Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja opiskelu?

16.10.2006 |

Eli miten on sujunut opiskelu raskauden aikana? Tällä hetkellä rv 6+3 ja väsymys niin kaamee, että ei tuu mistään mitään. Kauhee stressi iskee päälle, kun tajuan että opinnot kasaantuu tätä vauhtia jne. Vai helpottaako tää jossain vaiheessa raskautta?

(Ja jos joku tekee keikkatyötä samaan aikaan, niin kokemuksia kehiin paljonko ootte jaksanu puurtaa ja mihin olette asettanu omat jaksamisen rajat?)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ihan normaalisti koko raskauden ajan ja sain jopa gradunkin väännettyä siinä samalla. Kannattaa vaan ottaa lepoa silloin kun ehtii ja meillä ainakin opettajat ovat olleet todella ymmärtäväisiä asian suhteen eli olen pystynyt tekemään hommia hätätilanteessa etänä.

Kannattaa siis neuvotella opettajien kanssa! Kyllä sä onnistut :)

Susuliini ja asukki 38+2

Vierailija
2/7 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka raskaudessa opiskelin ihan johonkin rv 36 asti. Yo:lla tosin, saan määrätä itse oman tahtini - mutta suoritin kyllä ihan roimasti opintoviikkoja, varmaan noin 30 puolen vuoden aikana? Mulla oli alussa kovaa pahoinvointia joka piti poissa opinnoista, mutta se sattui 90-prosenttisesti kesälomalle eikä aiheuttanut muuta kuin että pari tenttiä lykkääntyi.

Nyt toisen raskauden aikana olen niinikään opiskellut ja kirjoittanut pois gradua. Luennoilla en kylläkään juuri ole käynyt koska niitä ei enää ole jäljellä, enkä esikoista kotihoitaessa ehtisikään käymään.

Mutta voin vakuuttaa että kun siitä alkuvaiheesta pääsee niin kyllä taas jaksaa :) Ja jos ei, niin sitten keventää vähän tahtia. Lapsia saa vain kerran, opiskella voi aina!

Keikkatöitä en ole tässä sivussa tehnyt varsinaisesti, mutta mulla on oma yritys jota olen hoitanut molempien raskauksien aikana ja töitä on TODELLA paljon. Saan kuitenkin tehdä työni kotoa käsin, ja aikataulutus on sitä kautta onnistunut hyvin. Sidotut aikataulut eivät ehkä olisi niin hyvin sujuneetkaan.

Coe rv 39+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkakin varsinaisia lähiopetuspäiviä on vain 2/ kk. Rv 13 + 1 meneillään. Vauvan syntymän aikoihin pitäisi olla opinnäyteseminaarit, mutta eiköhän ne hoidu tältä mammalta jotenkin muuten... ainakin opinnäytteen saan (toivottavasti) viimeisteltyä äitiysloman alussa.

Neuvolatäti on kyllä kauheesti toppuutellut, että kannattaa ottaa ihan rauhassa opintojen kanssa, töissä on pakko tietty käydä, että tulee perheeseen rahaa. Ja olenkin sen mielessä niin ajatellut, että jos loppuvaiheessa tulee jotakin eteen, että opintojen loppumista pitää siirtää, niin sitten se vaan on niin!

Kyllä mun mielestä kaiken klaaraa, kunhan vain pitää järjen käsissä ja lepää kun siltä tuntuu. Niin olen tehnytkin.

Tsemppiä vain kovasti kaikille opiskeleville odottajille!

Vierailija
4/7 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskauden väsymys rupeaa yleensä väistymään siinä rv12-14 paikkeilla, ainakin itselläni oli tosi paljon helpompaa sen jälkeen. Harmittavasti puolet energisestä keskiraskaudesta osui yliopiston pitkän kesätauon ajalle, silloin olisin jaksanut tehdä vaikka mitä.

Nyt (rv 30) opiskeluja vähän rajoittavat selkävaivat: en pysty enää istumaan luennoilla tai koneen ääressä kovin kauan. Itsenäisesti toki voisi opiskella, kun venyttely onnistuisi säännöllisin väliajoin.

Suurin ongelma raskaana opiskelussa on juuri se motivaation tai tahdonvoiman puute, ei niinkään raskauden asettamat rajoitukset fyysiselle jaksamiselle. Näin ainakin meillä hyvin " vapaassa" tiedekunnassa (läsnäolojen suhteen). Jotenkin ajatukset kääntyvät vaan tulevaan perhe-elämään, eikä esimerkiksi kirjatentteihin saa luettua millään. - Toisaalta jos valmistuminen on kovin lähellä, ehkä kannattaa yrittää sinnitellä ja suorittaa kursseja ahkerasti.

Älä kuitenkaan laske liikaa viimeisten viikkojen varaan. Itselläni olisi luentoja rv39 asti, mutta nyt jo alkaa tuntua siltä, että hyvä jos kuukauden vielä jaksan tätä (hiljaistakin) tahtia. Suurimman työn takana on kotoa kampukselle lähteminen, kyllä siellä sitten jaksaa kun on saanut itsensä sängystä ylös. Mutta näin mulla, kun vasta kandintutkintoa väännän :)

Ja niistä töistä: varmasti jonnekin näille viikoille asti jaksat käydä töissä, jos hemppa pysyy korkealla ja tajuat levätä tarpeeksi vapaa-ajalla.

Vierailija
5/7 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain löytyy tosiaan sitä motivaatiota...

Mullakin oli alussa tosi paljon väsymystä mutta se väistyi viimeistään puolessa välissä. Nyt on viikkoja kasassa vähän päälle 33 ja motivaation kanssa on ollut aika pahoja ongelmia... Puuhaa löytyis, mutta kun tuolla yliopistossa ei tosiaan oo läsnäolopakkoa niin aamuisin jää mielummin nukkumaan ja kun ensimmäinen on tulossa niin päivisin pesen ja silittelen mielummin vauvanvaatteita tai siivoilen ja laittelen paikkoja valmiiksi =) Hankaluuksia tulee kyllä kelan kanssa kun en saa mitenkään kasaan tarvittavia viikkoja kun la on 1.12 ja suurin osa tenteistä vasta joulukuussa mutta kuulemma raskaus on erittäin hyvä syy huonolle opintomenestykselle =)

Mullekin neuvolantäti ja opinto-ohjaaja sanoivat että tee sen verran kun jaksat mutta älä stressaa sillä tällä hetkellä on kuitenkin tärkeämpää levätä ja huolehtia itsestä ja vauvasta.

Eli keho kyllä jaksaa vielä, mutta mieli on jo niin keskittynyt vauvaan ettei lukemisesta tule mitään =)

Vierailija
6/7 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiraskautta siis odotellessa... x) Ehkä sit tosiaan helpottaa. Ja tuleehan tuo joulun lomakin tarpeeseen.

Vierailija
7/7 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on opiskelusta kahden raskauden aikana... Ensimmäistä odottaessa oli tosi kamala väsymys ja pahoinvointi rv 16 asti, sitten alkoikin työharjoittelu joka oli 40h/vko ja siihen päälle iltatyöt (siivoamista) 10h/vko. Uudestaan en kyllä tohon viidenkymmenen tunnin työviikkoon ryhtyisi! Sit onneks alkoi kesäloma, jolloin olin töissä äitiysloman alkuun saakka.

Nyt odotan toista lasta rv 30+4, väsymys osui sopivasti kesäloman ajalle et ei vaikuttanu koulunkäyntiin. Opiskelen ammattikorkeakoulussa, joten meillä on osassa aineista läsnäolopakko, ja lisäksi sellaisia aineita joissa pakko olla paikalla kun en niitä itsenäisesti ainakaan pysty oppimaan (kirjanpito ym.) Tarkoitus on käydä koulua ihan niin pitkälle kun vaan voin, eli jos vauva ei synny ennen aikojaan niin 21.12 on viimeinen tentti ja la mulla on 22.12. Vähän on kankeeta tuo koulussa istuminen, ja iltaisin pitää vielä jaksaa vilkkaan 2-vuotiaan kanssa touhuta kotonakin. Motivaatiota opiskeluun löytyy kun tiedän et sit ei taas tarvitse vähään aikaan kouluun mennä... paitsi aion kyllä keväällä suorittaa 2-3 kurssia etänä...

Tsemppiä alkuraskauteen, kyllä se väsymys siitä helpottaa vaikka nyt tuntuukin siltä ettei mikään unimäärä riitä sitä poistamaan!