Menisitkö naimisiin jos miehellä ruma sukunimi?
Vai pitäisitkö ainakin omasi? Esim. Jos tyttönimesi olisi Lehtokannel tms. ja miehen Öllölä?
Kommentit (58)
Miehen sukunimi ei vaikuta mitenkään, koska enhän minä sitä ottaisi. Mies voi vaihtaa minun nimeeni, jos haluaa.
Kasvakaa jo aikuiseksi te sukunimivihaajat.
Jos menisin naimisiin, pitäisin oman nimeni vain siksi, että meitä on enää niin vähän, joilla on tämä sukunimi, alle 20 koko maassa.
Tiätysti! Mitä ihmeen väliä sillä sukunimellä, kun mies on ihana! (Ja se sukunimikin on oikeasti ihan kiva)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
köhkah kirjoitti:
Sukevalla on Kakkisia paljon - ja Äkkijyrkkiä.
Ei taida Suomessa olla kuin yksi Äkkijyrkkä.
Ja sekin taitaa olla lähinnä vain se hänen taiteilijanimensä julkisuudessa.
Kyllä se nykyään ihan virallinen nimi on.
EI NIMI MIESTÄ PAHENNA, EIKÄ MIES NIMELLÄ ELÄ.
Minulla oli ruma ja harvinainen sukunimi. Onneksi miehelläni oli kaunis ja yleinen niin otin sen mielelläni. Jos hänen sukunimemsä olisi ollut ruma, mutta vähemmän kuin omani, olisin ottanut sen silloinkin. Mutta jos se olisi vielä pahempi, pitäisi varmaan miettiä otanko jonkun muun suvusta löytyvän nimen tai keksittäisikö yhdessä joku kiva molempia miellyttävä.
Naimisiin menemistä mikään sukunimi ei estäisi.
Mentiin naimisiin ja molemmat pidettiin oma sukunimi. En tajua miksi nimi pitäisi vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Pidin itsestäänselvästi oman sukunimeni. Niin kaikki ystävänikin ovat pitäneet.
Hassua että joku tällainen asia on itsestäänselvyys. Miksi ei edes kerran miettisi muitakin vaihtoehtoja? Kapeaa, lukittua ajattelua minusta. Ehkä ärhäkkää feminismi-aktivismia?
Pitäkää naiset mieli avoimena!
N44
näin kirjoitti:
Mentiin naimisiin ja molemmat pidettiin oma sukunimi. En tajua miksi nimi pitäisi vaihtaa.
Minä otin mieheni nimen kahdesta syystä: omani oli harvinainen sekä hankala ja sitä sai aina olla tavaamassa (ja silti se oli aina väärin), miehellä helppo nimi, ja toisekseen halusin olla samansukuniminen lasteni kanssa.
Aion joka tapauksesssa pitää oman nimeni jos joskus menen naimisiin. Mies saa itse päättää pitääkö omansa vai vaihtaako.
Oma kaksiosainen sukunimeni on puoliksi hieno, loppu ei niin kauhean hieno. Jossain vaiheessa nimiasia häiritsi minua, mutta sitten löysin tiedon, että sukunimi on suht harvinainen ja itse asiassa tarkoittaakin jotain. Ja päätin olla ylpeä saamastani sukunimestä. En siis ottanut tyttönimeäni, vaikka sekin on hieno. Mutta sitä sai aina olla toistamassa ihmisille, kun se ei ollut suomalainen ja se todella kyllästytti.
Siitonen ,,,,,,,,,, ei kiitos.
Kiimalainen,,,,,,,kamala.
Entinen mieheni vaihtoi sukunimekseen isoäitinsä sukunimen.
Aika moni Hakkarainen on vaihtanut nimensä viime vuosina. Samoin Turtiaisissa on käynyt kato.
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Minä otin mieheni nimen kahdesta syystä: omani oli harvinainen sekä hankala ja sitä sai aina olla tavaamassa (ja silti se oli aina väärin), miehellä helppo nimi, ja toisekseen halusin olla samansukuniminen lasteni kanssa.
Minäkin olen samansukuniminen lasteni kanssa, vaikka pidinkin oman sukunimeni naimisiin mennessä. Miksi ne lapset pitää aina laittaa isän nimelle? Isä voi olla Junttila tai Sikala ja nainen voi olla Hopeavirta, mutta silti niistä lapsiraukoita täytyy tehdä Sikaloita. Ei ymmärrä.
Kyllä se mies osaa olla siinä perheessä se eriniminen(jos ei ota vaimon sukunimeä) jos kerran naisetkin osaa olla eri nimellä kuin mies ja lapset.
Ja sitten jos joku vinkuu, että äiti tiedetään aina , mutta isää ei ja siksi lapset isän nimelle, niin mitä se kenellekään edes kuuluu kuka minun lasten isä on? Minä itse ja mies tietää "kenen" lapset meillä asuu ja se riittää.
Ja ap:n kysymykseen vastaan, että voin mennä naimisiin miehen kanssa jolla on ruma nimi,( ja olen mennytkin) itsehän tuo nimensä kantaa, mutta minä en sitä itselleni halua, enkä lapsilleni.
köhkah kirjoitti:
Sukevalla on Kakkisia paljon - ja Äkkijyrkkiä.
Miina Äkkijyrkän alkuperäinen sukunimi oli Loiva.
Menisin. Ei nimellä ole väliä, kunhan mies on mieleinen 💞
Mutta onhan niitä ei niin ihania nimiä...mm: Karhunen, Sikanen, Rintanen, Humalainen ( oikeesti on ), Lettunen, Viinanen, Pöppönen, Lihavainen ja lyhyitä nimiä on vaikka kuinka... HuH... Örmy, Kurppa, Sorsa...
No, nimet on vain nimiä.
Kankkunen-Kännilä.