Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren huone on aina sekaisin, APUA!

Vierailija
19.06.2022 |

Tiedän että kuuluu nuoruuteen. Mutta onko muilla käynyt niin että nuoren, joka ennen on osannut pitää huoneensa ja tavaransa järjestyksessä, huone on nyt aina sotkussa, tavarat hukassa eikä mikään mene paikalleen. Onko tässä jotain muuta ongelmaa takana, olen sanonut että juttelisi kuraattorin kanssa jos ahdistaa. Koulu sujuu hyvin, välillä hän on väsynyt, ei muuta. Onko tämä vain joku vaihe, onko kokemusta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihe

Vierailija
2/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelee kuraattorin kanssa, joka tekee lasun, nuori otetaan huostaan. Sitten voit siivota huoneen ja pysyy siistinä, kunhan et ota nuorta kotilomille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen vaihe joskus 14v. Ei vaan kiinnostanut siivota ja olin laiska pska. Sitä kesti pahimman murkkuiän yli ja sitten taas olin siisti ja järjestelmällinen.

Vierailija
4/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi huone on pikku juttu ja sen siivoaa hetkessä. Minulla on koko 160m2 kaksikerroksinen talo sekaisin ja siivous ynnä ylimääräisen roinan hävittäminen vaatisi pari vaihtolavaa pihaan. En ole viitsinyt aloittaa projektia, kun nuo lavat on aika kalliita tilailla. Ei täällä käy juuri ketään vieraita niin ei ole kiire siivota. Ne jotka käy tietää ettei täällä ole siistiä.

Vierailija
5/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt kovin vakavalta kuulosta. Voisko sieltä vähän karsia tavaraa?

Vierailija
6/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin normaalia.

Vierailija
7/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vain karsia sieltä kaikki ylimääräinwn tavara pois.

Laittaa tarpeeksi hyllyjä, kaappeja ja laatikoita.

Käydä kaksi kertaa vuodessa vaatteet yhdessä läpi ja laittaa pienet ja kuluneet kiertoon.

Vierailija
8/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia. Ja teinillä alkaa olemaan sitä tavaraa enemmän, mutta ne säilytysneliöt pysyy samana. Ehkä vanhat huonekalut eivät vastaa tarkoitustaan, tavaroita on vaikea laittaa paikalleen ja siksi jää hujan hajan? Tai tarvitsisi säilytyslaatikoita? Avohyllyt on pahoja, niille on helppo vain tiputtaa tavara käsistä ja siihen sitten jää. Ei ole teinin vika, jos puitteet eivät vastaa tarvetta. Ja kun omassa huoneessa on itselle kivoja kaluja, pysyy se paremmin siistinäkin! Olisiko siis päivityksen aika, vaihtakaa huonekaluja uusiin (torista saa halvalla jos malttaa etsiä). Ja samalla voisi miettiä sellaisia juttuja, joista on iloa sitten kun muuttaa omaan kotiin

Vierailija
9/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuollainen vaihe joskus 14v. Ei vaan kiinnostanut siivota ja olin laiska pska. Sitä kesti pahimman murkkuiän yli ja sitten taas olin siisti ja järjestelmällinen.

Kiitos kun vastasit! Näin epäilen että joku vaihe menossa, enkä ole pakottanut siivoamaan, välillä pyydän järjestämään vaikka jonkun asian, esim. pöydän päällyksen tai tuomaan pyykit. Arvelutti vaan jos tämmöseen voi liittyä muutakin ongelmaa, johon apua tarvisi.

Muille tiedoksi, en ole siivoamassa huonetta, nuori ei sitä halua ja oven saa kiinni, niin ei se sotku muita häiritse :) Ap.

Vierailija
10/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari uutta lipastoa jo hankittiin ja kesälomalla tarkoitus vielä muuttaa vähän huoneen järjestystä. Jotain koreja voisi hankkia, mutta keräytyykö niihin vaan kaikkea sekaisin jos ei jaksa järjestää. Ap.

Vierailija
11/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin avohyllyt. Ne on olleet paremmat kuin umpilaatikot koska niistä näkee heti ne tsvarat.

Lisäksi on ikeam Malm-lipastot.

Vierailija
12/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari uutta lipastoa jo hankittiin ja kesälomalla tarkoitus vielä muuttaa vähän huoneen järjestystä. Jotain koreja voisi hankkia, mutta keräytyykö niihin vaan kaikkea sekaisin jos ei jaksa järjestää. Ap.

Kyllä ne korit helpottaa, ja teiniyteen kuuluu opetella aikuiseksi ja sun tehtävä on neuvoa ne arkea helpottavat niksit. Itse opin korien käytön vasta aikuisena, tuskailin vuosia kertyvien tavarapinojen kanssa kunnes lähdin ihan asialtaan koriostoksille ja kyllä arki helpottui! Joka kori on pyhitetty eri lajin tavaroille, nyt pysyy askartelujutut, työkalut, meikit yms järjestyksessä, vaikka ne itse laatikossa olisikin hieman huja hajan. Mutta löytyvät silti, koska jokaiselle jutulle on oma paikka, jonne ne on helppo laittaa takaisin! Ihan hyvä juttu opettaa tämä tulevalle aikuiselle

Vierailija
13/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun vastasit! Näin epäilen että joku vaihe menossa, enkä ole pakottanut siivoamaan, välillä pyydän järjestämään vaikka jonkun asian, esim. pöydän päällyksen tai tuomaan pyykit. Arvelutti vaan jos tämmöseen voi liittyä muutakin ongelmaa, johon apua tarvisi.

Muille tiedoksi, en ole siivoamassa huonetta, nuori ei sitä halua ja oven saa kiinni, niin ei se sotku muita häiritse :) Ap.

"Vaihe" ei tarkoita sitä, että lapsi menisi rikki jos hänelle pitää kuria.

Vierailija
14/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tavarat pysy paikoillaa niin kanna ne jätelavalle. Saa kuriton teini opetuksen.

Vierailija
15/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on liikaa tavaraa.

Tehkää yhdessä suursiivous. Ensin kaikki pyykit pyykkiin, astiat tiskiin, roskat roskiin. Sen jälkeen käytte jokaisen kaapissa olevan vaatteen ja tavaran läpi. Mahtuuko ja käyttääkö vielä?

Todennäköisesti huoneessa on jossain kaapin perällä barbeja tai autoja yms. leluja, askartelutarvikkeita, liian lapsellisia kirjoja.

Pyyhitte kaikki kaapit, hyllyt ja laatikot ja tarpeelliset tavarat laitetaan nätisti esille tai kaappiin.

Vaihtakaa myös verhot ja päiväpeitto, jos ovat liian lapselliset.

Vierailija
16/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rennosti. Kukaan ei kuole pieneen epäjärjestykseen.

Mulla on äiti, jolla oli aina pakkomielteenä siivous, luuttuaminen ja tavaroiden jatkuva järjestely ( tyyliin matoille, tyynyille ja verhoillekin tietty paikka ja aika...). Eikä siis missään positiivisessa mielessä, vaan kauheen raivoomisen kautta aina mentiin. Oli jatkuvaa ja koko aikaista. Sairaalloista voisin sanoa, kiree tunnelma aina. Kukaan ei meillä edes käynyt, että voisi sanoa että piti olla joku edustuskoti.

Sain allergian siivoushommiin lapsuudenkodissa. Äidin touhu oli siis varoittava esimerkki siitä, ettei kukaan tullut onnellisemmaksi tai iloisemmaksi jatkuvasta siivouksesta, ei äitikään. Ei ennen siivousta, ei sen aikana, eikä jälkeen.

Vierailija
17/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vaihe voi kuulua kasvuun ja nuoruuteen. Voi olla turvallinen asia jolla "kapinoida".

Nukkuuko nuori tarpeeksi? Jaksaako ulkoilla?

Syö ravitsevaa ruokaa. Hyviä hiilihydraatteja, saa välttämättömät rasvahapot, välttää huonoja höttöhiilareta, valkoista sokeria, huonoja rasvoja jne.

Joskus lisäravinteet voivat olla hyväksi.

Paletti on iso.

Hyvää kesää 🌿

Vierailija
18/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla Älä stressaa asiasta jolle niin vähän voit. Luultavasti huone ei kuitenkaan ole maisemaikkunalla aivan kadun vieressä, eivätkä tuttavat ja sukulaiset tee yllätysratsioita kotiisi. Mitä väliä? Nuori asuu siellä, sinun ei tarvitse.

Vierailija
19/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurinpitoa ei ole suositeltu enää vuosikymmeniin.

Vierailija
20/24 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuria? Kurin kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. T. se 14-vuotiaana epäsiisti teini

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme