Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi inhoaa päiväkotia, mitä tekisitte?

Vierailija
20.06.2022 |

Meillä on kohta 5-vuotias lapsi, joka ei viihdy päiväkodissa. Ei suostu käymään siellä vessassa eikä syömään mitään. Hän on muutenkin ujo lapsi. Leikeistä tykkää ihan ok ja aikuiset ovat hänen mielestään kivoja. Aloitti hoidon 2-vuotiaana. Neuvolasta emme ole saaneet apua.

Meillä on nyt pieni ongelma työpaikkani suhteen, etätyötä loppuvat ja toimistolla pitäisi olla klo 16 asti. Olisin siis vasta klo 17 hakemassa, tähän mennessä olen hakenut klo 15.15 etätöistä. Lapsen isä työskentelee klo 9.30-18 ja vie lapset. En koe, että voin jättää lapsen noin kauaksi aikaa hoitoon ilman vessaa ja ruokaa. Saisin tarvittaessa tehdä osapäivää, mutta minun pitäisi tehdä klo 10-16 työaikaa eikä se auttaisi.

Olen katsellut uutta työpaikkaa etämahdollisuudella, mutta huonolta näyttää, samoin miehen työaikaa ei voi järjestellä uusiksi. Tarvitsemme kahden aikuisen tulot.

Mitä tekisitte tilanteessamme?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on toinen lapsi samassa ryhmässä ja tämä viihtyy hyvin. Olen käynyt useasti päiväkodissa ja yrittänyt saada lasta syömään ja vessaan. Alkuun en koronan takia päässyt. Vessakäynnit ovat hankalia myös muualla kodin ulkopuolella, ei suostu mihinkään julkisiin vessoihin. Tämän lapsen kanssa koronan takia suunnilleen koko kuivaksi opettelu meni kotioloissa, ja lapsi ei ole oikein sopeutunut. Tiedän, että suuri osa lapsista käy päiväkodissa vessassa tyyliin ovet auki ja ravaavat kopeissa, vaikka toinen on sisällä. Omaa lastani tämä pelottaa. Hän kaipaa yksityisyyttä.

Lapsi on ollut koko ikänsä nirso ruuan suhteen, eikä yhtään tykkää "mössöruuista", vaan siitä, että eri ainekset ovat selkeästi erikseen lautasella. Tällaista ei vain usein ole päiväkodissa tarjolla. Alkuun muut päiväkodin lapset kyselivät, miksei lapsi syö, ja tästä on tullut hänelle jonkinlainen kammo. Hän olisi kuulemma joskus utelias maistamaan, mutta ei halua, että muut lapset kyselevät häneltä syömisestä.

Olen itsekin ollut tuollainen herkkä lapsi, ja tilanne surettaa. Korona iski ainakin meidän lapsen kohdalla todella huonoon aikaan. Hän on muuten fiksu, osaa jo lukea ja pohtii asioita monelta kannalta. Perhepäivähoitoa ei asuinpaikkakunnallamme juuri ole.

Ap

Hei ap! Tuo kuulostaa vahvasti autismilta. Eritoten, jos hän on myös huono leikkimään muiden kanssa. Meillä on yksi ruuan erottelija kotona. Joku kastike vasta onkin kauhistus, kun se leviää ympäriinsä ja kastelee muut ainesosat.

Meillä myös. Ja äänestän myöskin autismin kirjoa.

Vierailija
22/27 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan selvinnyt tai en ymmärtänyt, mutta lapsi onko lapsi alkanut inhota päiväkotia aivan vasta vai onko 2-vuotiaasta asti inhonnut? Ei ole syönyt, juonut, pissannut?... Tietämättä millä alalla olet töissä sanon vain, että selvitä voisitko tehdä yhtään lyhyempää päivää. Meillä vähän rauhallisempi ja toisinaan arka 5 v alkoi inhota päiväkotia kun lähes ainoa ja paras kaveri muutti muualle. Rankkaa oli olla varsinkin klo 17 asti kun haimme viimeisinä, lyhyemmät päivät parempia ja lähti päiväkotiin myös mieluummin kun tiesi, että haetaan aikaisemmin. No yhtäkkiä se on nyt löytänyt hirveästi uusia ja hyvin mieleisiä kavereita, kesäksi tullut uusia lapsia ja nythän menee aivan tohkeissaan päiväkotiin. Pitää vaan ehtiä vaihtaa yhteystietoja näiden uusien kavereiden vanhempien kanssa ennen kuin kesä loppuu... mutta voi olla vain hankalampi jakso. Jos viimeiset 3 v vastustanut päiväkotia niin sitten kyllä outo tuo teidän neuvola, ettei mitään keksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on toinen lapsi samassa ryhmässä ja tämä viihtyy hyvin. Olen käynyt useasti päiväkodissa ja yrittänyt saada lasta syömään ja vessaan. Alkuun en koronan takia päässyt. Vessakäynnit ovat hankalia myös muualla kodin ulkopuolella, ei suostu mihinkään julkisiin vessoihin. Tämän lapsen kanssa koronan takia suunnilleen koko kuivaksi opettelu meni kotioloissa, ja lapsi ei ole oikein sopeutunut. Tiedän, että suuri osa lapsista käy päiväkodissa vessassa tyyliin ovet auki ja ravaavat kopeissa, vaikka toinen on sisällä. Omaa lastani tämä pelottaa. Hän kaipaa yksityisyyttä.

Lapsi on ollut koko ikänsä nirso ruuan suhteen, eikä yhtään tykkää "mössöruuista", vaan siitä, että eri ainekset ovat selkeästi erikseen lautasella. Tällaista ei vain usein ole päiväkodissa tarjolla. Alkuun muut päiväkodin lapset kyselivät, miksei lapsi syö, ja tästä on tullut hänelle jonkinlainen kammo. Hän olisi kuulemma joskus utelias maistamaan, mutta ei halua, että muut lapset kyselevät häneltä syömisestä.

Olen itsekin ollut tuollainen herkkä lapsi, ja tilanne surettaa. Korona iski ainakin meidän lapsen kohdalla todella huonoon aikaan. Hän on muuten fiksu, osaa jo lukea ja pohtii asioita monelta kannalta. Perhepäivähoitoa ei asuinpaikkakunnallamme juuri ole.

Ap

Hei ap! Tuo kuulostaa vahvasti autismilta. Eritoten, jos hän on myös huono leikkimään muiden kanssa. Meillä on yksi ruuan erottelija kotona. Joku kastike vasta onkin kauhistus, kun se leviää ympäriinsä ja kastelee muut ainesosat.

Höpöhöpö, olen samanlainen enkä ole autisti! Tämän päivän jossain lehdessäkin oli juttua samasta asiasta!

Vierailija
24/27 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Höpöhöpö, olen samanlainen enkä ole autisti! Tämän päivän jossain lehdessäkin oli juttua samasta asiasta!

Onko sinua tutkittu koskaan sen osalta?

Vierailija
25/27 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan se lapsi muustakin syystä inhota päiväkodin vessaa kuin, että on autisti :D jösses sentään, miten 100% av-mammojen lasten ongelmista johtuukin autismista... eihän pk:n vessoissa ole edes kunnon ovea vaan oven yli kurkkii muiden mammat ja papat käsipesulla, hitto oven altakin voi tirkistää... ja ainakin kun omia lapsia olen käyttänyt pissalla pk-vessassa niin onhan siellä yleensä jonkun ällökakat unohtunut vetämättä haisemaan, vähintään pissatippa rinkalla. Ei lapsen tarvitse olla erityisherkkä autisti, sattuu nyt vain kammoksumaan niitä vessoja. Useimmat nirsot lapset eivät myöskään ole autisteja jos siitä lähdetään.

Vierailija
26/27 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kuuleppa.

Homma on nyt niin että siellä ryhmässä ei oteta sitä erityisherkkyyttä huomioon, arkuus ja ujous ei ole sairaus todellakaan!

Esin ruokailu. MIKSI lapataan ruokaa kauhea keko , arka lapsi tukahtuu jo sen keon nähdessään! Syö syö syö-hopotus pois, ja muille lapsille että kukaan ei kommentoi kenekään syömisiä, saa olla syömättä. Niin se esille laitto, ei kastiketta lojauteta kaikkien päälle. MEillä kysytään, saako kaataa perunoitten päälle. ( itse en tykkää jos kaadetaan kastike perunoitten päälle)

Ujo ja arka vois jäädä viimeisenä vessaa, ei tarvii ekana sinne muitten kanssa. Papunetistä vois hakee wc-kuvan ja vois sitä käydä "opelle" näyttämässä jos tarvii mennä ennen laumapissatusta. Onhan siellä' seinillä muitakin kuvakortteja.

Niin ja kerro lapselle, kysy lapselta misi ei syö, ja että sä toivot että hän syö!

Kysy mikä on vaiva että on...voihan se olla pöytäkaveri joka tekee jotain-

Vierailija
27/27 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voihan se lapsi muustakin syystä inhota päiväkodin vessaa kuin, että on autisti :D jösses sentään, miten 100% av-mammojen lasten ongelmista johtuukin autismista... eihän pk:n vessoissa ole edes kunnon ovea vaan oven yli kurkkii muiden mammat ja papat käsipesulla, hitto oven altakin voi tirkistää... ja ainakin kun omia lapsia olen käyttänyt pissalla pk-vessassa niin onhan siellä yleensä jonkun ällökakat unohtunut vetämättä haisemaan, vähintään pissatippa rinkalla. Ei lapsen tarvitse olla erityisherkkä autisti, sattuu nyt vain kammoksumaan niitä vessoja. Useimmat nirsot lapset eivät myöskään ole autisteja jos siitä lähdetään.

Sen on pakko olla autismin kirjolla jos ei mössömuhennokset maistu.