Käynnistys
Heippa!
Kyselenpä vain, että kuinka " nopeasti" on vauva syntynyt kalvojen puhkaisulla maailmaan? Itsellä olisi torstaina kännistysaika varattu ja kalvojen puhkaisusta lääkäri puhui.
Kuinka nopeasti supistelut alkoivat puhkaisusta ja kuinka rajuina?
Aiempi synnytys käynnistynyt itsellään, jotenka ei kokemusta käynnistyksestä.
sefi
Kommentit (4)
Kalvojen puhkaisusta 2 h 20 min niin homma oli ohi. 10 min jälkeen tuli ensimmäinen loivahko supistus ja puolen tunnin kuluttua alkoi tehdä jo oikeasti kipeää. Otin kohdunkaulanpuudutuksen, enkä esim. epiduraalia olisi ehtinytkään saada. Minulla oli kyseessä toinen synnytys ja vauva oli tällä kertaa todella alhaalla jo valmiiksi; lääkäri sanoi " pään olevan melkein puoliksi ulkona" . Lisäksi kohdunsuu oli auennut jo 4-5 cm. Minulla ei ollut lisänä oksitosiinitippaa. Kokemus oli oikein positiivinen, eikä tullut kuin pari nirhaumaa alapäähän. Käynnistys oli viikoilla 39+1.
Minulla käynnistettiin myös kalvojen puhkaisulla ja supistukset " käyntiin" oksitosiinitipalla. Vauvat (kaksosraskaus) syntyivät 14 tuntia kalvojen puhkaisusta. Supistukset alkoivat pikkuhiljaa ja olivat välillä aika rajujakin. Otin epiduraalin, mutta loppujen lopuksi synnytin kuitenkin melkeinpä luomuna, kun ponnistusvaihe tuli ei epiduraalista ollu jäljellä mitään.
Ei ole kokemusta ns. normaalista synnyttämisestä. Ihan positiivinen kokemus, vaikka kipeää tekikin.
kalvojen puhkaisulla. Supistukset alkoivat lähes välittömästi. Voimakkuudeltaan jos vertaan kolmeen ensimmäiseen synnytykseen, niin vastasivat niiden kahta viimeistä tuntia. Eli suoraan asiaan.
Neljäs synnytys kesti 1h 22 min ja viides 1h 38 min. Neljännessä en ehtinyt kivunlievitystä saada ja vauvakin syntyi isän käsille, kätilö oli lähtenyt kahville. Niin yllätyksenä synnytyksen nopeus tuli kaikille osapuolille. Viidennessä sitten vietin aikani lämpimässä suihkussa, josta tulin suoraan ponnistamaan.
Ihan positiivisia kokemuksia, vaikkakin rajuudessaan olisivat voineet olla ensisynnyttäjälle järkytys.
mulla on ollut lisänä vielä oksitosiinitippa, esikoinen syntyi about 16 tunnin päästä tipasta ja kalvojen puhkaisusta, kakkonen taas n.10 tunnin päästä ja viimeisin 7,5 h.
Mulla kun ei luomusti käynnistyneestä synnytyksestä ole kokemusta joten en voi siihen verrata rajuudessa mutta kyllä minulla ainakin loppuavautuminen (varsinkin kaks viimeistä) on sujunut melkoisella rytinällä, ponnistusvaiheet 2 ja 3 minuuttia. (Esikoinen olikin sitkeämpi syntymään;o))