Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Englannilla on kolme ja useampi lippu?

Vierailija
21.06.2022 |

Nimikin on sellainen etten tiedä miten ja milloin käyttää kun on UK, Iso-Britannia, Englanti, Irlanti, Skotlanti ym. Lippuja on monivärinen ristilippu, valkopunainen ristilippu ja sininen lippu. Suomi on vaan Suomi mutta saarivaltio ei. Ystäväni asuu Lontoossa joten onko hän Iso britannialainen vaiko englantilainen? En ole uskaltanut kysyä kun kuulin että kaikki eivät pidä siitä jos käyttää väärää sanaa. Voisiko joku selittää?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannilla on tasan yksi lippu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun se Iso-Britannia eli UK tarkoittaa Yhdistynyttä kuningaskuntaa. Mitkä ovat tavallaan yhdistyneet, ovat Englanti, Skotlanti, Wales ja Pohjois-Irlanti, jokaisella oma alueellinen "maakuntalippunsa". Näistä kolmen ensin mainitun liput jos laittaa päällekkäin, saadaan se monivärinen ristilippu.

Sitten on tietysti vielä ihan omanlaisensa sotalippu ja merenkulkulippu!

Vierailija
4/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti, Skotlanti ja Wales muodostavat Iso-Britannian.

Iso-Britannia ja Pohjois-Irlanti muodostavat Yhdistyneet Kuningaskunnat (UK)

Vierailija
5/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso-Britannia on saari, jossa sijaitsee Englanti, Skotlanti ja Wales.

Nämä kolme ja Pohjois-Irlanti muodostavat Yhdistyneen Kuningaskunnan.

Irlannin tasavalta, joka tunnetaan pelkkänä Irlantina, on täysin oma valtionsa.

Vierailija
6/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, Englannilla on useita erilaisia merilippuja.

Vierailija
7/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun se Iso-Britannia eli UK tarkoittaa Yhdistynyttä kuningaskuntaa. Mitkä ovat tavallaan yhdistyneet, ovat Englanti, Skotlanti, Wales ja Pohjois-Irlanti, jokaisella oma alueellinen "maakuntalippunsa". Näistä kolmen ensin mainitun liput jos laittaa päällekkäin, saadaan se monivärinen ristilippu.

UK:n lippu muodostuu Englannin, Skotlannin ja Pohjois-Irlannin lipusta, ei Walesin.

Vierailija
8/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole Union Jackissa Walesin lohikäärmelippua.

Vierailija
9/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, Englannilla on useita erilaisia merilippuja.

Joo, ja leffalippuja varsinkin tosi paljon...

Vierailija
10/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olette olleet mantsan tunnilla?

Vierailija
11/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kirjoittaa noin omituisesti?

Vierailija
12/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä missä tilanteessa sanotaan UK ja missä Iso-Britannia. Esim. Euroviisuissa ovat UK ja olympialaisissa Iso-Britannia, eli kaiketi sitten se Pohjois-Irlanti suljettu pois kisoista.

Vierailija
13/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä missä tilanteessa sanotaan UK ja missä Iso-Britannia. Esim. Euroviisuissa ovat UK ja olympialaisissa Iso-Britannia, eli kaiketi sitten se Pohjois-Irlanti suljettu pois kisoista.

Olympialaisista:

"Nimestään huolimatta joukkue edustaa koko Yhdistynyttä kuningaskuntaa sekä sen erillisalueita (Jersey, Guernsey ja Mansaari) ja merentakaisia alueita lukuun ottamatta Bermudaa, Brittiläisiä Neitsytsaaria ja Caymansaaria, jotka osallistuvat olympialaisiin omilla joukkueillaan. Vaikka Irlannin olympiakomitea edustaa koko Irlannin saarta,[1] pohjoisirlantilaiset urheilijat saavat valita itse, osallistuvatko he olympiakisoihin Ison-Britannian vai Irlannin joukkueessa."

Vierailija
15/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen aina ajatellut tämän, että...

Yhdistyneet Kuningaskunnat pitää sisällään selkeiden naapureiden lisäksi Kanadan, Australian ja muutaman pikkuvaltion Afrikassa ja Karibialla.

Iso-Britannia olisi alue: Skotlanti, Wales, Pohjois-Irlanti ja Englanti.

Englanti sitten se on Englannin alue.

Wikipedian mukaan ei ihan noinkaan, mutta noin mä olen muistanut asiat ja pärjännyt pubivisoissa. Joten jatkan näin.

Vierailija
16/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, sä olet näitä, jotka muistaa valokuvan muistista kaiken peruskoulussa opitun? meillä on töissä yksi kaltaisesi. Se myös muistaa kaikki syödyt kouluateriansa.

Mitään tästä päivästä se ei sitten tiedäkään.

Vierailija
17/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen aina ajatellut tämän, että...

Yhdistyneet Kuningaskunnat pitää sisällään selkeiden naapureiden lisäksi Kanadan, Australian ja muutaman pikkuvaltion Afrikassa ja Karibialla.

Iso-Britannia olisi alue: Skotlanti, Wales, Pohjois-Irlanti ja Englanti.

Englanti sitten se on Englannin alue.

Wikipedian mukaan ei ihan noinkaan, mutta noin mä olen muistanut asiat ja pärjännyt pubivisoissa. Joten jatkan näin.

AP:n iloksi on tosiaan myös Kansainyhteisö (Commonwealth of Nations) johon kuuluu 54 valtiota, mm UK, Australia, Kanada ja Intia.

Vierailija
18/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti Iso-Britannia on maantieteellinen alue, se saari, jossa Englanti, Skotlanti ja Wales sijaitsevat. UK eli United Kingdom eli Yhdistyneet kuningaskunnat on sitten valtio, joka koostuu Englannista, Skotlannista, Walesista ja Pohjois-Irlannista.

Nuo edustushommat ovat sitten asia erikseen, sillä esim. jalkapallossa Englanti, Skotlanti, Wales ja Pohjois-Irlanti pelaavat erikseen. Olympialaiset ja Euroviisut tuossa käsiteltiinkin jo.

Vierailija
19/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opetettu meille tätä asiaa.

Vierailija
20/22 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap kirjoittaa noin omituisesti?

Suomi ei ole äidinkieleni mutta kiitän kehuista (haukuista).