Onko Juhannuksena Pakko tehdä jotain?
Kommentit (24)
Itse olen inhonnut juhannusta aina. Ei mitään järkeä mennä katsomaan palavaa risukasaa ja olla hyttystensyötävänä kun joku papparainen soittaa harmonikkaa - ja känniääliöt hukuttavat itseään kilpaa.
Kunnes muutin nykyiseen asuinpaikkaani. Kylä järven rannalla, juhannusjuhlat ovat ihanan seesteinen tapahtuma ja grillistä voi ostaa purtavaa sekä voi pukeutua ihaniin mekkoihin ja vain vaellella pitkin rantaa ja tapahtuma-aluetta. Ja ensi kesäksi ostan itselleni soutuveneen, ja lähden koirien kanssa järvelle soutelemaan. 🥰
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kollektiivinen tietoisuus sanoo että on mentävä jonnekin, kunhan ei ole omassa kodissaan. Se tuntuu monesta ahdistavalta, kun ajatuksiin tulee, että miksi ei ole kavereita joiden kanssa mennä. Tai miksi ei ole mökkiä jonne voisi mennä. Tai miksei ole kumppania jonka kanssa mennä. No onhan tietty ihmiiä joiden tietoisuus on laajentunut ja pystyy olla kotona ajattelematta yleistä kantaa. Heillä on rauha sydämessään.
Juuri näin. Ihmiselle luontainen laumasieluisuus pakottaa ajattelemaan että juhannusta pitää juhlia ja vieläpä jollain tietyllä tavalla. Kun tämän tiedostaa ja siitä vapautuu voi viettää juhannuksen juuri niinkuin itse haluaa. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan elämässä, kannattaa miettiä elääkö omannäköistään elämää vai yhteisön ja yhteiskunnan sanelemaa.
Minulla olisi varaa vuokrata mökki juhannukseksi mutta en halua maksaa niitä juhannuksen takia korotettuja kiskurivuokria.
Kyllä kollektiivinen tietoisuus sanoo että on mentävä jonnekin, kunhan ei ole omassa kodissaan. Se tuntuu monesta ahdistavalta, kun ajatuksiin tulee, että miksi ei ole kavereita joiden kanssa mennä. Tai miksi ei ole mökkiä jonne voisi mennä. Tai miksei ole kumppania jonka kanssa mennä. No onhan tietty ihmiiä joiden tietoisuus on laajentunut ja pystyy olla kotona ajattelematta yleistä kantaa. Heillä on rauha sydämessään.