Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surettaako teitäkin ulkosuomalaiset, jotka eivät puhu lapsilleen suomea?

Vierailija
20.06.2022 |

Jotenkin sääli että omaa äidinkieltä ei arvosteta, kielemme on kuitenkin pienuudestaan huolimatta rikas.
Toisaalta moni suomalainen on erikoisen vihamielinen Suomea kohtaan, asenne on että kaikki ulkomainen on hienompaa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa, joiden arvelee sopivan omaan tilanteeseensa parhaiten.

Vierailija
2/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kaikki ne ihmiset, jotka eivät opeta lapselleen äidinkieltään. Mukaan lukien mieheni, joka välillä vielä kehtaa surkutella, että lapset eivät osaa hänen kieltään. No ei mikään ihme, koska hän ei juurikaan puhu sitä heille! Mutta lähtökohtaisesti vielä nolompia ovat ne, jotka eivät siksi puhu äidinkieltään lapsilleen, koska väheksyvät sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surettaa todellakin. Lapsi jää osattomaksi ikiaikaisesta perinnöstä, kun ei opi kieltä eikä tutustu juuriinsa. Lapsihan on kuitenkin suomalainen (ainakin puoliksi), vaikka asuisikin ulkomailla.

Yhteys sukuun kuihtuu, ja todennäköisesti yhteys suomalaiseen vanhempaankin jää tunnetasolla vajaaksi, kun vanhempi ei puhu lapselle omaa äidinkieltään. Monesti olen lukenut juttuja, miten lapsi on pitänyt vanhempaansa (yleensä äitiä) vähän tyhmänä, mutta tajunnut aikuisena, että se on johtunut kielimuurista, ei älyn puutteesta.

Ja ihan turha nyt lässyttää, että "kyllä minä osaan nykyisen asuinmaani kieltä äidinkielen tasoisesti". Et osaa, jos et ole siinä maassa kasvanut.

Vierailija
4/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on paskaa, koska kaikki puhuvat sitä.

Vierailija
5/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen itsekin ulkosuomalainen. Kaikkein omituisin kuvio on ehkä se, kun tuttu puhuu kyllä suomea vanhemmalle lapselleen, muttei nuoremmalle. Välillä päivittelee, kun "ei se vaan osaa". No sh.t.

Toisen tutun lapset sen sijaan puhuvat neljää kieltä sujuvasti jo 10 vuotiaana. Olen jopa hieman kateellinen.

Vierailija
6/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suomalaisuutta pidetään niin junttiutena ja joku pakkoruotsi on muka niin hyvä ja hieno asia.

Vierailija
7/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla ei ole lastenlasten kanssa yhteistä kieltä kun ulkomailla asuva tytär ei ole heille sitä opettanut. Lapset puhuvat vain isänsä kanssa samaa kieltä ja englantia. Iäkäs mummo taas ei osaa englantia.

Vierailija
8/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, oma mielipiteeni on että koko maapallolla pitäisi olla yksi yhteinen kieli, englanti sopisi hyvin tai vaikka suomi.  Tieotoisuus kasvaisi huomattavasti tämän myötä kohti parempaa tulevaisuutta.

Vierailija
9/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, lapset näyttävät oppivan hyvin. Tutun perheen isä on britti, äiti suomalainen ja asuvat täällä suomessa.

Jo muutaman vuoden iässä osasivat sujuvasti vaihtaa kieltä, isälle puhuttiin englantia, kun tämmönen vierailija juttelee suomeksi geille, rupesivat suomeksi selittämään lelujaan ja leikkejään.

Sitä en tiedä miten hyvin äiti pitää linjaa että vain suomea hänen kanssaan. Suomenkielinen päuväkoti kuitenkin . ( Kyllä isäkin suomea ymmärtää ja pystyy jo kielitaidottoman tätösen kanssa jotain puhumaan.)

Vierailija
10/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keke Rosberg on masentava esimerkki isästä, joka ei opettanut poikaansa Nicoa puhumaan suomea.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/keke-paljastaa-miksi-nico-ei-puhu-s…

Vierailija
11/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli juttu siitä, miksi jotkut vie lapset päiväkotiin, vaikka itse lomalla. Yhden isän syy oli, se että lapsi on ruotsinkielisessä päiväkodissa ja kielenoppimisen kannalta tärkeää olla hoidossa. Ja isä itse puhui ruotsia, joten en käsitä miksi se isä ei sitten puhunut lapselle kotona sitä ruotsia??

Vierailija
12/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelukaverit lähtivät 80-luvulla kesätöihin tehtaaseen Ruotsiin. Siellä oli paljon 60-luvulla töihin tulleita suomalaisia. Miehet eivät puhuneet enää kunnolla suomea, vaan jonkinlaista sekakieltä ruotsin ja suomen välimuotoa. Heidän Ruotsissa syntyneet lapsensa puhuivat ruotsia ja vanhemmilla oli vaikeuksia ymmärtää sitä.

Oli aika kamala esimerkki kielitaidottomuudesta ja syrjäytymisestä sen myötä.

Vierailija
13/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entas kun on itse kaksikielinen ja asuu kolmannessa maassa.

Lapsi puhuu kahta kielta 5v, mutta siltikin on yhtien isovanhempien kanssa kielitaidoton.

Paljonko voi lapsen harteille kaataa?

Jotkut oppivat helposti toisille se on hankalampaa.

Uskon niiden ulkosuomalaisten perheiden joissa vanhemmilla eri aidinkielet lapsien oppivan helpommin kahta kielta jopa kolmea/neljaa. Riippuen vanhemmien viitseliaisyydesta.

Kun taas perhe joissa kumpikin vanhempi suomenkielinen ja toisen kielen oppiminen tapahtuu tarhassa/ koulussa on vaikeampaa.

Voitte kuvitsella itse. Kuinka nopeasti opit kielen jos sut vaan heitetaan vaikka kiinalaisten keskuuteen ja pitaa itse hoksata mita kukakin sanoo.

Vie lapselta useamman vuoden!

Vierailija
14/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Englannissa jo kymmenen vuotta ja nykyään englannin puhuminen tuntuu itselle huomattavasti luontevammalta kuin suomen puhuminen. Haluaisin kyllä, että lapset oppivat suomen, mutta tunnen tosiaan, että kykenen paremmin ilmaisemaan itseäni englanniksi ja se on oikeastaan minun tunnekieleni. Lapsien takia kai pitää tsempata ja opettaa heille tosin myös sitä suomeakin.

Vierailija
15/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulla ei ole lastenlasten kanssa yhteistä kieltä kun ulkomailla asuva tytär ei ole heille sitä opettanut. Lapset puhuvat vain isänsä kanssa samaa kieltä ja englantia. Iäkäs mummo taas ei osaa englantia.

Toki vanhempien olisi kannattanut opettaa suomea lapsille, mutta kyllä mummonkin kannattaisi hieman tsempata ja opetella jonkin verran sitä englantia. Jos ei dementiaa ole niin kyllä vanhakin ihminen pystyy ihan hyvin oppimaan uusia kieliä. Mun espanjan kurssilla on pari kahdeksankymppistäkin.

Vierailija
16/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitkassa juoksussa pahkinoina yritatte myyda tata suomen kielena niin mieluummin olen  opettamatta lapsilleni moista mongerrusta. Osaavat puhdasta englantia.

Tassa ketjussa taas vaahtoavat ne joilla ei ole kokemusta kahden tai useamman kielen hallitsemisesta.

Vierailija
17/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ihmetyttää, koska lapset oppisivat siinä helposti ylimääräisen kielen, edes jollain tasolla. Minkään kielen osaaminen ei kuitenkaan ole turhaa.

Vierailija
18/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vakea, jaksatte "surra" pienen ulkosuomalaisyhteison kielitaitoa. Omassa maassa ei kukaan nayta kiinnittavan mitaan huomiota siihen miten suomen kielta riepotellaan ja puhutaan yha enemman englannin lauserakenteilla ja vaarin kaannetyilla ilmaisuilla. Pata kattilaa soimaa.

Vierailija
19/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole minun murheeni

Vierailija
20/33 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitkassa juoksussa pahkinoina yritatte myyda tata suomen kielena niin mieluummin olen  opettamatta lapsilleni moista mongerrusta. Osaavat puhdasta englantia.

Tassa ketjussa taas vaahtoavat ne joilla ei ole kokemusta kahden tai useamman kielen hallitsemisesta.

Sinun häpeäsi suomalaisia juuriasi kohtaan ja katkeruutesi Suomea kohtaan ovat noloa sivustaseurattavaa. Miksi edes kirjoittelet tänne, kun vihaat niin kovasti kaikkea suomalaista? Tai no, sehän on selvää: olet niin ankea ja vihamielinen ihminen, ettei kukaan jaksa seuraasi, ja olet jo niin vanha ja raihnainen, ettet pääse liikkumaan tai tekemään muutakaan, joten haukut Suomea päivät pitkät nettipalstalla.