Menisitkö naimisiin jos miehellä ruma sukunimi?
Vai pitäisitkö ainakin omasi? Esim. Jos tyttönimesi olisi Lehtokannel tms. ja miehen Öllölä?
Kommentit (58)
Ei kai tuo naimisiinmenoon millään lailla vaikuttaisi. Siihen ehkä että vaihtaisinko nimeni.
Ja ei, ei siihenkään, koska en ikinä haluaisi jotain aivan vierasta nimeä itselleni. Ei se olisi enää SUKUnimeni. Mulla tulee hamaan tappiin asti olemaan isäni suvun nimi, vaikka tulisi minkälainen sukunimi miehen mukana.
Pitäisin joka tapauksessa oman sukunimeni, oli puolison nimi mikä tahansa.
Tykkään nimestäni, enkä suostu siitä enää luopumaan.
Jos miestä risoo oma ruma sukunimensä, saa vapaasti ottaa minun sukunimeni.
Sukevalla on Kakkisia paljon - ja Äkkijyrkkiä.
Miehelläni oli ruma sukunimi kun aloimme seurustella. Kun muutimme yhteen, sanoin että en mene naimisiin ennen kuin ottaa äitinsä tyttönimen joka on kaunis ja sopii myös minun etunimeeni. Hän otti sen ja menimme naimisiin. Toki olisi ollut vaihtoehto mennä naimisiin ja ottaa minun sukunimeni joka myös oli ihan ok, mutta kun minä olin jo kyllästynyt siihen ja halusin vaihtelua. Niinpä emme lopulta ole kumpikaan enää sitä mihin alunperin synnyimme.
Miten naimisiinmeno liittyy sukunimeen? Suurin osa naisista kai pitää nykyään oman sukunimensä avioliitossakin.
Mun miehellä on ruma mutta harvinainen sukunimi. Lapset saivat miehen sukunimen jotta nimi säilyisi. Itse pidin oman nimeni.
Minulla on isoäitini tyttönimi, joka on tunnearvon lisäksi kaunis, joten en aio vaihtaa nimeäni yhtään mihinkään. Mies saa ottaa minun nimeni tai pitää omansa, kumpi vaan käy.
Pidin itsestäänselvästi oman sukunimeni. Niin kaikki ystävänikin ovat pitäneet.
En ikinä vaihtaisi sukunimeäni huonoon, esim. Finni, Hoikkala jne.!
Mun miehen sukunimessä ei ole mitään vikaa, en silti ottanut sitä. En näe ainuttakaan syytä vaihtaa nimeä.
En mennyt naimisiin sukunimen kanssa vaan miehen ja ihmisen kanssa.
Kauniimman nimen oisin pitänyt. Oma tyttönimi tosin hyvin karsee, että vaikeeks olis mennyt ellen olisi saanut puhuttua yhteiseen nimeen.
Minä menin naimisiin miehen kanssa, jolla ei ollut yhtään sen rumempi/parempi/kauniinpi nimi, kuin minullakaan, mutta pidin toki oman nimeni.
Voi kai sitä mennä naimisiin vaikka kuinka ruma nimisen miehen kanssa, mutta ei sitä nimeä tarvitse itse ottaa, eikä ainakaan lapsille antaa.
Itse en suostuisi antamaan lapselle sukunimeksi Sikala/Junttila/Tollola/Hourula ja on kai niitä paljon muitakin.
köhkah kirjoitti:
Ei taida Suomessa olla kuin yksi Äkkijyrkkä.
Vierailija kirjoitti:
köhkah kirjoitti:
Ei taida Suomessa olla kuin yksi Äkkijyrkkä.
Ja sekin taitaa olla lähinnä vain se hänen taiteilijanimensä julkisuudessa.
Pitäisin oman nimeni ja yrittäisin suostutella miehen ottamaan minun nimeni. 😁
Menisin. Pitäisin vain oman sukunimeni.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä vaihtaisi sukunimeäni huonoon, esim. Finni, Hoikkala jne.!
Per C. Finni .
Jätä se sika ja sen sikamainen sukunimi. 👌