18-vuotias saada jotain tukea terveyspalveluiden maksamiseen?
Kotona asuva, 18 vuotta täyttänyt on masentunut. Hänellä on lääkitys ja säännöllisiä käyntejä psykologilla ja fysioterapeutilla. Onko oletus, että vanhemmat maksavat nämä laskut vai nuori maksaa nämä kuntoutus/opintotuestaan vai miten? Luulen, että halu käyttää omia rahoja näihin palveluihin on aika heikkoa, toisaalta miten kauan meidän vanhempien kuuluu maksaa näitä?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Itse kuuluu maksaa. 18 vuotias kotona asuva voi hake yksin toimeentulotukea.
Voi toki hakea, mutta epäilen, että saako, jos saa kuntoutusrahaa, joka on kuitenkin yli 600 kuussa.
Nyt sylettää. Vaikka olen itsekin pa, niin ymmärrän sen verran, että ei se kuntoutusraha todellakaan ole tarkoitettu nuoren hurvittelurahaksi, vaan todelliseen tarpeeseen. Ja jos ei motivoi käydä tuen piirissä, niin toki tuki katkaistaan, koska silloin se ei palvele tarkoitustaan. Saattaa nuorelta mennä naama nurinpäin siinä vaiheessa.
Kuntoutusrahasta nuo kuuluu maksaa, siksihän sitä juuri maksetaan. Meidän nuori ei saa kuntoutusrahaa, mutta saa sosiaalisin perustein toimeentulotukea, josta maksaa minulle 240 euroa/ kk "ruokarahaa".