Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Kalevala varastettu karjalaisilta?

Vierailija
17.06.2022 |

Feministinen puolue vastustaa Kalevalan liittämistä osaksi eurooppalaista kulttuuriperintöä, koska Kalevala on muokattu suomalaisen identiteetin mukaiseksi ja karsittu väkivaltaisesti pois Karjalaisen kulttuurin ominaispiirteitä.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0GCHnoQVfPPrj9qPZpXhDB…

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset ovat itseasiassa omineet eepoksen suomalaisilta. 1800-luvulla Karjala oli takamaata, jossa muinaiset runot säilyivät piirun muuta Suomea pidempään.

Vierailija
22/23 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalan runot ovat lähtöisin Länsi-Suomesta. Tämä on pitkään ollut tutkijoiden konsensus (mm. Matti Kuusi). Runot siirtyivät Karjalaan lännestä tulleiden muuttajien mukana, jossa ne säilyivät. Lännessä ne katosivat, koska Ruotsin valta ja kristinusko estivät niiden säilymisen toisin kuin ortodoksisessa ja kauempana keskuksista olevassa Karjalassa.

Kalevalan ja Pohjolan välillä oleva vesialue oli todennäköisesti Suomenlahti. Kannattaa muistaa myös Viron Kalevipoeg, jossa on osin samaa ainesta kuin Suomen Kalevalassa, eikä niitä runoja ole kerätty Karjalasta vaan Virosta. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalevala#Kalevalaisten_runojen_alkuper%C3…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän sukuni on Karjalainen ja minua ei kiinnosta tai haittaa jos joku ei Karjalainen "omii" karjalaista kulttuuria. Itse en oikein edes tiedä mikä on karjalaista ja mikä on suomalaista kulttuuria, kun minulle ne ovat samassa kasassa olleet isäni suvussa? Lähinnä hassua että vasemmisto on niin isänmaallista ja höpöttää karjalasta yhtälailla kun persut. Mutta kai karjala on joku suomalaisten trauma ja toivottavasti sitä käsitellään rakentavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän