Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko "muija" nykyään teinien normaali sana?

Vierailija
18.06.2022 |

Kuulosti järkyttävältä, kun kuuntelin teinien keskustelua ja tätä sanaa käyttivät viitatessana ilmeisesti johonkin toiseen naispuoleiseen teiniin.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain moukat käyttää vaimosta tai naisystävästä sanaa muija. Kertoo paljon miehen tasosta.....

Vain moukka loukkaantuu muija-sanasta.

Vierailija
42/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut nuorison käyttävän sitä sanaa usein täällä Itä-Helsingissä niin, että samalla luokalla koulussa oleva tyttökin on "muija".

Omaan kielenkäyttöön se ei ole yleensä kuulunut. Lapsuuskodissa äidin mielestä "muija" oli alatyylinen sana, josta hän ei pitänyt. Se oli samaa sarjaa kuin ämmä ja akka. Jätkää käytettiin sanoissa kuten "satamajätkä", jonkinlainen satunnaisia töitä tekevä työmies.

Mutta kieli muuttuu. Kuka tahansa voi olla nykyään hyvä jätkä. Tai sitten ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain moukat käyttää vaimosta tai naisystävästä sanaa muija. Kertoo paljon miehen tasosta.....

Näin. Toisiaan kunnioittavat eivät nimittele.

Vierailija
44/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En naisena ole ikinä kokenut sanaa muija loukkaavana, käytän sitä itsekin.

No tottakai se on loukkaava sana. Sama kuin suttura, joka tarkoittaa kevytkenkäistä naista. 

Minusta suttura ei välttämättä ole kevytkenkäinen. Se on vanha puhekielen sana, mutta itselle tulee mieleen nuori muodikkaan ja menevän näköinen nainen.

Vierailija
45/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti Virtanen ja rouva Korhonen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai se on loukkaava sana. Sama kuin suttura, joka tarkoittaa kevytkenkäistä naista. 

Nykypäivänä naiset varmaan luokkaantuvat jos heistä sattuu rouvittelemaan tai neidittelemään.

Mistä naiset eivät loukkaannu varsinkin jos sillä loukkaantumisella pääsee toteuttamaan miesvihaa

Vierailija
46/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut nuorison käyttävän sitä sanaa usein täällä Itä-Helsingissä niin, että samalla luokalla koulussa oleva tyttökin on "muija".

Omaan kielenkäyttöön se ei ole yleensä kuulunut. Lapsuuskodissa äidin mielestä "muija" oli alatyylinen sana, josta hän ei pitänyt. Se oli samaa sarjaa kuin ämmä ja akka. Jätkää käytettiin sanoissa kuten "satamajätkä", jonkinlainen satunnaisia töitä tekevä työmies.

Olen viertänyt nuoruuteni Stadissa 90-luvulla ja muija oli normaali sana.

Vierailija
47/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viertänyt nuoruuteni Stadissa 90-luvulla ja muija oli normaali sana.

Se riippuu siitä, millaisten ihmisten kanssa sattuu olemaan.

Vierailija
48/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Toisiaan kunnioittavat eivät nimittele.

Muija ei ole nimittelyä hyvä muija.

Vierailija
49/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta suttura ei välttämättä ole kevytkenkäinen. Se on vanha puhekielen sana, mutta itselle tulee mieleen nuori muodikkaan ja menevän näköinen nainen.

Väärä mielikuva. Suttura vastaa lähinnä nykykielen pissistä.

Vierailija
50/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos teitä kutsuu rouviksi, niin te ihan samat mielensäpahoittanut olette taas naama mutkalla ja valitatte ihan samoista ongelmistanne, kuin muija sanankin takia. Meillä ainakin ne joiden kutsumisilla on jotain merkitystä ovat vaivautuneet opettelemaan nimenkin jolla kutsua.

Vierailija
51/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu miestäni nuijaksi, eikä mies minua muijaksi.Meillä kutsuma nimet käytössä.

Vierailija
52/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Orpo, Ahtisaari ym. eivät käytä muija sanaa. Vastaan itse, että siksi koska se on sivitymätntä. 👍

Vierailija
53/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni erehtyi kerran sanomaan mijaksi. Sanoin että vastaavasti kutsun häntä nuijaksi. Loppui muijittelu. 😂

Mija on espanjaa ja tarkoitaa rakasta. Olet nyt mokannut ihan muy mal.

Vierailija
54/54 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muija-sana on mielestäni äijää vastaava. Ihan neutraalia sanoa, että mennään muijaporukalla jonnekin jne. Itsekin olen nuoresta asti puhunut muijista ihan neutraalisti. Keski-Suomessa kasvanut olen.

Muija-sanaa kavahdetaan pk-seudulla ja ehkä Itä-Suomessa. Olisiko niin, että länsimurteissa se on neutraalimpi ilmaus?