Perheellinen autoton - miten saat arjen sujumaan?
Miten työmatkat, kauppareissut, harrastukset ja lääkärireissut onnistuvat ilman autoa?
Miten saatte arjen sujumaan?
Kommentit (17)
Teen itse 100% etätyötä kotoa käsin, kesällä kuljen pyörällä, talvella bussilla, lapsi kulkee koulumatkat ja harrastukset myös bussilla ja pyörällä. Koulumatka 6 km. Niin joo, asun ruokakaupan vieressä, joten kävellen sieltä saa ne sapuskat tuotua kotiin. Meillä on myös bussipysäkki talon vieressä. Asutaan rivitalossa lähiössä, olen yksinhuoltaja.
Helsingissä asutaan. Ruoat tilataan kotiin. Työmatkat pyörällä ja julkisilla. Harrastukset lähellä, lapset kulkevat jo itse. Taksia käytetään tarvittaessa, mutta lopulta aika harvoin (lääkärikäynti, juhlat hankalammasta paikassa tms.).
Pikkulapsivaiheen jälkeen helpottaa, kun lapset jo koulussa eikä tarvitse pitää yllä jatkuvaa viemis-hakemisrumbaa (päiväkotiin ja harrastuksiin).
Koko elämä pyörii täällä samassa lähiössä.
Minkälaisia syitä teillä on autottomuuden taustalla? Ekologiset tai taloudelliset syyt? Muu syy?
Hyvä aihe. Itsehän olen autoton sinkku, mutta tajusin hyvin nopeasti kun tuttavapariskunnille alkoi jälkikasvua ilmaantua että ilman autoa on kyllä aikamoista lapsiperheen elo jopa pk-seudulla.
Taksilla. Omistan auton ja juuri laskin, kuinka taksimatkat tulivat halvemmaksi, kun ei ole pakollisia työmatkoja, kun lasketaan pakolliset kulut ja huollot, vuosittainen auton arvonalennus ja sen saman rahamäärän sijoittaisi tuottavammin esim. metsään.
Auton piti on todella kallista, vaikka bensa olisi halpaa ja olen miettinyt autosta luopumista, niin taloudenlisesti kuin ympäristöhaittojen vuoksi.
Kun lapset oli pieniä, kuskasin niitä peräkärryssä. Myös ostokset kuskaan pyöränperäkärryssä. Aika nopeesti ovat itse alkaneet polkea siirtymät omilla pyörillään (aluksi apupyörillä). Ei lähdetty kiireessä liikenteeseen, vaan silleen, että on varmasti aikaa pyöräillä leppoisasti.
Lisäksi olen laskenut, että voin käyttää taksia surutta tarvittaessa, esim. just lääkäriin tmv. Realistiset menot autolle kun on kuitenkin 200-400e/ kk. Sillä voi jo ajella aika paljon. Ei todellakaan ole tullut ajeltua niin paljoa.
Mökkireissut on ainut minne tarvitsemme autoa, sitä saamme lainata tarvittaessa vanhemmiltamme. Emme mökkeile viikottain, vaan tyyliin kerran kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia syitä teillä on autottomuuden taustalla? Ekologiset tai taloudelliset syyt? Muu syy?
Auto oli niin vähällä käytöllä ja sillä ajettiin juurikin jotain alle kilometrin matkoja markettiin tms. että alkoi tuntua ihan idioottimaiselta rahareiältä koko laite.
Hyöty vs. hinta -suhde ihan pielessä.
Kauppa on kävelymatkan päässä. Muut matkat teemme bussilla ja muilla joukkoliikennevälineillä. Silloin kuin niiden käyttäminen ei ole kätevää, otamme taksin.
Vierailija kirjoitti:
Miten työmatkat, kauppareissut, harrastukset ja lääkärireissut onnistuvat ilman autoa?
Miten saatte arjen sujumaan?
Ei mitään ongelmaa. Asun kaupungissa, jossa on toimiva joukkoliikenne. Päiväkoti ja koulut kävelymatkan päässä. Kauppareissut kävellen, pyörällä tai julkisilla, tai ostokset kotiin tilaten. Lapsille on ainakin toistaiseksi kelvanneet harrastukset, joihin pystyvät kulkemaan itse. Lääkäriin mennään taksilla, jos on olo tai kiire tai ajankohta sellainen ettei bussi oikein sovi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut koskaan tarvetta hankkia autoa, tai edes ajokorttia. Ei se lasten tulo asiaa mitenkään muuttanut.
Kun olin autoton, kauppa ja päiväkoti olivat kävelymatkan päässä, ja töihin pääsin bussilla. Kun bussivuoroja harvennettiin korona-aikana, muutettiin keskustaan. Ja nyt meillä on autokin.
Työmatkat pyörällä, bussilla, tai sähköpotkulaudalla. (4km työmatka)
Kauppareissut pääasiassa kävellen. Sale 100m päässä, Lidl 450m, S-market 1km. Akuutteja lääkätireissuja ei pahemmin ole ollut mutta taksilla tai bussilla. Eläinlääkärissä olen käynyt taksilla kissan kanssa. Pidemmät reissut sujuu junalla tai vuokra-autolla.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkat pyörällä, bussilla, tai sähköpotkulaudalla. (4km työmatka)
Kauppareissut pääasiassa kävellen. Sale 100m päässä, Lidl 450m, S-market 1km. Akuutteja lääkätireissuja ei pahemmin ole ollut mutta taksilla tai bussilla. Eläinlääkärissä olen käynyt taksilla kissan kanssa. Pidemmät reissut sujuu junalla tai vuokra-autolla.
Tuossa kyseltiin syitä mutta ei meillä ole mitään yhtä syytä. Ei vain ikinä ole tullut hankittua autoa. Lapsuudenkodissani oli vain yksi auto ja se oli isän käytössä. Äiti kulki kauppareissut ja muut pyörällä, bussilla tai jalan ja minäkin totuin siihen. Nyt aikuisenakaan en koe tarvetta autolle. Jos muutetaan maalle niin sitten tilanne on eri.
Meillä on auto, mutta talvet se on mökillä seisontavakuutuksessa. Arki on helppoa, kun kaikki on lähellä. Kumpikin kävelee töihin, lasten koulu on samassa korttelissa. Torille on 300m. Harrastukset ovat Musiikkikeskuksessa ja tennishalleilla. Kuopio.
Lapsen kanssa taksilla, itse julkisilla. Tilaan ruuat kotiin. Ei ajokorttia.
Sillon kun olin autoton, kaikki palvelut oli liki kävelymatkan päässä.
Onhan ne nytkin vaikka muutettiin, mutta ajokortin myötä ajan 800metriä tokmannille.