Voiko hikoilusairautta hoitaa tai jotenkin siedättää itseään?
Mä olen lapsesta saakka ollut kuumakalle ja hikoillut. Äiti joutui pukemaan mut aivan eri tavalla kuin siskoni. Kun muilla oli kunnon tamineet villavaatteita myöten, mä olin aivan hiestä märkänä.
Hikipelle olen edelleen ja kesät on ihan hirveitä. Olen hiestä märkä, iho aivan kylmän nihkeä. Kaikista nolointa on hikoilla näin paljon kasvoista ja päänahasta, kun se hiki näkyy muillekin. Hävettää nuorena naisena varsinkin kun miespuoliset henkilöt näkee mut hikisenä samalla kun muilla on ihan hyvä olla, eikä liian kuuma ollenkaan.
Mikä mun geeneissä on vikana ja miksi olen ainut perheestämme, joka hikoilee näin? Ja en ole lihava, enkä ollut lapsenakaan.
Kommentit (18)
Välttelen kaikkia sosiaalisia tilanteita kesäisin ja vietän pääasiassa kotona kaikki päivät tuulettimen edessä. Mun iho on todella ohutta ja vaaleaa, palan herkästi auringossa. Onko hikirauhaset täten jotenkin enemmän pinnalla ja aktivoituvat herkästi? Mä en oikesti ymmärrä mikä mua vaivaa. Haluaisin olla normaali :(
Ap
En tiedä mistä tuo johtuu mutta miehenä voin sanoa että ei se hikoilu niin vakava asia ole. Siis toki se itseä haittaa mutta ei juurikaan miehiä, naiset ovat tarkempia hiestä ja varsinkin hajuista jos on mies kyseessä. Minusta se on vain normaali osa ihmisen ruumiintoimintoja eikä ole ällöttävää mitenkään.
Painon tiputtaminen voi auttaa hiukan. Ruokavalio, esim. kahvi ja alkoholi hikoiluttavat.
Minäkin hikoilen ihan hirveästi. On olemassa lääke hikoilun estämiseen. Mutta minulla kuivui silmät lääkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä tuo johtuu mutta miehenä voin sanoa että ei se hikoilu niin vakava asia ole. Siis toki se itseä haittaa mutta ei juurikaan miehiä, naiset ovat tarkempia hiestä ja varsinkin hajuista jos on mies kyseessä. Minusta se on vain normaali osa ihmisen ruumiintoimintoja eikä ole ällöttävää mitenkään.
Onneksi en haise, kainaloni eivät edes hikoile kauheasti ja käytän dödöä estämään hajuja. Tuntuu, että se hikoilu nimenomaan keskittyy eniten kasvoihin ja päänahkaan. Just silleen, että kaikki tietysti näkee. Toki sitten vartalo on muualtakin sellainen kylmän nihkeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hiki ei haise, jos peseytyy 1-2 kertaa päivässä. Mutta siis se, että meikit valuu. Hiuksissa ei huomaa. Olo on muutenkin nihkeä.
Viuhka on yksi ratkaisu. Viilentää.
Vierailija kirjoitti:
Painon tiputtaminen voi auttaa hiukan. Ruokavalio, esim. kahvi ja alkoholi hikoiluttavat.
Minäkin hikoilen ihan hirveästi. On olemassa lääke hikoilun estämiseen. Mutta minulla kuivui silmät lääkkeestä.
Auttoiko sulla kofeiinin jättäminen ruokavaliosta? Mä käytän kyllä kohtalaisen paljon kahvia..
Ap
Niitä olisi kuulemma leikkauksia, jossa osa hikikanavoista katkaistaan. Itse en enää viitsi ryhtyä sellaiseen. Jos olisin nuorena tiennyt, olisin varmasti kokeillut.
T: megahikoileva mies.
Alipainoiset palelevat, joten jos laihduttaisi itsensä alipainoiseksi, sillä ratkeaisi. Nuorena minulla oli jääkylmät kädet ja jalat, ja en hikoillut niin paljon.
Ottakaa yhteyttä lääkäriin, hikoiluun löytyy uusia keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Niitä olisi kuulemma leikkauksia, jossa osa hikikanavoista katkaistaan. Itse en enää viitsi ryhtyä sellaiseen. Jos olisin nuorena tiennyt, olisin varmasti kokeillut.
T: megahikoileva mies.
Ei ole niin yksinkertaista. Jos yksi sympaattinen hermo salvataan, hiki puskee tuplasti toisesta paikasta ulos. Esim. jos käsien hikoilu hoidetaan, koko selkä on hiestä märkä.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa yhteyttä lääkäriin, hikoiluun löytyy uusia keinoja.
Kädet ja jalat voidaan hoitaa sähköllä, kainalot Torrolla, mutta naamaan ei ole oikein mitään. Siinäpä nuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: megahikoileva mies.Ei ole niin yksinkertaista. Jos yksi sympaattinen hermo salvataan, hiki puskee tuplasti toisesta paikasta ulos. Esim. jos käsien hikoilu hoidetaan, koko selkä on hiestä märkä.
Konsultoin tohtoria asiasta. Kuulemma minun hikoiluni johtuu ylipainosta. Ja ei ole ihan niin yksinkertaista, että hikoilun voi lopettaa yhdestä paikasta.
Kevyt pukeutuminen, kerrospukeutuminen. Naisilla. 3/4 tai 2/4 pituiset hihat pitkien sijaan. Kevyet ohuet alusvaatteet ja hengittäviä materiaaleja. Auttaa paljon.
Sama. Just vähän imuroin ja hiki tippui pisaroina päänahasta. Nyt ei ole edes kuuma.
En usko, että paino tai kunto vaikuttaa. Mä olen hikoillut alipainoisena ja ylipainoisena, ehkä eniten silloin kun urheilin paljon ja olin hyvin hoikka. On vain yksi tilanne jolloin en hikoile yhtään ja se on alkoholin vaikutuksen alaisena. En tiedä mikä tuossa on, mutta 2 annosta lopettaa hikoilun kuin seinään.
Lisäksi oon kokeillut iontoforeesihoitoa, joka kyllä loppupeleissä auttaa, mutta vaikutusta täytyy ylläpitää enkä oo 10 vuoden aikana löytänyt tähän oikein optimaalista rytmiä. Se tuntuu toimivan vähän niin kuin planeettojen asennosta ja tuulen suunnasta riippuen.
Sitten oma keksintöni, josta olen usein itseäni kiittänyt. Isot kappaleet leikattavaa laastaria kainaloihin. Ei ole hikiplänttejä :)
Mieheni juuri kysyi, miksi näytän punaiselta kuin tomaatti. No tuli vaan hikoilukohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hikoilen ihan hirveästi. On olemassa lääke hikoilun estämiseen. Mutta minulla kuivui silmät lääkkeestä.Auttoiko sulla kofeiinin jättäminen ruokavaliosta? Mä käytän kyllä kohtalaisen paljon kahvia..
Ap
En ole kokeillut kahvin poisjättämistä. Mutta huomaan hien nousevan pintaan, kun juon kupin kahvia. Korostuu sosiaalisissa tilanteissa. Tee voisi olla ratkaisu.
Mulla sama, paitsi olen mies. Lapsena oli aina hiukset märkänä, sitten nuorena ja nyt aikuisena aina kainaloissa kunnon hikilautaset. Ei voi pitää kuin mustia t-paitoja. Ei pidä mikään dödö.